Automatische Cruise Control!

Timothee

Actief lid
Maar ik heb wel een lampje dat aan geeft of de CC er op staat ???????

Dan heb jij een nieuwer modeljaar. Ik heb ook geen CC lampje en mis dat best wel. In mijn Astra uit 2004 zat het wel en het scheelt echt als je een lang stuk op de CC rijdt. Je hoeft je dan nooit af te vragen of je de CC aan hebt staan en kunt dus ook nooit voor verrassingen komen te staan (zolang de electronica doet wat ie moet doen en dat is in elk geval niet zondermeer versnellen zodra je de rem weer loslaat!).

Ik vraag me eigenlijk af of dat lampje niet met een firmware update aan te zetten is want volgens mij zit het logo'tje wel in het dashboard.

Gieliovd

Forumguru
Ik reed gisteren in een 2007 VW Touran TSI, die had een lampie voor de CC! Vond ik toch wel relaxed...

Fabia

† In Memoriam
Dan moet je eens rijden met een DAF CF/XF, daar bedien je de cc vanaf het stuurwiel en kan je de snelheid per kilometer regelen. Op het dashboard zie de ingestelde snelheid en met een druk op de knop rij je 1km harder of zachter. Dat zou ik wel op mijn Fabia willen hebben.

BramBam

Forumguru
Dan moet je eens rijden met een DAF CF/XF, daar bedien je de cc vanaf het stuurwiel en kan je de snelheid per kilometer regelen. Op het dashboard zie de ingestelde snelheid en met een druk op de knop rij je 1km harder of zachter. Dat zou ik wel op mijn Fabia willen hebben.

Dit had ik in mijn vorige auto ook (Renault Megane Grand Tour). Dat is het enige wat ik echt mis op mijn O2. Voor de rest vind ik de O2 echt een klasse beter.

Racer

Lid
Mijn auto is van 05/2006, als cc ingesteld is op een snelheid, gaat cc in stand-by bij aanraken rem- of koppelingspedaal of als ik schuifschakelaar naar rechts doe tot tegen klikje ,dus auto vertraagt en blijft vertragen zolang ik geen gas geef. Versnelt alleen terug als ik gas geef of op knopje Set+(op hendel richtingaanwijzer) druk en dan versnelt hij tot voorafingestelde snelheid.Druk ik op Set- dan wordt cc op die snelheid ingesteld en houdt dan die snelheid aan. Bij gas geven tot boven ingestelde snelheid komt cc zelfs niet uit stand-by.
Gas bij geven als cc ingesteld is resulteert in een gewone versnelling tot ik gas los en dan zakt snelheid terug tot voorafingestelde snelheid.
CC gaat enkel af als ik schuifschakelaar op hendel helemaal naar rechts doe tot voorbij klikje.
Zo hoort het toch...

Dit beschrijft precies hoe het bij mij werkt. Alle opties zijn terug te herleiden tot bovenstaande gevallen.

Mijn CC heeft ook een lampje, vind het nou ook weer niet zo'n heel nuttige aanvulling. Als ik met m'n van het gaspedaal af door blijf rijden, weet ik toch dat hij aan is? Of is het voor mensen die na enige tijd vergeten waar ze mee bezig zijn.
De CC gaat automatisch uit als rem of koppeling worden ingedrukt, gas bijgeven kan altijd. Als regelmatige CC en snelweggebruiker weet ik zeker dat de CC nooit meer automatisch begint te regelen als je een constante snelheid aanhoud na het uit (laten) schakelen. Ik heb het knopje van de CC overigens nooit op uit staan.

joergarms

Senior Member
Mensen, wees nou eens eerlijk; hoeveel lampjes willen we nou echt op het dashboard hebben.
Ik gebruik mijn cc regelmatig, maar val niet in slaap tijdens het rijden en weet dus ook gewoon dat ik op de cc rijdt.
Op die manier kunnen we overal wel lampjes voor gaan plaatsen, of er iemand op de achterbank zit, of er spullen in je kofferbak zitten, of de dop op je niet afneembare trekhaak is geplaatst, noem maar op.
Jaja, klinkt een beetje flauw, maar jullie snappen mijn punt vast wel.

Octavia_II

Actief lid

:ot: Iemand die zowel een DAF als een SKODA rijdt! :530:

*** On-topic ***
Heb getest, maar de "Automatical resuming cruise control" functie werkt bij mij niet.:489:

Gieliovd

Forumguru
.........quote]

:24: mooi weer haha!

Nee, ok dat is ook wel zo. Och, ik zou het wel op prijs stellen. Dan heb je even een signaaltje als hij uit gaat en aan staat. Kun je even in de gaten houden als hij aan staat.

Verder moet je gewoon opletten. Als je je voet niet op het gas hebt, dan heb je meestal je CC aan :D

Of je Skoda is op hol geslagen... ook spannend.

joergarms

Senior Member
Op hol geslagen Skoda, tsja, je moet wat om het leven spannend te houden toch. haha.

To Gieliovd, opzich is het lampje voor de CC niet overdreven nee, 't rare is dat ie wel in mijn instructie-boek staat afgebeeld, maar hij werkt niet.
Bij m'n vader (VW polo 2006) en m'n broertje (Seat Cordoba 2004) brant ie wel.

a@ joergarms:

Leuke tussenoplossing: wel een lampje hebben, zelfs zonder dat je het wist, maar het brandt niet - en dat is weliswaar niet volgens het boekje, maar dan toch precies overeenkomstig de niet gevoelde behoefte ...

Fabia

† In Memoriam
:ot: Iemand die zowel een DAF als een SKODA rijdt! :530:

En ik moet zeggen dat die DAF XF echt waanzinnig lekker rijdt. Het is niet te geloven hoe tegenwoordig de huidige generaties vrachtwagens rijden, het is net een grote comfortabele personenauto met alles er op en er aan. Ik vind het echt heerlijk om in die XF te rijden. Maar ook de huidige LF en CF mogen er zijn hoor. Je hoort de motor totaal niet en heel weinig andere vibraties dringen door tot in de cabine. De automaat schakelt erg prettig en je rijdt echt met heel weinig toeren rond.

Vacaro

Senior Member
Ik rijd ook met de DAF CF intern in fabriek, dus max 30km/h. Wij gebruiken deze voor afzetbakken te verplaatsen. is automaat.
Rijdt wel lekker en goede vdo radio erin.
Staat ook cc in maar kunnen wij niet gebruiken door te korte afstanden max 500meter.

On topic: mijn O2 heeft wel cc maar geen lampje wanneer actief. Zal eens in boekje kijken of dat in instructies staat.

Mijn CC heeft ook een lampje, vind het nou ook weer niet zo'n heel nuttige aanvulling. Als ik met m'n van het gaspedaal af door blijf rijden, weet ik toch dat hij aan is? Of is het voor mensen die na enige tijd vergeten waar ze mee bezig zijn.
De CC gaat automatisch uit als rem of koppeling worden ingedrukt, gas bijgeven kan altijd. Als regelmatige CC en snelweggebruiker weet ik zeker dat de CC nooit meer automatisch begint te regelen als je een constante snelheid aanhoud na het uit (laten) schakelen. Ik heb het knopje van de CC overigens nooit op uit staan.

Hier sluit ik me helemaal bij aan.
En gelukkig heb ik GEEN lampje voor de Cruise Control. Die zou dan altijd branden terwijl er niks aan de hand is.

Hansman

Nieuw lid

Met de CC kun je de snelheid ook gewoon per kilometer regelen. Als de CC is ingeschakeld klik je een keer op de + (1 km/h harder) of op de - (1 km/h langzamer) Met een gewone snelheidsmeter is dat lastig te zien, maar met de gps snelheidsmeter van mijn Mio C520T kan ik duidelijk zien dat één klik overeenkomt met 1 km/h.

Bovenaan Onderaan