Nou het werkt....!!!! Maar nog niet helemaal vlekkeloos.... En ik heb ook nog wel even in de rats gezeten of ik mijn Board Computer Module (of de bedrading) niet om zeep had geholpen. Pfffffff was wel even spannend.
Voor wie het hele verhaal te lang vind. Het werkt nu, maar ik zit met nog wat vraagjes... onderaan deze post staan die vragen, any help is appreciated!
Vorig weekend op zondag de stoute schoenen aangetrokken en aan de slag gegaan. Tot aan het loskoppelen van de Board Computer Module ging alles heel goed, maar toen kwam de grote puzzel. Waar zit terminal A en wat is positie 20 waar de nieuwe draad aangekoppeld moest worden? Na heel lang puzzelen en studeren op de plaatjes die Joske had gepost en vergelijken met de foto's van Briskoda (pre-facelift) begon er iets te dagen en heb ik de juiste positie gevonden. Dus draadje gemonteerd en de boel weer voorzichtig terug in elkaar geschroefd. Voor mijn gevoel had ik heel netjes en voorzichtig gewerkt, dus geen echte zorgen dat ik misschien iets verkeerd had gedaan (of beschadigd)...
Laptop aan de auto en VCDS opgestart, toen begon het.... alleen maar foutmeldingen (hieronder een kleine selectie
).
09: Central Electric wel bereikbaar, maar meer dan 10 foutmeldingen (allerlei componenten met "implausible signal", "could not be reached", "open or short to ground signal", en zo nog wat meer ongein)
19-CAN Gateway -- Status: Malfunction 0010
44-Steering Assist -- Status: Malfunction 0010
46-Central Conv. -- Status: Malfunction 0010
En zo waren er nog wel meer..... "SHIT!!!!!"
Even rustig adem gehaald en besloten de foutmeldingen maar even te negeren en eerst maar eens ADL aangezet om te testen of het misschien toch wel zou werken (daar had ik door al die foutmeldingen ineens wel wat twijfel over). Gelukkig lukte het coderen wel en werden de aanpassingen geaccepteerd.
De auto gestart en direct een eerste positieve bevestiging: schakelaar op auto-stand en de dimlichten gingen niet aan, maar de DRL wel.... En aangezien het overdag was (en dus licht buiten), was dat precies wat er moest gebeuren. Hiervoor ging het dimlicht gewoon altijd branden op de auto-stand.
Tweede test: even in de buurt door een tunneltje gereden... Ja Hoor!!! Lampen gingen aan.
Derde test: in een parkeergarage de auto uitgezet en ja hoor Coming Home doet het ook.
Pfffieeuw dat werkt dus... wat een opluchting.
Terug naar de foutmeldingen. Na dit ritje de laptop weer even aangesloten en het aantal foutmeldingen was al minder. Blijkbaar is door het loskoppelen van de stekkers van de Board Computer Module (ondanks dat de auto tijdens de operatie niet op contact heeft gestaan) de boel toch in de war geraakt, maar is door een stukje te gaan rijden hier en daar de communicatie toch weer opgestart...
Toch het hele dashboard maar weer opengemaakt en voorzichtig alle stekkers en draden even aangeduwd (wellicht zat er ook nog ergens een verbinding los door mijn gepruts. Daarna de laptop er weer aan en na de scan (met helaas nog steeds dezelfde foutmeldingen) er voor gekozen om de foutmeldingen te "clearen".
Weer een stukje gereden en daarna laptop weer aangesloten. Nog steeds een aantal foutmeldingen, maar weer minder. Op dat moment was ik er wel een beetje klaar mee. Paar uur in de kou onder mijn dashboard gelegen en een redelijk ongerust gevoel over wat ik had aangericht.
Kortom de boel maar even de boel gelaten en een weekje woon-werk-verkeer zonder problemen afgelegd. Geen storingen, of andere signalen dat er iets niet goed zou zijn.
Alleen.... de verlichting ging vanaf maandag niet meer automatisch aan en uit... CH/LH werkte wel vlekkeloos, maar de verlichting bleef weer als vanouds continu branden.
Dus gisteren de laptop er weer aan en ADL uit- en weer aangevinkt en nog een scan gemaakt. Bijna alle foutmeldingen zijn gelukkig weg en het licht lijkt nu weer te reageren zoals het moet.
Voorlopig even drie vragen:
- Is het normaal dat je door loskoppelen van de BCM zoveel storingen krijgt en dat die na verloop van tijd vanzelf weer verdwijnen?
- Kun je de gevoeligheid van de lichtsensor aanpassen? Een klein wolkje voor de zon en mijn verlichting gaat al branden. Lijkt dus in vergelijking met vorige auto's veel te gevoelig afgesteld. Wie weet of en hoe dat kan?
- Wie kan er iets zeggen over de laatste hardnekkige foutmelding?
Address 44: Steering Assist - Cannot be reached. Deze blijf aanwezig, maar merk er voor de rest niets van...
Ik zal trouwens later nog een uitgebreid foto-verslagje posten (voor de waaghals
die dit ook wil proberen).