Automaat rijdend aanpassen?

Rosinfield

† In Memoriam
Ik vond de S voor aanpassing vrij nutteloos bij de 1.2 (lang doortrekken zonder toegevoegde waarde). Na aanpassing prima te gebruiken
 

Darkside

Forumguru
Idd Standaard S is redelijk nutteloos. Omdat hij tot toerenbegrenzer gaat. Dat is 1) voorbij max PK en 2) voorbij Max Koppel. Dat D snel opschakeld heb ik geen probleem mee. Maar S zou toch bij 4000 al mogen schakelen.
Ik gebruik het alleen om even sneller op te trekken voor een inhaal actie.
Dan reageert hij net wat veller dan D zonder kickdown.
Daarna weer lekker in D.
Een bezoek aan de DSG doktor maakt de S wel nuttiger. Maar ik heb het er niet voor over.
 

micky

Forumguru
Dat is dan wel een (mede)verklaring voor je hoge verbruik...:pieker:
Nee hoor, want bij constante snelheid rij ik altijd in een zo hoog mogelijke versnelling en bij optrekken met een handbak trek ik ook altijd door tot ongeveer 3000 toeren, mijn hoge verbruik komt gewoon door mijn rijstijl en doordat ik hoofdzakelijk in Duitsland werk/rij.

Overigens was mijn verbruik met de voorganger V50 1.6TDI handbak vergelijkbaar.

Idd Standaard S is redelijk nutteloos. Omdat hij tot toerenbegrenzer gaat.
Misschien bij jouw benzine dan, want zoals ik al aangaf, hij schakelt ongeveer (lees "net voor") bij 3000 toeren

Het enige nadeel aan de S stand vind ik het late opschakelen naar de 7, de overige versnellingen gaat wat mij betreft perfect.
 

micky

Forumguru
@Rosinfield ik denk wel 7 maar je rijdt niet snel genoeg om naar de 7 te gaan, hij schakelt bij mij volgens mij tussen de 160 en 170 pas naar de 7
 

Darkside

Forumguru
Als het goed is zou je in S idd maar 6 verzetten hebben. Volgens boekje zou je zo de topsnelheid behalen.
Echter als je in S "cruised" of de CC aanzet gaat hij wel naar 7.
Zo is het bij mij idd.
@micky : klopt bij mijn benzine schakelt hij veeeel te laat (mijn mening)
 

BenMW

Lid
Op een klaverblad zelfs een aanrader om hem even in S te zetten, geeft net iets meer speel ruimte. Daarna weer lekker in D geeft meer dan genoeg in 90% van de tijd.
 

micky

Forumguru
Als het goed is zou je in S idd maar 6 verzetten hebben. Volgens boekje zou je zo de topsnelheid behalen.
Echter als je in S "cruised" of de CC aanzet gaat hij wel naar 7.
Zo is het bij mij idd.
@micky : klopt bij mijn benzine schakelt hij veeeel te laat (mijn mening)

hij gaat bij mij gewoon naar de 7 in de S ik merk het wekelijks, in Duitsland, maar ik heb natuurlijk een diesel die minder toeren maakt.
 

BenMW

Lid
Ik had de 1.4 TSI met de 7 versnellingen DSG uit die ervaring spreek ik. Moet wel zeggen ben een rustige rijder. Maar op een klaverblad met zo'n gemengde in en uitvoeg strook is het lekker om wat extra power te hebben vandaar dat hij daar in de S stand ging.
 

Knik

Nieuw lid
dank voor de reacties, ik heb vandaag wat gespeeld met het verschil tussen S en D. Nog een (domme) vraag: Als ik hem op handschakelen zet moet ik dan het gas loslaten als ik schakel of hoeft dat niet?
 

Cordoba

Forumguru
Idd Standaard S is redelijk nutteloos. Omdat hij tot toerenbegrenzer gaat. Dat is 1) voorbij max PK en 2) voorbij Max Koppel. Dat D snel opschakeld heb ik geen probleem mee. Maar S zou toch bij 4000 al mogen schakelen.
Ik gebruik het alleen om even sneller op te trekken voor een inhaal actie.
Dan reageert hij net wat veller dan D zonder kickdown.
Daarna weer lekker in D.
Een bezoek aan de DSG doktor maakt de S wel nuttiger. Maar ik heb het er niet voor over.


Beetje (te) kort door de bocht Darkside: het gaat er niet alleen om bij welk toerental (vermogen/koppel) je opschakelt, maar ook naar welk toerental (vermogen/koppel) je in de volgende versnelling terecht komt. Als verder doortrekken in de toeren betekent dat je na doorschakelen veel beter uitkomt qua vermogen/koppel bij het toerental wat daarbij hoort, kan het wel degelijk zinvol zijn. Ik schrijf met nadruk kan, omdat het ook afhankelijk is van hoe vlak het max. koppel blijft, als dat zeer snel instort heeft het weinig zin.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zou dat ook niet met de motorinhoud te maken hebben? Dat het bij de 1.2 eerder "op" is en derhalve weinig zinvol, dat doortrekken
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, ik ook niet. Maar het lijkt me op een of andere manier een soort van logisch. Maar wellicht is het kletskool of apenkoek, zoals wel vaker als ik me op het gladde ijs van de techniek begeef ;)
 

Cordoba

Forumguru
Aanvulling op @Peter-036 je moet om het echte optimum te bepalen niet alleen een koppel-toeren-kromme hebben, maar ook de overbrengingsverhouding van de versnellingen weten (dus weten hoeveel % je terugvalt bij schakelen naar de volgende versnelling). Overigens moet je dan zorgen dat je steeds maximaal vermogen hebt (en dus niet maximaal koppel, zoals vaak verkeerd wordt gedacht).
 
Bovenaan Onderaan