Eerste "langere" ritje heb ik vandaag achter de rug en wat opvalt is de zachte rit, zelfs op 18'rs, de zalige zit, de geweldige audio en nog veel meer.
Maar wat me het meeste opviel is de koppeling, is het eigenlijk mogelijk deze auto te laten afslaan bij het vertrekken? Na Peugeot en Opel gereden te hebben valt me op dat deze koppeling boterzacht is en het koppel naarmate de stand van je voet juist en gematigd vrijgeeft.
De Peugeot daarentegen was heel bruusk, je kon als het ware je pedaal helemaal laten komen zonder iets van aanzet te voelen, en op een kleine tel kwam dan plots al het koppel vrij en was je weg ( of stond je stil ), wat echt irritant was omdat je weinig speling hebt om bv op wandeltempo te rijden achter voetgangers of file te rijden, en wat het risico op afslaan van de motor aanzienlijk vergrote.
De Opel zijn koppeling was daarentegen waarschijnlijk gewoon versleten ( was destijds mijn lesauto ) en moest je bijna door de vloer duwen wilde je vlot schakelen.
Een enorm verschil in gevoel qua rijden, deze Skoda luistert echt naar mijn voet.
Ook de sterke stuurbekrachtiging verbaasde me, het stuur kan je in stilstand met je pink rondgooien, nog nooit zoiets gevoeld.
Binnenkort de tweede nog langere trip voor de boeg, ik kan al niet wachten!