Automatisch in parkeerstand tijdens achteruit rijden caravan

Kodiaq 2024

Nieuw lid
Bedankt voor het meedenken. Het gebeurt helaas ook bij het achteruit rijden met een enkelasser zonder oplooprem. Trekhaak is af fabriek geleverd. Dealer heeft alles uitgelezen en alles zou in orde moeten zijn. Dit gebeurt ook bij uitschakeling van alle hulpsystemen. Geen idee wat ik verder hier nog aan kan doen, vandaar het idee voor een dummy, mocht die bestaan. Momenteel echt niet te doen om achteruit te rijden, al een paar keer caravan en aanhanger af moeten koppelen hierdoor.

Smeeuwis

Donateur
Wat een vreemd probleem, heb er met mijn Enyaq geen enkele last van.

Wat ik me nu zit te bedenken: misschien even proberen wat er gebeurt als je de stekker van de verlichting er uit haalt? De auto detecteert de kogel niet, misschien werkt dat. Als de auto dan alsnog blokkeert komt het allicht doordat hij een soort tegendruk 'voelt', het gewicht van de caravan, waardoor hij denkt in een soort van noodstand te moeten gaan: "ik zit ergens tegenaan!" Mogelijk de parkeerhulp, heb je de 360 graden view? Met alle camera's rondom?

Ik probeer ook maar wat, misschien helpt het.

ebu

Nieuw lid
Heb dit al eerder gehoord ook zonder aanhanger, mijn buurman had hem haaks op de weg staan niet meer vooruit of achteruit te krijgen. Alle hulp systemen uitschakelen was volgens de servicelijn een mogelijke oplossing. Na enig gerommel wel gelukt (15 minuten). Klaarblijkelijk vind de auto het niet prettig om schuin te staan en blokkeert hij volledig. Lijkt wel een AI zelf behoud functie ofzo.
Ik heb in 'het grote problemen-topic' dit ook al eens gemeld. Tijdens manoeuvreren zonder aanhanger op een vlakke weg niet meer voor- of achteruit te krijgen. Steeds weer schiet hij met een schok in P. Uitzetten, deur open, deur dicht, weer starten heeft het bij mij een aantal keer verholpen.
Geen pijl op te trekken wanneer het gebeurd. Lijkt wel, raar genoeg, dat het vaker voorkomt als de Auto Hold functie is uitgeschakeld.
Wellicht dat een aanhanger zorgt dat het vaker voorkomt, maar dus ook zonder aangesloten stekker, of oplooprem komt het met enige regelmaat voor.

Bovenaan Onderaan