automatsche verlichting skoda superb

Erwin.mareen

Nieuw lid
Beste lezers,

Als de lichtschakelaar op automatisch staat, is overdag de dagrijverlichting voor wel aan, echter de achterlichten zijn dan niet aan, wie weet hoe je dit moet veranderen zodat als de dagrijverlichting aan is ook de achterlichten aan zijn.

groeten Erwin

coolrunnings

Actief lid
Ik heb dat bij de dealer laten omzetten. Volgens mij kun je dat niet zelf, tenzij je de beschikking hebt over VAGCOM.

Noord26

Forumguru
Dat is altijd het geval bij dagrijverlichting. Het is bedoeld om beter in te kunnen schatten wat tegemoetkomend verkeer voor een snelheid heeft. Als je ook de achterlichten aan wilt kun je net zo goed je koplampen aanzetten. Maar dan is het effect van weinig stroomverbruik weer niet groot.

Erwin.mareen

Nieuw lid
De reden warom ik dit zo wil is het volgende, als de knop ingeschakeld staat op de normale verlichting werkt punt 1 de cominghome leaving home functie niet, punt 2 is dat de cornerfunctie overdag het ook doet wat ik niet wil en punt 3 vindt ik overdag achterlichten die aan staan wel zo veilig.

coolrunnings

Actief lid
Dan zet je hem niet in auto, maar altijd aan...
En daar geeft ie net van aan dat ie dat dus niet wil.
Ik sluit mij volledig aan bij de 3 punten die hij noemt.

1. Coming home leaving home doet het dan niet.
  2. Cornerfunctie overdag is complete onzin (sommigen vinden dit 's-avonds/'s-nachts ook onzin, maar dat is een andere discussie).
  3. Achterlichten achter is veiliger.

Voornamelijk punt 3 heeft mij doen besluiten om deze bij de DRL aan te laten schakelen, zodat als de lichtsensor bepaalt (en ik dat zelf ook vind) dat het niet donker genoeg is om de koplampen aan te doen, ik het toch wel een veiliger gevoel vind als de achterlichten toch branden.

@ Edwin: ik ben het helemaal met je eens... ik zou ook liever hebben dat als de dagrijverlichting overdag aanstaat dat dan de achterlichten het ook doen... Ik dacht ergens gelezen te hebben (ook op dit forum) dat dit (wettelijk) niet mag.. Zeker weten doe ik het niet...

andrehj

Forumguru
Dagrijlichten mogen wel worden gecombineerd met achterlichten.

Klopt, DRV mag niet samen met andere verlichting gevoerd worden dus ook niet met achterlichten.
Dit klopt niet. Want dit staat in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, artikel 41 lid 1:
Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
Er wordt nergens gesproken over achterlichten, maar duidelijk alleen over voorlichten. Daarom moeten dagrijlampen ook (automatisch) worden uitgeschakeld zodra je je stadslicht aan zet, maar mogen achterlichten wel met de dagrijlichten worden gecombineerd.

deusjevo

Forumguru
Uhmm, is een lastige, dit staat namelijk in lid 3 van artikel 32:

3. Achterlicht en de verlichting van de achterkentekenplaat moeten steeds gelijktijdig met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht branden

Ik haal hieruit weer dat achterverlichting alleen gevoerd mag worden met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.

Dus achterverlichting weer niet samen met DRV? :confused:

hemi24

Forumguru
tuurlijk wel, maar dat houdt in dat de DRL domweg via de dimlichten gaat, netzo als bij de pre-FL modellen van de O2 al het geval was.
Stadslichten blijven dan uit, evenals de instrumentverlichting.

Even een ander vraagje, maar wel over de automatische velichting.
Klopt het dat deze aan gaat boven de 150KM/u??

hemi24

Forumguru
Of beter gezegd: als je langer dan 10 sec met een snelheid > 140 km/h (canbus-snelheid = ongecorrigeerde snelheid) rijdt zal de verlichting automatisch aangaan.
Deze gaat weer uit als je langer dan 2 min met een snelheid < 65km/h rijdt.

Gysman

Actief lid
Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.

En kan iemand me dan uitleggen hoe het zit met de audi's? Die rijden 's avonds allemaal met LED dagrijverlichting + dimlicht. En zijn typegoedgekeurd. Mercedes: idem.

hemi24

Forumguru
@Gysman: Dagrijverlichting bij Audi wordt gedimt bij inschakeling van dimlicht en dan wordt het gezien als stadslichten...

Als je oplet dan kun je het ook zien bij het inschakelen van de knipperlichten bij een Audi: de dagrijverlichting wordt dan ook gedimt aan de desbetreffende kant.

andrehj

Forumguru
Uhmm, is een lastige, dit staat namelijk in lid 3 van artikel 32:
3. Achterlicht en de verlichting van de achterkentekenplaat moeten steeds gelijktijdig met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht branden
Ik haal hieruit weer dat achterverlichting alleen gevoerd mag worden met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.
Dus achterverlichting weer niet samen met DRV? :confused:

Toch wel denk ik. Er staat nl. dat de achterlichten MOETEN branden bij al die andere lichten, maar er staat nergens dat ze alleen maar mogen branden bij groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht....
Dus nog steeds geen regel gevonden die achterlichten verbiedt icm dagrijlichten.

Bovenaan Onderaan