Automatische Cruise Control!

Peter79

Actief lid
De laatste tijd is het me 4-5 keer gebeurd... Ik set mijn cruisecontrol op bijvoorbeeld 140 (zal het netjes houden), maar na een tijdje moet ik afremmen. De cruisecontrol blijft "ON" staan, maar werkt niet (knopje blijft dus op ON).
Ik besluit om NIET de cruisecontrol erop te zetten en gewoon rustig verder te rijden. Maar ik rij wederom 140. Dit doe ik voor een bepaalde periode (weet nog steeds niet precies hoe lang). Ik blijf dus constant dezelfde snelheid gelijk of boven mijn vastgezette cruisecontrol-snelheid houden.

Ik moet wederom afremmen, maar op het moment dat ik mijn voet van het gas haal, blijft mijn O2 gewoon doorrijden op dezelfde snelheid!! Kortom, mijn O2 heeft zelf de cruisecontrol aangezet!

Ik ben naar de dealer geweest (was daar voor een reguliere beurt) en vertelde dit verhaal. Zij hadden hier nog nooit van gehoord, maar gingen het uitzoeken of het aan het pookje lag van de cruisecontrol (zie andere forumitems).

In de middag kom ik terug en wat zegt de monteur: We hebben het gecheckt met Skoda en het klopt! Als de cruisecontrol op ON staat, maar niet aan (klinkt heel tegenstrijdig dit...maar jullie begrijpen me), dan zal deze automatisch aangaan als een bepaalde periode (weet nog steeds niet hoelang precies) een gelijke snelheid wordt gereden die gelijk of boven de vastgezette snelheid ligt!

Kortom, wil je niet voor verrassingen komen te staan en je te tering schrikken als je je gas los laat: zet je cruisecontrol helemaal uit of speel af en toe met je gas als je een lange periode dezelfde snelheid kan rijden.

Probeer het maar eens op een lang stuk snelweg, je bent net zo verbaasd als ik!
 

Mark

Banned
Of dat de cruise control zich zelf aanzet kan ik niet van meespreken.
Wat wel is dat bij het gebruik van koppelings, rem of gaspedaal de cruise niet word uitgeschakeld zolang je hem niet met het knopje afzet.
Dit staat in het handleidingsboekje van de Roomster dus dit zal dan wel ook voor alle modellen zijn.
Staat de cruise aan, word na het remmen terug naar de ingestelde snelheid gegaan.
Hetzelfde is als je gas bijgeeft voor in te halen, na het lossen van de gaspedaal gaat deze terug naar de ingestelde snelheid.
Er staat ook duidelijk in om met inschakelde cruise niet de koppeling in te drukken, de moter raast dan door.
Persoonlijk vind ik dit levensgevaarlijk, andere zullen daar wel anders over denken.
 

BramBam

Forumguru
Bij mijn O2 gaat de cruise control toch echt wel uit bij het gebruik van koppeling- of rempedaal.

Heb nog niets gemerkt van het automatisch inschakelen bij het lang "cruisen" op dezelfde snelheid. Ga het morgen meteen uitproberen.
 

Fabia

† In Memoriam
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Volgens mij mag dat gewoon niet gebeuren. Ik heb altijd mijn cc aanstaan maar dit is mij, gelukkig, nog nooit overkomen. Dan stond ik gelijk bij mijn dealer om verhaal te halen. Volgens mij blijft de cc de ingestelde snelheid handhaven nadat je ff versneld hebt om bv een auto in te halen. Daarentegen bij remmen gaat de cc daarna niet op meer op de ingestelde snelheid verder. Dan moet je opnieuw de snelheid instellen.
 

Gieliovd

Forumguru
Voor hoe kort ik ook CC heb op de Fabia kan ik niet anders doen als knikken bij het lezen van het bericht van "Fabia".

Mijn ervaring is zo snel ik heb geremd, de CC uit is. Wil je weer hervatten, dan trek ik het knoppie naar links en "RES" en dan gaat ie weer met volle vaart naar de vastgestelde snelheid. Al dan niet brandstofbewust haha.

Koppeling moet ik nog eens proberen. Lijkt me wel zo veilig als je een "nood" stop moet maken, en dat niet je motor opeens op een dolle toer gaat draaien omdat hij geen weerstand meer heeft.

Het blijft een heel vreemd verhaal! De computer word dan wel erg wijs om het zo te zeggen. Dan schrik je je inderdaad helemaal de pleuris omdat je verwacht af te remmen.

Ook leuke anekdote daaraan: met vakantiebusje vol vrienden in Frankrijk uitvoegen naar tankstation om wat te eten, na 3 uurtjes snelweg rollen. Beetje uitrollen en toen maar eens remmen bij de ingang, dan er achter komen dat je rembekrachtiging ermee uitgescheid is. Kom ik met 2,5 ton op een tankstation aanrollen met 70.

Zal het eens proberen wat je omschrijft. "Automatical resuming cruise control" (ARCC) weer een nieuwe term voor in het column "Jargon" van de Autoweek, haha.
 

___JC___

Forumguru
Mijn cc staat altijd op standby (wat jij ON noemt). Hij is echter nog nooit vanzelf ingeschakeld. Dat kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn!
 

Peter79

Actief lid
Aan jullie reactie te merken, vinden jullie het ook vreemd. Je staat nog vreemder te kijken als het daadwerkelijk ook gebeurd....
Even nog een kleine notitie: de CC gaat natuurlijk wel uit bij aanraking van koppeling of rem, dat is logisch. Dit gebeurt dus alleen bij het loslaten van het gas. Dan gaat die door op dezelfde snelheid. Periode van dezelfde snelheid rijden boven/gelijk aan cc-waarde is zeker 2-3 minuten.
Probeer het maar, maar let wel goed op!!
 
Ik heb hem altijd op ON staan en dit fenomeen na 45000 km nog nooit gehad (gelukkig). Dit lijkt me zo'n typische Marco Bakker optie. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn. Hierdoor zouden levensgevaarlijke situaties kunnen ontstaan in het verkeer. Als ik merk dat mijn O2 dit ook gaat doen, is het meteen de laatste O2 die ik ooit gereden heb. Dit zijn dingen die je echt niet kan gebruiken op de weg.
 

VEEJAY

Forumguru
----
Er staat ook duidelijk in om met inschakelde cruise niet de koppeling in te drukken, de moter raast dan door. Persoonlijk vind ik dit levensgevaarlijk, andere zullen daar wel anders over denken
----


Hoe kan je motor nou hoog de toeren inlopen als je je koppeling intrapt? Dat schakelt cc juist uit. Vind het maar wazig, mijn auto heeft er in ieder geval geen 'last' van. Vind dit maar een vreemd verhaal
 

LenK

Forumguru
De O2 variant zoals die hierboven staat ("Automatical resuming cruise control") is al bedenkelijk, maar wat Mark met de Roomster heeft is helemaal absurd: na remmen weer op cruise tempo en niet de koppeling intrappen met CC aan.

Kan dan inderdaad beter in het instructieboekje als MBO (Marco Bakker Option) worden aangegeven of de LLDVO (Liever lui dan veilig optie).
Vind het ook wel iets van Microsoft hebben, doet ook van alles voor je wat je eigenlijk niet wil.
 

Gieliovd

Forumguru
Marco Bakker?

Eens met de laatste post ja, het is een vreemd verhaal.

Ik heb nog nooit van een Marco Bakker optie gehoord. Is er soms een heel slechte ervaring met deze dealer?

Leuke vergelijking met Microsoft haha. Ik werk sinds eergisteren noodgedwongen weer op XP, gezien na een update van Vista dit hele besturingssyteem niet meer werkt.

:407:
 
Volgens mij maakt die dealer je iets wijs, mi kan dit alleen maar een fout zijn in je cruise control. Ik ben er zeker van dat dit bij mij niet werkt, zou meteen opmerken dat het lampje gaat branden.
Zonde dat vóór bouwjaar 2007 er geen lampje is dat aangeeft of de cc actief is, anders wist je meteen wat die 'bepaalde tijd' is.
Kan het niet gewoon zijn dat er iets mis is met je sensoren op de rem zodat je cc in feite nooit afgesprongen is? Of dat je hendel overgevoelig is en de cc inschakelt bij gebruik van de richtingaanwijzer?
 

Gieliovd

Forumguru
Had ik maar zo'n lampje ja! Ik vind het altijd maar super fijn om lampies en metertjes te hebben. Ik heb hiervoor ook nog nooit een toerenteller gehad, laat staan boordcomputer. Tevens zou ik graag een duidelijk lampie willen hebben voor wanneer ik op gas rij en wanneer op benzine.
 
Eens met de laatste post ja, het is een vreemd verhaal.

Ik heb nog nooit van een Marco Bakker optie gehoord. Is er soms een heel slechte ervaring met deze dealer?

Leuke vergelijking met Microsoft haha. Ik werk sinds eergisteren noodgedwongen weer op XP, gezien na een update van Vista dit hele besturingssyteem niet meer werkt.

:407:

Jaren geleden heeft zanger Marko Bakker met een mercedes in een parkeergarage door een haperende CC een aanrijding gehad. Was toen al een vreemd verhaal. Maar dat bedoel ik er mee in ieder geval.
 

Peter79

Actief lid
Dealer heeft hier niets mee te maken, dit is een zeer goed dealer (Venlo) waar ik absoluut zeer over te spreken ben.
Helaas heb ik geen lampjes die aangeven of de CC erop staat ja/nee. Ik zou zeggen, gewoon proberen, vaste snelheid houden boven of gelijk aan de ingestelde cc en je gas los laten.
En inderdaad het is levensgevaarlijk dat dit gebeurt en ik hoop dat dit alleen voor modellen van 2006 is en de nieuwe versies die niet meer hebben.
 
Mijn auto heb ik ook bij van iersel in venlo in onderhoud. Prima dealer. Maar ik heb wel een lampje dat aan geeft of de CC er op staat ???????
 
CC drama - Off topic

Eens met de laatste post ja, het is een vreemd verhaal.

Ik heb nog nooit van een Marco Bakker optie gehoord. Is er soms een heel slechte ervaring met deze dealer?

Leuke vergelijking met Microsoft haha. Ik werk sinds eergisteren noodgedwongen weer op XP, gezien na een update van Vista dit hele besturingssyteem niet meer werkt.

:407:

Off topic dus: Jij ook al? Wat een drama, zeg, dat Vista. En je kunt het niet eens fatsoenlijk meer verwijderen als het als upgrade over XP gegaan is!!
Maar dat CC verhaal is wel heel vreemd - nooit meegemaakt, en dat lijkt me wel zo veilig ook.
 

Vacaro

Senior Member
Mijn auto is van 05/2006, als cc ingesteld is op een snelheid, gaat cc in stand-by bij aanraken rem- of koppelingspedaal of als ik schuifschakelaar naar rechts doe tot tegen klikje ,dus auto vertraagt en blijft vertragen zolang ik geen gas geef. Versnelt alleen terug als ik gas geef of op knopje Set+(op hendel richtingaanwijzer) druk en dan versnelt hij tot voorafingestelde snelheid.Druk ik op Set- dan wordt cc op die snelheid ingesteld en houdt dan die snelheid aan. Bij gas geven tot boven ingestelde snelheid komt cc zelfs niet uit stand-by.
Gas bij geven als cc ingesteld is resulteert in een gewone versnelling tot ik gas los en dan zakt snelheid terug tot voorafingestelde snelheid.
CC gaat enkel af als ik schuifschakelaar op hendel helemaal naar rechts doe tot voorbij klikje.
Zo hoort het toch...
 

LenK

Forumguru
Vanmorgen, nog geen CC aangehad.
Geef ik voor het stoplicht nog wat gas bij om groen licht te halen.
Laat gas los en...... Hij valt op CC 80km/u.
Niet schrikken maar wel verbaasd. Nog helemaal niet gecruised vandaag en CC gaat vanzelf aan... Het lijkt dus inderdaad het Marco Bakker verhaal of die bussen van Connexxion een paar jaar geleden in Eindhoven.
 
Bovenaan Onderaan