Automatisch file rijden

vinom

Actief lid
Goedenavond,
Ik probeer erachter te komen of je met een Skoda Octavia automatisch file kan rijden. Als ik Google op Traffic Jam Assist lijkt dit alleen op de Superb aanwezig te zijn. Terwijl het een combinatie is van Adaptive Cruise Assistant en Lane Assist en eventueel een DSG. Iets wat de Octavia ook heeft.

Op YouTube kwam ik dan ook het volgende tegen:

En dat lijkt er toch aardig op. Dus kan het of kan het niet? Seat heeft het bijvoorbeeld ook en die noemen het ook letterlijk Traffic Jam Assist.

vinom

Actief lid
Dat bedoel ik inderdaad, maar waarom staat dit nergens vermeld bij de Octavia?

Ik lees namelijk ook terug: Driver aid systems include trailer assist, blind spot detect and rear traffic alert, which warns the driver of approaching traffic when reversing, but the semi-autonomous traffic jam assist system of the Seat Ateca and Leon and the facelifted Volkswagen Golf are not offered. https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/facelifted-skoda-octavia-vrs-revealed

fagend

Lid
Als je een paar seconden volledig stilstaat zet de ACC zichzelf uit. Je moet die dan zelf telkens terug opzetten. Ook in de FL helaas. Een Superb kan langer stil staan in de file en dan terug autonoom vertrekken.

In de video staat de Octavia op geen enkel moment volledig stil.

B.Stuurder

Forumguru
Klopt, na een aantal seconden krijg je een melding dat je de rem moet intrappen en lost de auto de ACC, wat betekent dat je op de voorganger begint in te rijden. Of de wagen daarna automatisch remt heb ik nog niet geprobeerd.

vinom

Actief lid
Kijk, dat is een duidelijk verhaal! :) Zo lang er beweging is, al is het maar een paar kilometer per uur hoef je zelf dus alleen maar een beetje te sturen.

B.Stuurder

Forumguru
Kijk, dat is een duidelijk verhaal! :) Zo lang er beweging is, al is het maar een paar kilometer per uur hoef je zelf dus alleen maar een beetje te sturen.
Ja! Precies zoals ik al schreef in ongeveer 20% van dat verhaal qua lengte :deuk:
En het is niet volledig, want pas boven 60 kmh werkt Lane assist, dus sturen in de file moet je sowieso. Het is geen systeem zoals bij VW, waar wel een autonoom geheel te krijgen is voor filerijden specifiek, ACC en Lane assist zijn daar niet voor bedoeld!

vinom

Actief lid
Haha, ik bedoelde daar uiteraard ook jou bericht mee. Ik had niemand specifiek geqoute :)
Ik ben allang blij dat ik straks niet meer die koppeling hoef in te trappen en hoef te schakelen bij een file. Alleen dat al geeft een stuk meer rust in de auto.

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben allang blij dat ik straks niet meer die koppeling hoef in te trappen en hoef te schakelen bij een file. Alleen dat al geeft een stuk meer rust in de auto
Precies om diezelfde reden heb ik 10 jaar geleden voor een O2c met dsg6 gekozen, toen ik door verandering van standplaats maandenlang elke dag in de spits langs Nieuwegein moest. Al die andere poespas was er nog niet en ik ben nog niet heel erg overtuigd van de noodzaak daarvan, die dsg deed z'n job al prima.

B.Stuurder

Forumguru
Haha, ik bedoelde daar uiteraard ook jou bericht mee. Ik had niemand specifiek geqoute :)
Ik ben allang blij dat ik straks niet meer die koppeling hoef in te trappen en hoef te schakelen bij een file. Alleen dat al geeft een stuk meer rust in de auto.
Dat weet ik, maar ik breng graag wat leven :deuk:

Bovenaan Onderaan