Vanenkelen
Forumguru
In vorige auto's (Focus, Passat) heb ik altijd een lichtschakelaar met auto-stand gehad en alle bijbehorende (comfortverhogende) functionaliteiten: zoals CH/LH en automatisch aan/uitschakelen van de verlichting. In mijn huidge auto (zie handtekening) zit deze schakelaar niet en heb ik deze functionaliteiten dus ook niet en dat vind ik stiekem toch een beetje jammer.
Nu lees je vaak dat het bij veel O2C's van na de facelift het redelijk makkelijk is om dit toch werkend te krijgen, mits je een RLS (Regen Licht Sensor) hebt. Nu heeft mijn auto deze volgens mij wel. Ik heb sowieso een regensensor en dan schijn je automatisch ook een lichtsensor te hebben (dat zit in één en dezelfde unit achter de binnenspiegel).
Dan zijn er voor zover ik nu gevonden heb twee opties:
Nu zag ik recent een lichtschakelaar met auto-stand voorbijkomen op de bazaar hier en heb de gok genomen. Schakelaar vervangen was een eitje en de aanpassingen in VCDS ook. Maar helaas optie 1 werkt dus niet bij mij. Op de auto-stand gaat het licht gewoon werken alsof je het op de aan-stand hebt staan en CH/LH werken niet automatisch.
Om alles uit te sluiten wilde ik ook optie 2 eens proberen (misschien was mijn 2e hands schakelaar wel niet goed), dus wilde ik draadje 2 en 3 van de lichtschakelaar omdraaien om te kijken of het met de standaard schakelaar wel zou lukken. Maar daar ontdekte ik het volgende:
Draadje 2 ontbreekt, een lege plek in de stekker.... Dat verklaart een hoop.
Mijn vraag nu aan jullie, heeft het zin om met dit projectje verder te gaan? En daarbij dus de volgende vragen:
Nu lees je vaak dat het bij veel O2C's van na de facelift het redelijk makkelijk is om dit toch werkend te krijgen, mits je een RLS (Regen Licht Sensor) hebt. Nu heeft mijn auto deze volgens mij wel. Ik heb sowieso een regensensor en dan schijn je automatisch ook een lichtsensor te hebben (dat zit in één en dezelfde unit achter de binnenspiegel).
Dan zijn er voor zover ik nu gevonden heb twee opties:
- Optie 1. Je koopt een lichtschakelaar met auto-stand en zet via VCDS de optie ADL aan.
- Optie 2. Je gebruikt de standaard schakelaar en draait draadje 2 en 3 van de stekker (aan de achterzijde) om en zet via VCDS de optie ADL aan.
Nu zag ik recent een lichtschakelaar met auto-stand voorbijkomen op de bazaar hier en heb de gok genomen. Schakelaar vervangen was een eitje en de aanpassingen in VCDS ook. Maar helaas optie 1 werkt dus niet bij mij. Op de auto-stand gaat het licht gewoon werken alsof je het op de aan-stand hebt staan en CH/LH werken niet automatisch.
Om alles uit te sluiten wilde ik ook optie 2 eens proberen (misschien was mijn 2e hands schakelaar wel niet goed), dus wilde ik draadje 2 en 3 van de lichtschakelaar omdraaien om te kijken of het met de standaard schakelaar wel zou lukken. Maar daar ontdekte ik het volgende:
Draadje 2 ontbreekt, een lege plek in de stekker.... Dat verklaart een hoop.
Mijn vraag nu aan jullie, heeft het zin om met dit projectje verder te gaan? En daarbij dus de volgende vragen:
- Heeft het zin om draad 2 alsnog te trekken?
- Zo ja, waar gaat die heen? Heb nog niet de tijd erin gestoken om mijn halve dashboard uit elkaar te halen
- Moeten er nog meer draden getrokken worden?
- Ontbreken er nog meer modules/componenten?