Baalmomentje

joergarms

Senior Member
Vandaag onze Fabia weggebracht voor een gewone jaarbeurt, de teller staat op 90.000.
Er waren geen bijzonderheden te melden bij het brengen, behalve het geklapper van de ophanging, maar dat is bekend.
Krijg ik zojuist toch een minder leuk telefoontje van de dealer,
de distributieriem moet vervangen worden, terwijl een paar maanden geleden werd gezegd dat die pas bij 120.000 moest. Kosten incl. waterpomp, 575 euro.
Er schijnt een slang van de airco lek te zijn, kosten 700euro!!
Een reactiestang vertoont speling, ongeveer 50 euro.
De rubbers naderen hun einde, ik geloof ook nog eens 200 euro.
Remvloeistof vervangen, 44 euro.

Voorlopig gezegd dat ze alleen de beurt hoeven uit te voeren incl het vervangen van de achterruitenwisser.
Ben even aan het bellen geweest, de verkopende dealer wist me te vertellen dat zij eigenlijk nooit gelijktijdig de waterpomp vervangen, aangezien die lang niet zo vaak lek gaan als gezegd wordt. Dat scheel weer 110 euro.
Die slang van de airco wil ik eerst zelf zien, en daarna door een Boschairco-firma laten beoordelen.
De rubbers laat ik mooi nog even zitten en de reactiestang komt volgend jaar tijdens de apk wel aan bod.

Ik ben eventjes een beetje teleurgesteld, auto rijden kost geld, dat weet ik, daar hoor je me niet over.
Maar een auto van 2006 met 90.000 op de teller, en dan ineens zulke totaalprijzen, daar schrik je wel even van.

Wat zijn jullie ervaringen omtrent de distributieriem; bijvoorbeeld door een onafhankelijk bedrijf en bij welke kmstand?
En sinds wanneer kost een slang van de airco 700euro incl. arbeidsloon?

Al met al heb ik even mijn vraagtekens bij deze auto, en vooral of ik er nog veel langer mee blijf rijden.
Dan toch maar weer een Japanner kopen.
 

Noord26

Forumguru
Wat is er nog meer kapot als die slang van de airco? Want die prijs klopt gewoon niet.

Ik heb een Swift van 2005, met dezelfde km-stand. Die heeft onlangs ook een grote beurt gekregen. Daaraan heb ik nog niets gehad naast standaard onderhoud en bandjes. Dus dat je wellicht opteert voor een Japanner kan ik zeker beamen..

Maar goed, mijn vader vind prijzen van 1000-1500 voor een grote beurt zonder bijzonderheden bij de Mercedes dealer een normale prijs. Dus waar hebben we het over?
 

The bone collector

Senior Member
Zijn ze wel zeker dat de distributieriem na 90k moet vervangen worden? Zou het zelf toch nog even nakijken, het kan net zo goed 120k zijn. Airco zou ik ook zeker laten dubbelchecken, 700 euro voor een slang die lek is?

Zelfs zonder de distributieriem vrij hoge rekening. Veel mensen zeggen dan inderdaad: autorijden is duur. Ik kan je verzekeren dat ik nooit zulke kosten gehad heb aan mijn Skoda, en die heeft wel wat meer gereden. Dus zo normaal vind ik dat allemaal niet, al die defecten met bijhorende hoge facturen.
 

Race Eend

Forumguru
Distributieriem heeft dan misschien niet helemaal de km-ers, wél de leeftijd bij een wagen uit 2006! Wel doen en ook zeker de waterpomp doen, die volgens mij is van 68 euro ex kost.

Aircoleiding is inderdaad erg duur, de leiding en de ringetjes zijn 100 euro. Het leeghalen en het vullen nog eens 100 euro. Of is de condensor/pomp stuk?
Dit kun je evt geheel uitstellen en bij een aircospecialist laten uitvoeren, scheelt je vaak veel geld.
 

wanderer

Senior Member
niet alleen de km stand is bepalend voor het wisselen van de distributieriem, door veroudering kan de riem uitdrogen en scheurtjes vertonen en kan het verstandig zijn om na 6 jaar toch tot vervanging over te gaan.....
ook kan het zijn dat de distributieriem los moet ivm met een reparatie aan een ander onderdeel van de motor.......als de riem losgemaakt wordt moet je hem altijd vervangen en daarbij ook de spanrollen....
 

van_der_P

Senior Member
Vraag eens bij een universeel garagebedrijf, dat gespecialiseerd in VAG-producten.
Je bent nu op de hoogte van wat er gebeuren moet, en de prijs bij de dealer.
Bij ons in de regio zijn er de laatste tijd steeds meer van die bedrijfjes. Je kunt er zelf terecht voor een nieuwe auto, als je de advertenties geloven mag.
Dan zal het monteren van zo'n distriebutieriem misschien wel de helft kosten. Want daar hoeft geen glazenpaleis, en dure verkopers betaald te worden.
 

The bone collector

Senior Member
Distributieriem heeft dan misschien niet helemaal de km-ers, wél de leeftijd bij een wagen uit 2006! Wel doen en ook zeker de waterpomp doen, die volgens mij is van 68 euro ex kost.

Inderdaad, even niet gelet op het bouwjaar van de auto. 6 jaar, dan moet de distributieriem toch best vervangen worden (tenzij de auto van het einde van het jaar is, dan kan je misschien nog even wachten). Maar die dingen durven echt wel breken. Op de waterpomp zou ik misschien ook niet besparen (tenzij de garage echt zo goed als zeker is dat ze niet stuk gaat bij de Fabia). Het probleem is, als ze wel kapot gaat heb je sowieso veel meer kosten dan 110 euro en heb je het risico dat je motor beschadiging oploopt.
 

joergarms

Senior Member
De distributieriem ga ik ook zeker vervangen, daar neem ik geen risico's mee. Maar bij Hegeman word me geadviseerd om het incl. waterpomp te doen, terwijl de dealer waar ik de auto toendertijd kocht, Jawes, zegt dat zij geen waterpompen vervangen. Dus ja, wat te doen.
Verder ga ik het hoogstwaarschijnlijk zelf doen, Ik heb opzich genoeg aan auto's gesleuteld, samen met mijn vader komt dat wel goed.
Heeft iemand een "sleutelervaring" met het vervangen van de distributieriem van een Fabia 1.4 16v uit 2006? Misschien met wat afbeeldingen? Zijn er nog speciale dingen voor nodig zoals een motorsteun? Of ander speciaal gereedschap?
Ik hoor en zie graag alle tips e.d. tegemoet.

Wat betreft de airco, het is de dunne leiding die vanuit de radiator via wat omwegen naar het schutbord kronkelt. Bij het koelvloeistofreservoir zit er o.a. een druksensor op die leiding. De grootste lek bevindt zich onderin, vlakbij de radiator, waarbij de leiding in een Ubocht naar boven komt.
Ik snap niet dat deze leiding, van voor tot aan het schutbord 700euro moet kosten. Dit lijkt mij wel erg veel arbeidsloon voor zo'n reparatie. Heeft iemand links naar bedrijven die onderdelen voor het aircosysteem leveren? Kan zo snel alleen maar de grote onderdelen vinden en niet de slangen/leiding.

Kortom, een boel vragen, dus ik hoop van jullie snel wat reacties te krijgen waardoor ik toch de kerst goed doorkom ;)
 

darkprojectx

Forumguru
Mag ik je van harte adviseren om die 110 euro voor de waterpomp TOCH te betalen?
(kan goedkoper uitvallen als je hem via automaterialen zaak besteld en zelf plaatst).
Als je dit namelijk niet doet kan (net als bij mij) opeens je waterpomp in de soep lopen en dan kost het je je koppakking, plus dat je kop gevlakt moet worden (als hij niet ook nog eens scheurt). Kosten bij dealer : 1400 euro. Kosten bij universele garage : 650 euro.
Dan valt die 110 euro voor een waterpomp nog behoorlijk mee. (aandachtspuntje; zorg ervoor dat je er 1 krijgt met metalen schoepen, niet met plastic schoepen!!!)
Maar dat is natuurlijk je eigen afweging.

Reactiestang.. weet ik zo niet wat ze ermee bedoelen.. als het de stabilisatiestang is zou ik deze een keer samen met de draagarmrubbers (die schijnbaar op zijn) vervangen. Dan moet de hele boel toch los en bereik je ook meteen het maximale resultaat.

Die leiding van de airco zou ik zelfs nog uit een sloop auto halen. 700 euro.. voor 50 euro ben je volgens mij vrijwel klaar. Redelijk toegankelijk allemaal, misschien een paar nieuwe slangklemmen erbij, hopelijk lekt hij niet bij je sensor, dan valt het allemaal best mee.. Misschien heeft een autodemontage bedrijf die zo voor je liggen. Rondje bellen! (wel raar dat de leiding lek zou zijn, je zou een slang of aansluiting verwachten.. foto van?)
(denk er wel aan dat de airco dan weer opnieuw afgevuld moet worden!!)

Remvloeistof blijft een vaag iets bij de dealer. Ik bracht mijn Fabia ook voor een beurt weg en werd gebeld;
"of we de remvloeistof moeten vervangen."
Uhh weet niet? Is het nodig dan? Jij bent de monteur.. ? Als het niet hoeft dan niet..
"Ja het kan meneer.."
ja doe dan maar niet.
Ding remt als een malle, als ik merk dat het minder wordt dan laat ik het wel vervangen.
 

Cordoba

Forumguru
Distributie ben je al uit, dus dat hoef ik niet te herhalen. Waterpomp gewoon mee vervangen, zeker als je nog langere tijd met de auto wil blijven rijden. Waterpomp gaat misschien wel langer mee, dan de distributieriem, maar als je die over een jaar moet vervangen, moet alles opnieuw los.

Draagarmrubbers past ook bij de km-stand, advies vervang deze door de Ibiza Cupra D rubbers, die gaan veel langer mee, zonder dat je gigantisch inlevert op comfort en wel iets beter stuurgedrag krijgt. (meerprijs voor deze rubbers was bij mijn garage €20 totaal)
 

Bosi

Lid
Ha, ik lees dat je bij Hegeman je auto in onderhoud hebt/had? Wellicht Hegeman Nijmegen? Dan kan ik je alleen maar adviseren om naar een universiele (BOVAG) garage te gaan (die zijn er genoeg in en rond Nijmegen). Mijn Fabje 1 1.4TDI van eind 2005 komt namelijk van Hegeman Nijmegen en zolang de kilometer stand onder de 1.5 ton was, waren er geen problemen. Maar het lijkt erop dat als je een wat oudere auto hebt men je een stuk minder graag ziet komen of de hoofd prijs wordt gevraagd.

Ik heb inmiddels dit jaar de draagarm rubbers laten vervangen (bij Hegeman kwamen ze gelijk met complete draagarmen aan) en m'n dynamo laten reviseren (hegaman wilde alleen vervangen) en m'n airco opnieuw laten vullen en volledig laten reinigen tegen minder dan de helft dan wat er bij de dealer werd gevraagd,dus de moeite waard om even rond the shoppen.
 
ik heb onlangs mijn distributieriem laten vervangen bij Vagtechniek in Neunen. Een aanrader (en zeker ook prijstechnisch). Je krijgt er gratis vervangend vervoer en de uurtarieven zijn allerminst netjes te noemen.

Stuur ze een mailtje en kijk wat ze voor je kunnen doen.
 
De distributieriem ga ik ook zeker vervangen, daar neem ik geen risico's mee. Maar bij Hegeman word me geadviseerd om het incl. waterpomp te doen, terwijl de dealer waar ik de auto toendertijd kocht, Jawes, zegt dat zij geen waterpompen vervangen. Dus ja, wat te doen.
Verder ga ik het hoogstwaarschijnlijk zelf doen, Ik heb opzich genoeg aan auto's gesleuteld, samen met mijn vader komt dat wel goed.
Heeft iemand een "sleutelervaring" met het vervangen van de distributieriem van een Fabia 1.4 16v uit 2006? Misschien met wat afbeeldingen? Zijn er nog speciale dingen voor nodig zoals een motorsteun? Of ander speciaal gereedschap?
Ik hoor en zie graag alle tips e.d. tegemoet.

Kortom, een boel vragen, dus ik hoop van jullie snel wat reacties te krijgen waardoor ik toch de kerst goed doorkom ;)

Staat er op dit forum niet nog een discussie open, over het vervangen van de distributie-riem?
 

piair1982

Forumguru
Je hebt wel speciaal gereedschap om de tandwielen vast te zetten zodat de auto op tijd blijft staan. Maar vervang je waterpomp wel direct mee. Voorkomen is beter dan genezen. En inderdaad speelt de leeftijd van de riem ook een rol. Geloof zes jaar of de kilometerstand. Wat je het eerste bereikt.

Succes!
 

joergarms

Senior Member
Ik vervang alles, ook de waterpomp.
Nu dan het volgende, waar kan ik deze onderdelen het beste bestellen, ik kan namelijk een heleboel merken vinden qua onderdelen, http://www.mijnautoonderdelen.nl/zoeken-op-kenteken/?pid=5&menucode=5&partcode=2099, bijvoorbeeld deze complete set incl waterpomp van het merk Gates, iemand daar bekend mee?
Heeft iemand misschien nog andere links naar sites met de betreffende onderdelen?
En heeft iemand nog een beknopte uitleg wat betreft het vervangen van de distributieriem en waterpomp?
 

joergarms

Senior Member
Het wordt al geregeld, heb helemaal geen zin om zelf te gaan knutselen in mijn kerstvakantie. Dus uiteindelijk toch een firma gevonden die het voor 450 euro doet. Scheelt toch mooi zo'n 125e, die zijn mooi voor op de kerstmarkt.
 
Bovenaan Onderaan