Automatische afstelling lampen Engeland

Frazajunior

Actief lid
beste leden.

Na een gesprek vanmorgen met een collega over zijn nieuwe Octavia 2018, hadden we het over zomer en wintertijd.
Dit kan je automatisch laten veranderen wat bij hem ook gebeurt is.
Daarnaast reed hij van Nederland naar Engeland en kreeg een melding dat zijn verlichting naar de “Engelse” stand verzet was. Maar de tijd bleef wel in de Nederlands tijdzone staan.
Kan dat ook automatisch aangepast worden, naar de auto wel herkend de lampen in de andere stand te zetten?

Groet

Horkje

Forumguru
Ik zat gisteren toevallig in de lichtinstellingen en zag daar de optie linksverkeer en rechtsverkeer. Wellicht is dat de aanpassing?

BDC282B9-9845-4601-B103-AD2A6F4A9636.jpeg

Frazajunior

Actief lid
Dat qua verlichting dat ging al automatisch. Dat was dus ok.
Hij vroeg zich alleen af of de tijd dan ook niet hoort te gaan naar de auto wel weet waar hij rijd en je je auto in de Nederlandse tijdzone configureert.

Canon-Eye

Forumguru
de auto wel weet waar hij rijd
Dat is maar de vraag. De auto kan met lichtsensoren wellicht vaststellen dat hij rijdt in een gebied waar links wordt gereden, maar dat zegt op zichzelf nog niks over de tijdzone (behalve in Europa misschien). In Australië rijden ze ook links, om er maar eentje te noemen.

Horkje

Forumguru
Juist ja.

Ik heb in mijn auto de zomertijd afgelopen weekend niet in hoeven stellen. Dat ging automatisch en ik kan me goed voorstellen dat de tijdzone via gps ook automatisch ingesteld is.

Zelfde als wellicht je iPhone of andere smartphone.

Frazajunior

Actief lid
@Canon-Eye

Wanneer er een auto in een linksrijdend land verkocht werd dan worden deze al voor linksrijdend afgeleverd. Neem aam dat er geen lichtsensors en of wegherkenning gebruikt worden voor de herkenning. Dat zou betekenen dat wanneer je alleen maar links op de snelweg rijd dat de auto ook op linksrijdend zou gaan afstellen.
Topic blijft open. Misschien dat er iemand anders een antwoord enig ervaring heeft.

CharlesTucker

Forumguru
Verlichting zou wel automatisch moeten kunnen, op basis van een database met landsgrenzen. Hoewel, wat gebeurt er met je verlichting als je in een grensgebied rijdt (tussen Engeland en de rest van Europa zal dat niet zo'n issue zijn, maar zijn er geen links- en rechtsrijdende landen die wel aan elkaar grenzen zonder flink stuk water ertussen?)

Tijdzones zijn wereldwijd nogal een probleem, echt betrouwbare informatie is vrijwel niet te vinden, en ze zijn ook verbazingwekkend veel aan verandering onderhevig. In de gebieden waar de meeste auto's verkocht worden valt dat echter nogal mee, dus je zou verwachten dat dat voor auto's in Europa wel automatisch geregeld zou kunnen worden. Hoewel, ook hier in de EU loopt er nu weer een discussie om zomer/wintertijd af te schaffen, en als dat al gebeurt, moet dat dan "zomertijd" of "wintertijd" worden. En als het besloten wordt, hoe maak je dat dan duidelijk aan een al geproduceerde auto zonder internet, software update voor het klokje?

En GPS kent geen tijdzones, GPS werkt in "GPS tijd", wat in 1980 gelijk was aan UTC (of Greenwich tijd), maar inmiddels 18 seconden daarvan afwijkt (GPS loopt 18 seconden voor op UTC)

CharlesTucker

Forumguru
Leuk om te weten dat die verlichting automatisch gaat. Vooralsnog is het plan om ergens in juni m'n nieuwe auto afgeleverd te krijgen. Begin augustus gaan we er dan mee naar Engeland. Ik had verwacht via de menus wel even die instelling te moeten aanpassen, wat op zich al een hele verbetering is ten opzichte van het stickertjes plakken, en er later weer af peuteren vorig jaar. Maar als het helemaal vanzelf gaat, wat moet ik dan doen op de boot of in de trein?

Cordoba

Forumguru
Vroeguh paste de tijd op de autoradio zich automatisch aan via het RDS signaal dat met het radiosignaal werd meegezonden. Mogelijk als je een poosje de radio aanzet op een Engelse zender, dat het klokje in de auto zich ook aanpast. Tenslotte is er bij een OEM autoradio van alles gekoppeld tussen het mediastation in de auto en de auto zelf.

Rofffel

Forumguru
Als t niet werkt, klik je 3 keer op je systeem en heb je het toch aangepast?

Luiheid voert wel de overtoon in dit topic :sleep:

Bovenaan Onderaan