Automatisch in parkeerstand tijdens achteruit rijden caravan

Japanese Power

Donateur
Soortgelijk probleem is volgens mij wel eens benoemd in andere topics: oorzaak was berijdersportier openen om te kijken tijdens het manoeuvreren.

hemi24

Forumguru
Helpt ons ook niet in het leerproces als we verder geen terugkoppeling krijgen…

En er zijn al wat mogelijke oorzaken en/of oplossingen aangedragen!

Kodiaq 2024

Nieuw lid
Ik heb de deur niet open tijdens het achteruitrijden. Verder heb ik nog geen oplossingen voor dit probleem gezie. bedankt allemaal voor het meedenken. Ga ermee naar de Dealer, maar wachttijd 3 maanden voordta ik een afspraak in kan plannen. Telefonisch konden ze me niet helpen.

Kodiaq 2024

Nieuw lid
De dealer heeft ernaar gekeken, maar kon niks vinden in de trekhaak of software. Maar het probleem is er nog wel, wellicht is er een storing in de aanhanger of caravan. Heeft iemand hetzelfde probleem die weet wat je hier aan kunt doen? Ik dacht zelf dat er misschien wel een dummy stekker te koop is, die je dan ipv caravan stekker er tijdelijk in doet als je achteruit rijd, nu is er niet mee achteruit te rijden namelijk.

hemi24

Forumguru
Dummy stekker in de vorm van een fietsendrager…? :pieker:

In welke situatie of waarvoor wil je de dummy gebruiken?

Kodiaq 2024

Nieuw lid
Voor als de Auto weer in P schiet als ik achteruit wil rijden, dummy erin lijkt me makkelijker als de huidige optie: caravan of aanhanger afpikken en handmatig omdraaien.

hemi24

Forumguru
Maar wat moet die dummy precies doen dan? :arghh:

Ik maak uit je verhaal op dat de dummy moet voorkomen dat de auto in de P-stand schiet als je achteruit wil rijden met caravan of aanhanger?

Voor mijn beeldvorming, is jouw auto af-fabriek voorzien van een trekhaak of is deze als accessoire naderhand gemonteerd?

MikeyMan

Forumguru
Ja die dummy simuleert dan een aanhanger ofzo? Maar dan heb je weer hetzelfde probleem toch? Lijkt me overigens ook lastig foutloos te maken, aangezien er ook lampen getest worden via de aansluiting.

RichardS

Nieuw lid
Als je achteruit een helling op tijd kan de oplooprem van de caravan geactiveerd worden. De auto ondervindt dan zoveel weerstand dat deze in de parkeerstand schiet.

Canon-Eye

Forumguru
Ik herinner mij van een lang geleden gebruikte aanhanger met oplooprem, dat die met een soort van beugel geblokkeerd kon worden zodat je probleemloos desnoods full power een oprit of richel of zo kon nemen. Zodra je dan weer vooruit rijdt en de rem dus weer wordt uitgetrokken, schiet die beugel door een veer weer los.
Dat gezegd zijnde, is het ook zo dat de huidige Alko koppeling op onze caravan zo'n zichtbaar mechaniekje niet heeft. Mogelijk is daar iets anders op verzonnen? Ik heb althans nooit problemen met achteruitrijden (hoefde er ook geen erg steile helling of richel mee te nemen), dus geen idee hoe dat nu precies werkt...

hemi24

Forumguru
Je drukt hem als het ware door de rem heen, dus remmen van de aanhanger tijden s achteruit een helling oprijden is schier onmogelijk.
Daarnaast zou het ook onzinnig zijn…
Ik heb namelijk nog nooit een voertuig tegen een helling op omhoog zien rollen. :arghh:

PizzaPieter

Donateur
Oplooprem werkt, zonder die gave optie, niet fijn als je achteruit rijdt.

De massa van de caravan zorgt bij remmen van de auto ervoor dat de oplooprem wordt aangetrokken waardoor de caravan ook remt. De caravan wil eigenlijk verder rijden, druk tegen de auto aan, waardoor de dissel wordt ingedrukt en de rem wordt aangetrokken en de caravan remt.
Als je verder rijdt staat de caravan nog op de rem en rijdt dus eerst de auto weg. Hierdoor trekt ie de dissel weer lang en schiet de rem weer los.

Als je achteruit rijdt, rustig en langzaam, is er niks aan de hand. Als je echter achteruit bergop rijdt, of op een keg, of te snel, dan treedt hetzelfde effect in werking. De caravan wil blijven staan en met de auto duw je de oplooprem in. Hierdoor wil de caravan nog minder van zn plek etc.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Canon-Eye

Forumguru
Daarnaast zou het ook onzinnig zijn…
Ik heb namelijk nog nooit een voertuig tegen een helling op omhoog zien rollen.
Niet uit zichzelf, nee. Maar achterwaarts tegen een helling omhoog duwen kan natuurlijk prima aan de orde zijn.
Zo'n simpele en veel voorkomende "stoeprand-inrit" kan al een hele uitdaging vormen voor wie geen mover heeft... :pardon:

hemi24

Forumguru
Door de achteruitrij automaat druk je de caravan (of aanhanger) als het ware door de rem heen, en rolt deze weer vrij.
Appeltje eitje lijkt mij?

Canon-Eye

Forumguru
Kan, maar dan vraag ik me toch nog af hoe die achteruitrijautomaat het verschil weet tussen "de oplooprem wordt ingedrukt door het dóórduwende gewicht van de caravan" versus "de oplooprem wordt ingedrukt doordat de trekauto achteruitduwt".
In de koppeling/oplooprem combinatie zit bij mijn weten geen elektronica (ik zie althans geen voedings- of andere draadjes).

PizzaPieter

Donateur
Draairichting van de wielen geven dat aan. Maar heel feilloos werkt dat systeem niet, is mijn ervaring. Je moet namelijk al een heel stuk (enkele wiel draaiingen) achteruit gereden hebben en wel zachtjes dat de rem niet oploopt, voordat dat werkt.

Ik heb zelden ruimte op een camping om rustig 10meter rechtuit voor mn plek te gaan staan (neus wagen zit dan al ca 22m voor de plek). Meestal is het toch insturen, remmen, kijken, kinderen, bomen etc.

Heb dit al eerder gehoord ook zonder aanhanger, mijn buurman had hem haaks op de weg staan niet meer vooruit of achteruit te krijgen. Alle hulp systemen uitschakelen was volgens de servicelijn een mogelijke oplossing. Na enig gerommel wel gelukt (15 minuten). Klaarblijkelijk vind de auto het niet prettig om schuin te staan en blokkeert hij volledig. Lijkt wel een AI zelf behoud functie ofzo.

Bovenaan Onderaan