Automatisch remmen bij achteruit rijden

JvdP

Nieuw lid
Goedeavond, nieuw in de groep :-)
Ik ben sinds de zomer van 2024 in bezit van een O3 station automaat uit 2019, en heel erg blij mee!
Wat ik vervelend vind is als je langzaam met aanhanger achteruit rijdt en de aanhanger moet een laag stoepje of iets dergelijks op schiet de auto in een automatisch terugrol functie. Althans, hij remt abrupt en blijft ook op de rem staan. Even vooruit en met wat meer vaart achteruit, dan gaat het goed. Is deze automatische rem uit te zetten?

Ben benieuwd en hoor het graag. Alvast bedankt,
groet Joep

hemi24

Forumguru
Je trekhaak is wel volledig juist gecodeerd?

Klinkt bijna alsof de automatische remfunctie vanuit de parkeersensoren wordt geactiveerd?

1983jeroen

Forumguru
Ik heb ook een Octavia uit 2019 met automaat, maar herken dit niet. Wel zoals @hemi24 zegt dat hij hard op de rem gaat als de sensoren achter iets zien. Dit had ik afgelopen jaar een paar keer op de camping met hoog gras.
Met caravan, aanhanger of fietsendrager nooit zoiets meegemaakt

Sip

Lid
Bij mijn Octavia komt er in het scherm een aanhanger/caravan te staan als ik achteruit rij met kar.

JvdP

Nieuw lid
Dank voor de reacties. De trekhaak is bij een erkende garage gemonteerd, is ergens te zien of deze goed is gecodeerd?
Ik zie nergens een symbool in het scherm staan. Komt dat symbool om het dashboard of grote midden scherm?
Met fietsendrager heb ik overigens geen problemen.

Slider

Forumguru
20231228_135153-2.jpg

Nadat de trekhaak goed is in geleerd op de O3 FL, krijg je dit op je infotainment. Mits je aanhanger stekker hebt aangesloten en zijn achteruit selecteert. Dit is wat @Sip bedoeld.

Dit was mijn eerste test, een fietsendrager, nadat ik mijn trekhaak module na plaatsing had in geleerd. Maar dat verschil snapt de BCM niet, stekker aangesloten gaat hij van een aanhanger uit.
Als je dit niet ziet op je scherm, is hij de trekhaak module dus niet of niet goed in geleerd. Dan is je ervaring heel goed te verklaren.

• Leuk
Waarderingen: Sip

1983jeroen

Forumguru
Je moet tussen de tellers ook een extra groen symbool zien bij het gebruik van het knipperlicht als de stekker aangesloten is

Sip

Lid
Nadat de trekhaak goed is in geleerd op de O3 FL, krijg je dit op je infotainment. Mits je aanhanger stekker hebt aangesloten en zijn achteruit selecteert. Dit is wat @Sip bedoeld.....
Inderdaad, dat bedoel ik.

Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Afhankelijk van de opties op je wagen krijg je ook andere meldingen, zoals o.a. het blind spot- / cross trafficsysteem wat uitgeschakeld wordt bij gebruik van de trekhaak.

JvdP

Nieuw lid
Ik krijg geen aanhanger op infotainment te zien, wel groen lampje met pijltjes als de richting aanwijzer aanstaat, zie foto.
Zou het met een 9 of 14 polige stekker te maken kunnen hebben?

Slider

Forumguru
Mijn test is met een simpele 7 polige. 9 en 14 polige zijn geen standaarden. Het is 7 of 13 polig.
Vaak zijn simpele aanhangers alleen 7 polig. Daarom kan de auto niet weten of het een aanhanger of fietsendrager is. Uit voorzorg gaat hij dus maar uit van een aanhanger en geeft dat op het scherm.

Wat ik van je verhaal begrijp is dus recent achteraf de trekhaak gemonteerd? Welke module is er in gegaan?
Voor een ECS is de lijst best lang wat je moet instellen. Mits je alle opties ook hebt, maar de meeste moet elke auto hoe dan ook krijgen als aanpassing.

JvdP

Nieuw lid
Dank voor je antwoord.
Ik bedoelde een 13 polige stekker :-)
De trekhaak is gemonteerd bij aanschaf van de auto in juni vorig jaar. Ik heb geen idee welke module er in is gegaan.

hemi24

Forumguru
Volgens mij mist er gewoon een stukje codering…
Beste is om de auto door iemand te laten controleren waarbij de nodige stappen in de verschillende modules worden doorlopen en waar nodig worden aangepast!
Welke hoek van het land ben je woonachtig?

hemi24

Forumguru
Dan kan ik je aanraden om eens contact te zoeken met @Antera , die kan vast en zeker ook nog wat andere leuke zaken voor je coderen, naast je trekhaak!

Bovenaan Onderaan