Volgens de (NL) arbowetgeving zou je trouwens überhaupt geen 30kg in je eentje mogen tillen, laat staan ook nog op enige hoogte en afstand vóór je wegzetten. Als ik me goed herinner is het maximaal toegestane gewicht om te tillen begrensd op ca. 23 kg onder normale werkomstandigheden; bij zware omstandigheden (bv. door hitte, hoge luchfvochtigheid, etc.) wordt dat nog minder.
Tsja dat is op papier maar de praktijk blijft toch altijd anders (helaas)
Vaak probeer je samen met je collega's de zware dingen samen te doen, maar komt ook vaak voor dat je alleen in een situatie komt dat je toch even die regels overtreed.
En ja ik heb bv een goede opvouwbare steekkar zodat ik niet hoef te slepen met spullen ..
En ja vaak kun je bij te zware dingen nog even terugvallen op personeel van de klant.
Maar ook wel 2 defecte pompen mee moeten nemen en niemand in de buurt.
Dus klooi je even wat, en met wat balken en wat teveel tillen dan komen ze toch in de wagen.
Maar zoals gezegd, op papier klinkt het allemaal mooi en bij grote organisaties is dit in algemeen ook goed geregeld.
Maar in klein en middenbedrijven is het toch even anders.
Vaak in de werkplaatsen is het wel redelijk geregeld, maar voor de buitendiensten is het toch een ander verhaal vaak