Automatische gas geven bij Stationair draaien.

Rem82sch

Senior Member
Sinds gister heb ik een raar euvel aan m'n O2 v/rs.

Bij stationair (900tpm) draaien van de motor loopt hij niet lekker, je kan het motorgeluid wel een beetje vergelijken met een shopper idee.
Zo van zou ik wel of niet afslaan.
Daarbij geeft hij ook af en toe zelf gas bij.
Onder het rijden merk ik er totaal niks van, geen vermogens verlies of wat dan ook.

(Ik ben geen monteur van beroep)

Ik heb de auto uitgelezen en geeft gèèn foutcodes weer ook niet in de freeze frames.

1. Heb preventief de bougies vervangen, deze
had ik nog liggen platinum bougies warmtegraad 7.

2. Heb gekeken of het vacuüm slangetje van de inlaat nog heel was, kon geen breuk ontdekken.

3. Heb via m'n handscantool naar de live data gekeken.
Naar de luchtmassa meter en hij wisselt van waardes, ik weet wel niet of die waardes kloppen.
Maar dan kan je er toch van uit gaan dat die niet kapot is?

4. Ik heb ook naar de live data gekeken van de Lambda sonde.
Die wisselt ook van waardes.
Hier mag je toch ook vanuit gaan dat hij heel is?

Wie kan mij verder helpen?
 

Joske

Forumguru
Idem hier, alleen nog maar bij het lezen van de topictitel was het eerste waar ik aan dacht de gasklep. Weet eigenlijk niet of die foutcodes genereert, jij idee @turboturbo ?
 

Desperado

Forumguru
Mijn ervaring is dat LMM en gasklep niet altijd een storing geven in de computer. Zou dis best kunnen.
 

Joske

Forumguru
het is een 2 liter benzine van 2006 (heb zijn starttopic er eens bijgenomen :D )

dan kan het volgens mij enkel een BWA zijn @Ronnie
 

Rem82sch

Senior Member
Heren alvast bedankt!
Is het mogelijk om het gaskleppenhuis zelf te reinigen?
@Desperado kan het dan toch nog zijn dat de LMM kapot is? aangezien ik wel wisselende waardes krijg te zien.
Of moet ik dan ervanuit gaan dat hij in orde is.
Zo van hij doet het of niet.
@Ronnie het is inderdaad een benzine met motorcode BWA.
 

turboturbo

Forumguru
Weet eigenlijk niet of die foutcodes genereert,
Geen idee.
Ik heb wel EGR gerelateerde probs gehad en die gaf idd wel storingen bleek bij uitlezen. Die toen gereinigd en meteen ook het iets vervuilde gasklephuis maar gereinigd onder het motto 'nu we er toch zijn' :)

Zo denk ik nu ook: foutcodes of niet, een gasklephuis reinigen is relatief makkelijk te doen als je er enigszins bij kan (okee neem een paar kapotte vingers en knokkels op de koop toe)
 
Laatst bewerkt:

Ronnie

Forumguru
Je kunt het gasklephuis er gewoon afschroeven, stekker los en daarna goed schoonmaken met injector en carburateurreiniger(spuitbus).
Neem hiervoor geen remreiniger of thinner, de klep is van een soort kunstof.
Als je de klep niet aanraakt hoef je 'm waarschijnlijk niet in te leren.
 

turboturbo

Forumguru
Nou @Ronnie , dat is niet wat ik er destijds over kon vinden. In mijn geval heb ik de klep wel met m'n tengels bewogen, dus ik kan je vermoeden niet weerleggen, maar wat ik ervan begreep is dat je inleren onvermijdelijk is. In mijn geval moest het gasklephuis in ieder geval wel ingeleerd worden (wat niets meer en minder is dan de basisafstelling laten inladen in een bepaalde module mbv VCDS, duurt ong. 20 seconden) want het toerental schommelende sterk)
Als TS dit klusje wil doen en daarna bij de dealer in laten leren; er is wel mee te rijden (tijdens het rijden merk je er helemaal niks van), maar bij het stilstaan - bij het verkeerslicht kijkt iedereen je aan zo van: he gast blijf eens van dat gaspedaal af met je voet.

Wat belangrijker is: met remmenreiniger of ander spul (siliconenspray had ik geloof ik) kwam er nauwelijks wat van de troep los, in mijn geval. De laag zwarte vuil leek het meest op een droge aangekoekt soort steenkoolachtige laag. Dat heb ik er (voorzichtig) met een bot mesje heel pietepeuterig af zitten schrapen (wat vrij goed werkte, heb wel wat kleine krasjes gemaakt in het huis, het materiaal is inderdaad vrij zacht!)
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Nee, ik bedoel idd het gasklephuis. Zwarte troep, die in het gehele inlaat-huis zit (voorzover ik kon zien met een lampje) waar het gasklephuis op gemonteerd zit.

De EGR (eigenlijk uitlaatgasterugvoerklep geheten) zag er in mijn geval voorzover ik kon beoordelen 'prima' uit, zat wel een klein luchtlek in, maargoed. Ik denk eigenlijk dat die niet echt vervuild was (het in- en uitlaat gat waren schoon), maar dat ik door het flinke inspuiten met siliconenspray de beweeg-gang (hoe noem je dat?) van de 'klep' weer goed gangbaar had gemaakt (zat misschien wat vast)

Ik snap de verwarring wel, het gasklephuis ziet er bij mijn motor ongeveer net zo uit als een EGR er uit ziet als bij een diesel (als je daar plaatjes op googlet). En de EGR zag er uit als... ja. Een onderdeel wat ik nog nooit eerder had gezien.

Kijk maar:
EGR klep storing (17811)
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Duidelijk. Ik vroeg het omdat ik nog nooit een zo ernstig vervuild gasklephuis heb meegemaakt.
Weet ik ook dat dat dus wel mogelijk is. :thumbsup:
 

Ronnie

Forumguru
Wegens ietwat onregelmatig stationair toerental op LPG heb ik vorige week mijn (brandschone) gasklephuis er nog maar eens weer afgeschroefd en schoon(er) gemaakt, ietwat donkere waas op het huis, teruggebouwd en opnieuw ingeleerd. Bij elkaar zo'n half uurtje werk. Ik bedoelde dat als je de klep niet beweegt inleren niet noodzakelijk is. Opnieuw in de basisstand zetten is natuurlijk altijd beter.
P.S.:
Het euvel was er helaas niet mee verholpen, er blijken 1-of meer gas-injectoren versleten te zijn.(Na 225.000 km) Mengsel is ietwat te arm. Nu maar uitvogelen welke het is.........
 

Antera

Donateur
Goede schoonmaken moet je de klep wel bewegen. Maar goed volgens mij moet je je gasklep eens goed reinigen en daarna eens de basis settings doen. Misschien is de boel al van het padje af dat hij wat danst
 

Rem82sch

Senior Member
Aangezien het gaskleppenhuis dan opnieuw in geleerd moet worden.
Laat ik het maar aan iemand anders over om dit te doen, ik heb zelf geen vcds.
Hij krijgt komende week een nieuwe distributieriem inc de waterpomp en alles wat daar bij hoort.
Ik laat nog wel even iets weten hoe het afgelopen is.
 
Bovenaan Onderaan