Ik denk dat een Honda Jazz rijder wel veeleisend is. Verreweg het grootste deel van de Jazz rijders koop de auto privé. Dus je spaargeld wordt erin gestoken. Dan wil je wel waar voor je geld. Of je nu liefhebber van het merk bent of niet, maar de aankoop van een Honda is wel een verantwoorde besteding van je autocentjes. Zonder uitzonder superbetrouwbaar, verfijnde motoren en techniek, geavanceerde wielophanging en in het geval van de Jazz (en ook de Civic hatchback) een zeer ruim en flexibel interieur.
De prijzen staan een enorm verkoopsucces in de weg (m.u.v. de Civic hybrid)
Dat de waardering voor de Octavia in het tevredenheidsonderzoek terugloopt komt mij niet vreemd voor. Dat zie je in dit onderzoek veel vaker. Nieuwe modellen scoren vaak opvallend hoog (in het verleden b.v. bij veel Fiats) en na verloop van een paar jaren gaat de score omlaag. Dan is de "nieuwigheid" eraf, openbaren zich de eerste mankementjes en zie je tekortkomingen die je niet zag toen je de auto nieuw kocht.
Nu staat Skoda er nog redelijk netjes op in het AW onderzoek en met Audi de hoogste scores van de VAG auto's. VW en Seat vallen wat betreft betrouwbaarheid toch wel buiten de boot. Het imago van degelijkheid moet nu toch wel wat scheurtjes gaan vertonen.
Als je het onderzoek doorleest moet je je wel drie keer bedenken voordat je bij een dealer van een Franse auto binnenstapt. Auto's uit dat land bezetten veelal de laatste plaatsen. Maar volgens mij zijn er ook heel wat tevreden Peugeot, Citroen en zelfs Renault eigenaren. Maar ja, het ene onderzoek is het andere niet. Als je de cijfertjes van de diverse Duitse onderzoeken leest (TuV, Adac, Dekra) dan is het met de betrouwbaarheid van b.v. VW wel weer goed gesteld als het gaat om auto's die al wat ouder zijn. Ze moeten kennelijk even rijpen.