AutoWeek Tevredenheids Trofee 2010

LenK

Forumguru
Invullen maar weer. Deze keer mogen niet alleen auto's t/m 2 jaar mee doen maar auto's van 2002 t/m 2009.
Gunstig voor Skoda want sinds het over alleen nieuwe auto's ging daalde het op de ranglijsten.
Naar de startpagina
 

YeMii

Senior Member
Zo, tweemaal de enquete ingevuld. Eén voor onze oude Fabia Combi (2006-2009) en één voor onze nieuwe Yeti.
 
Ik mag hem niet invullen auto is van 2010. Ook jammer.
Mijn Land Rover komt ook al niet in aanmerking, nou ja volgend jaar dan maar.

Tot nu toe ben ik in ieder geval super tevreden met de Skoda en de dealer plus de service die ik gekregen heb.

Gr Andre
 

Hetzer

Forumguru
Ook ik heb hem ingevuld, voorheen kon dat toch niet, moest je auto toch minimaal 2 of 3 jaar oud zijn??
 

Roel

Lid
Heb ook meegedaan met mijn RS. Kan nog net voordat de S2 wordt afgeleverd (hopelijk eind van de week).
 

Neptukker

Forumguru
Done

Done,

Wel stom dat je niet 'n.v.t.' als antwoord kan geven. Onze auto is nu net een jaar maar tot de 30k hoeft de auto niet naar de werkplaats voor onderhoud dus die is nog niet geweest. Wat vul je dan in voor tevredenheid over het onderhoud e.d.? :945:
 

Neptukker

Forumguru
Maar dat is het kromme. De vragen zijn dusdanig gesteld dat je de auto beoordeelt (Skoda dus) of de kwaliteiten van de verkopende/onderhoudende partij. De dealer heb ik dus nog niet op alle punten kunnen beoordelen omdat ze pas over 12k een longlife beurt hoeven te doen. Dat soort vragen heb ik maar neutraal beantwoord.
 

mmarechal

Actief lid
Ook ik heb hem ingevuld. Ik heb alle vragen eerlijk beantwoord, en toch stond vrijwel alles maximaal (lees goed) of bijna maximaal ingevuld. Tja....:D
 

LenK

Forumguru
De uitslag is er:

Skoda op 16 met indexcijfer 99.9
Verkoop stijgt, tevredenheid daalt.
 

sitechris

Donateur
De Tevredenheids Trofee houdt met één factor geen rekening. De eigenaar van een Honda Jazz stelt andere eisen aan een auto als de eigenaar van een Audi A6 die 80k heeft stukgeslagen en 40k per jaar rijdt. Dat scheelt natuurlijk heel erg veel. Skoda wordt nu steeds vaker zakelijk gereden, mss dat de Skoda rijder ook wat veeleisender/kritischer wordt.
 

LenK

Forumguru
De Tevredenheids Trofee houdt met één factor geen rekening. De eigenaar van een Honda Jazz stelt andere eisen aan een auto als de eigenaar van een Audi A6 die 80k heeft stukgeslagen en 40k per jaar rijdt.
Het is natuurlijk wel zo dat auto's bij vergelijkbare auto's in een klasse zitten.
Waarom zou een Honda Jazz rijder andere criteria hebben als een berijder van een andere auto in die klasse.
Idem Audi A6, die heeft ook soortgenoten in dezelfde tabel staan. Waarom zo een Volvo S80 rijder kritischer of minder kritisch zijn dan een A6'er.

Overall merk beoordeling is dan een gemiddelde van die deelscore's. Lijkt me niks mis mee.

Voor een autofabrikant wel belangrijk een tevreden rijder, want die koopt zijn volgende auto eerder van hetzelfde merk dan wanneer hij ontevreden is.
 
E

Ex-lid 2926

Ik denk dat een Honda Jazz rijder wel veeleisend is. Verreweg het grootste deel van de Jazz rijders koop de auto privé. Dus je spaargeld wordt erin gestoken. Dan wil je wel waar voor je geld. Of je nu liefhebber van het merk bent of niet, maar de aankoop van een Honda is wel een verantwoorde besteding van je autocentjes. Zonder uitzonder superbetrouwbaar, verfijnde motoren en techniek, geavanceerde wielophanging en in het geval van de Jazz (en ook de Civic hatchback) een zeer ruim en flexibel interieur.
De prijzen staan een enorm verkoopsucces in de weg (m.u.v. de Civic hybrid)
Dat de waardering voor de Octavia in het tevredenheidsonderzoek terugloopt komt mij niet vreemd voor. Dat zie je in dit onderzoek veel vaker. Nieuwe modellen scoren vaak opvallend hoog (in het verleden b.v. bij veel Fiats) en na verloop van een paar jaren gaat de score omlaag. Dan is de "nieuwigheid" eraf, openbaren zich de eerste mankementjes en zie je tekortkomingen die je niet zag toen je de auto nieuw kocht.
Nu staat Skoda er nog redelijk netjes op in het AW onderzoek en met Audi de hoogste scores van de VAG auto's. VW en Seat vallen wat betreft betrouwbaarheid toch wel buiten de boot. Het imago van degelijkheid moet nu toch wel wat scheurtjes gaan vertonen.
Als je het onderzoek doorleest moet je je wel drie keer bedenken voordat je bij een dealer van een Franse auto binnenstapt. Auto's uit dat land bezetten veelal de laatste plaatsen. Maar volgens mij zijn er ook heel wat tevreden Peugeot, Citroen en zelfs Renault eigenaren. Maar ja, het ene onderzoek is het andere niet. Als je de cijfertjes van de diverse Duitse onderzoeken leest (TuV, Adac, Dekra) dan is het met de betrouwbaarheid van b.v. VW wel weer goed gesteld als het gaat om auto's die al wat ouder zijn. Ze moeten kennelijk even rijpen.
 

hemi24

Forumguru
Hou bij een tevredenheidsonderzoek altijd in het achterhoofd dat een bouwvakker een auto heel anders beoordeeld dan bijvoorbeeld een huisarts of een ambtenaar.

Afgezien dat de ene groep de auto's heel anders gebruikt, gaat het bij sommige mensen meer om onderbuikgevoel en vormgeving dan om betrouwbare techniek. De beoordeling zal ook dienovereenkomstig worden ingevuld.
 
Bovenaan Onderaan