Automatisch in parkeerstand tijdens achteruit rijden caravan

Kodiaq 2024

Nieuw lid
Ik heb sinds een maand een nieuwe Kodiaq II 1.5 TSI m-HEV. Tijdens het achteruit rijden met de caravan, gaat de auto regelmatig automatisch in parkeerstand, als ik dit tijdens het achteruit rijden op een helling doe ( oprit loopt iets op), gaat ook nog eens automatisch de handrem erop. Dit maakt het achteruit rijden verschrikkelijk lastig. Weet iemand of het mogelijk is dit uit te schakelen? Ik heb automatische aanhanger detectie aan, en front assist uit.
 
Je kan bij de bestuurdersondersteuning instellen dat je geen auto hold wilt bij manouvreren (lees achteruitrijden).
Deze optie heb ik gelukkig vrij snel gevonden aangezien ik altijd een paar keer erg krap moet steken en graag de controle hou over mijn rem.
 

hemi24

Forumguru
Kan iemand in Jip en Janneke taal uitleggen waarom AutoHold een probleem zou oplever bij het achteruitrijden met een aanhanger?!?

Enige wat bij mij opkomt is dat de trekhaak niet volledig of onjuist gecodeerd is…

@Kodiaq 2024 : wat bedoel je precies met in de parkeerstand schieten?
 

Canon-Eye

Forumguru
@hemi24 ik bedoelde niet te beweren dat de autohold de boosdiener is - het was eerder een verkennende vraag om uit te vinden of dit er iets mee te maken zou kunnen hebben. Daar kom je achter door het te proberen... en als blijkt dat het uitmaakt, dan heb je alvast een workaround.
Op zoek naar de diepere oorzaak kom je vervolgens wellicht bij de codering uit, maar dat kost dan weer net iets meer moeite.
 

hemi24

Forumguru
AutoHold doet weinig meer of minder dan de remdruk vasthouden bij stilstand en zodra je weer verder rijdt laat deze de rem weer los, dus ik zie niet in hoe dit het achteruitrijden met een aanhanger zou kunnen tegenwerken…?

Lijkt me dat TS dit niet bedoeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Kodiaq 2024

Nieuw lid
Ook bij autohold uitgeschakeld gebeurt dit, ik zet deze altijd uit bij achteruit rijden. Met parkeerstand bedoel ik in de P-stand van de automaat. Ook bij aanhanger detectie heb ik dit probleem. Zie zo geen andere settings die ik kan veranderen die dit probleem zouden oplossen.
 

Kodiaq 2024

Nieuw lid
Hetzelfde gebeurt wanneer je in stilstand vanuit R of D de aan/uit knop indrukt. Dus technisch wel mogelijk. Misschien dat het iets met de parkeersensoren is.
 

hemi24

Forumguru
Geen vrachtwagenchauffeur die met het deurtje open achteruit probeert te sturen?

Serieus, de auto zou niet uit zichzelf in de P-stand mogen schieten…

Snel naar de dealer ermee!
 
vriend heeft een enyaq met hetzelfde probleem . trekhaak is nadien gemonteerd geweest . Mijn mening is ook het onjuiste of onvolledige coderen vd trekhaak geweest ? Zijn probleem is nog niet opgelost omdat zijn vrouw ( haar auto) niet wil laten nakijken :LOL::sneaky:!
Zou zowiezo terug naar de dealer / verkoper gaan !
 
Bovenaan Onderaan