Bagagebox op trekhaak: Bij welk model kan de achterklep van een combi nog open?

Wilko

Senior Member
Aangezien we sinds kort een Tsjechoslowaakse Wolfhondpup hebben die groeit als kool, en er over een paar maanden ook nog een tweebenige gezinsutbreiding op komst is, zijn we deze week bewust van een Octavia I naar een Octavia II over gestapt. Tijdens onze (meestal buitensport-)vakanties slepen we een berg kampeermateriaal, wildwaterkano-uitrustingen en wat dies meer zij mee (achterbank en achterbak vol, kano's en skibox op de dakdrager). Nu komen daar ook nog een hondenbench, alle rommel die je voor een hond nodig hebt plus een vergelijkbare of zelfs nog grotere berg zooi voor de baby bij. Met alleen een dakkoffer gaan we het zeker niet redden, dus nu heb ik het idee opgevat om een trekhaakbox voor de Octavia II combi aan te schaffen. Ik ben er alleen niet zeker van dat de achterklep van de Octavia nog open kan. Wie heeft er ervaring met zo'n trekhaakbox, en welke kun je ons zeker aan- of afraden (een goed argument kan ik daarbij ook prijs stellen :-))?
 
Ik zou een kleine bagagewagen aanraden.
Eenvoudig te verwijderen eens ter plaatse, kan meer in (zelfs in de kleinste modellen kan meer dan in de grootste modellen van de trekhaakbox (voor een octavia dan toch)). En je kan bij sommige modellen er ook wat op zetten zoals fietsen, bagagebox, kano, ...

Ik vermoed dat je anders plaats te kort zal komen. Zo'n wolfhond is echt groot, en neem daar dan nog een babywagen en babyspullen bij...
Ter indicatie: wij nemen voor onze baby (qua ruimte) evenveel mee als we anders voor 2 volwassenen meenamen... En ik vind persoonlijk dat we niet extreem fussy zijn op dat vlak.
 

Wilko

Senior Member
Ik zou een kleine bagagewagen aanraden. Eenvoudig te verwijderen eens ter plaatse, kan meer in (zelfs in de kleinste modellen kan meer dan in de grootste modellen van de trekhaakbox (voor een octavia dan toch)). En je kan bij sommige modellen er ook wat op zetten zoals fietsen, bagagebox, kano, ...
Een aanhanger is vanwege een aantal redenen geen optie. De bagageboxen voor op de trekhaak die ik heb bekeken zitten overigens rond de 400L, en dat zou wel eens aardig in de buurt kunnen komen van de extra ruimte die we nu nodig gaan hebben.
 

Rolle

Senior Member
Hoveel gewicht mag je in zo een bagagebox laden? Hou rekenening met een max kogeldruk van 75 Kg voor een OII (dus gewicht box en lading samen)
 
Het leeggewicht van zo'n beetje box is 24 kg en je mag er maximaal 50 kg in laden. Dus de vrouw erin vervoeren is al uitgesloten :).
 

Canon-Eye

Forumguru
En je kan bij sommige [aanhangers] er ook wat op zetten zoals [...] kano ...
Een kano op een bagage-aanhangertje zou ik niet aanraden, want je steekt al heel snel (te) ver uit.

De simpelste polo-kajak is al snel een meter of 3, om van een beetje grootwaterkajak of flinke canadees maar te zwijgen. Mijn zeekajak is ruim 5 meter - als die op het dank van de Fabia combi ligt, steekt hij nog nèt zo weinig uit dat er geen groot vierkant bord met roodwitte strepen plus rood lampje aan hoeft (lastig te bevestigen en erg slecht voor je verbruik).
 

Wilko

Senior Member
Heb je al eens gekeken naar de 900 Thule BackUp
Ja, dat is een van de modellen/merken die ik in gedachten heb. (Ik kan er eentje in Duitsland kopen (nieuwe) voor 328 euro: inclusief zelf ophalen is dat nog steeds een stuk minder duur dan in NL). Ik ben er echter nog niet helemaal uit over of het verstandiger is om die (en zo ja, met welke kantelbare fietsendrager om hem op te bevestigen) of bijvoorbeeld de urbeni bagagebox aan te schaffen. Het grootste probleem dat ik heb is dat ik per se de achterdeur open wil kunnen maken als die box op de trekhaak zit. Ik weet niet welk systeem daar het meest handig voor is. Daarnaast heb ik geen duidelijk gevoel bij wat de voor- en nadelen van de diverse modellen zijn op de O2.
 

Ron65

Nieuw lid
Het leeggewicht van zo'n beetje box is 24 kg en je mag er maximaal 50 kg in laden. Dus de vrouw erin vervoeren is al uitgesloten :).

Schoonmoedervervoer? kan zelfs zonder die box, scheelt weer 24 kilo...

Sorry, was een inkoppertje :super:
 

Ron65

Nieuw lid
@Wilko, ik ben aankomend o2 rijder (levering verwacht week 31.. snifffff zo lang nog...) dus ik heb buiten de proefrit om geen goed beeld van de achterklep van de O2. Mijn huidige Peugeot 407SW heeft in de achterklep een mogelijkheid alleen het raam te openen, dan kun je zonder de klep te openen toch in je kofferbak. Geen idee of de O2 dat ook heeft.

Anders is het inderdaad een probleem, want ik neem aan dat je hond in de kofferbak meegaat, en dat is zelfs met klapraam geen doen. Het beest zou dan een flinke drempel over moeten en krast daarbij alle lak.

Heb je al eens nagedacht over een dakkoffer? of heb je die ook al?
Je zou eens bij fabrikanten kunnen informeren of met dit probleem rekening gehouden is bij een trekhaakkoffer op een combi.

EDIT: nog even de starter nagelezen en die dakkoffer had je inderdaad al. Excuus.
 

Wilko

Senior Member
@Ron65 Mijn laatste O2 had geen los raam dat onafhankelijk van de achterdeur open kon, dus ik neem aan dat deze O2 dat ook niet heeft. De hond zit inderdaad in de achterbak in een bench. Ik ga er vanuit dat er standaard een dakdrager met skibox en twee kano's op de auto komt wanneer ik die trekhaakbox ga gebruiken. In die dakbox en in de kano's kan wel wat extra lading, zodat we achterin met ons tweeën nog ruimte vrij konden houden (of een paar vouwfietsjes en wat andere kampeerzooi in de dakkoffer konden doen :-)) maar vanwege de hond en de verwachte baby gaan we binnenkort nog een aantal zaken extra mee sjouwen die wel veel ruimte innemen, maar niet bijzonder veel wegen. Zoals ik al aangaf is een aanhanger geen optie, dus dan blijft naast de al gebruikte dakkoffer alleen nog een trekhaakkoffer over om het volume voor baggage te vergroten. Ik had echter stiekem de hoop dat er hier iemand zou zijn die ervaring met zo'n ding had... Misschien toch maar wer eens op het Duitse forum rondvragen?
 
Als het werkelijk de bedoeling is om de hond in en uit de koffer te laten met zo'n box dan zal ik je al op voorhand moeten teleurstellen. Die trekhaakkoffer kan in sommige gevallen nog iets naar voor geschoven en naar achter gekanteld worden, maar om daar een hond tussen te sturen... Misschien zal het lukken, maar dan wel heel nipt.
Ik vrees dat dit helaas de rauwe cijfers zijn en dat zelfs de Duitsers je hier niet direct mee kunnen helpen.
 

octaviabas

Senior Member
Iemand al een T5 aangeraden ipv een O2?

Als de wagen al vol zit met vakantiemeuk zonder kind en hond, voorzie dat de kano vakantie's zonder kind, vrouw en hond gaan worden. Of neem je ook een oppas mee voor de hond en kind?

Ik zit al met 3 volwassenen en 1 kind (strax 2)te denken over een koffer op het fietsrek (O2 HB), dus ik zou wel graag strx een foto willen zien de dag van vertrek. Ik zou , wat al eerder is aangegeven voor een aanhangertje gaan. Enige nadeel , is een lagere snelheid, al zou je met de dakopbouw ook geen 150+ doen.
 

Wilko

Senior Member
Als het werkelijk de bedoeling is om de hond in en uit de koffer te laten met zo'n box dan zal ik je al op voorhand moeten teleurstellen. Die trekhaakkoffer kan in sommige gevallen nog iets naar voor geschoven en naar achter gekanteld worden, maar om daar een hond tussen te sturen... Misschien zal het lukken, maar dan wel heel nipt. Ik vrees dat dit helaas de rauwe cijfers zijn en dat zelfs de Duitsers je hier niet direct mee kunnen helpen.
Ik zie dat dit mogelijk is:
151.jpg
Die box is 40cm van de auto weg te schuiven, iets wat meerdere modellen van andere merken ook hebben, soms in combinatie met een kantelmogelijkheid. Daardoor zou de achterklep normaal open moeten kunnen en past de hond er waarschijnlijk ook tussendoor. Maar eerlijk gezegd hoop ik dat het zonder al teveel gedoe mogelijk moet zijn om de hond er uit te halen en er weer terug in te laten stappen. Of het echt handig is weet ik echter niet, dat zou ik hier nou zo graag horen van iemand die de auto plus box wel heeft geprobeerd.
 
Wat is eigenlijk de reden dat een aanhangwagen geen optie is?
Prijs? 2e hands vind je al propere (niet top, maar voldoende) karretjes vanaf 200 (zelfs al voor 100€) + een verloopstukje van een 7 naar 13 polige adaptor voor 5 euro. Is veel goedkoper dan zo'n box.

Taksen? In frankrijk maakt zo'n kleine aanhangwagen niet uit op péage, en andere landen ook niet (voor zover ik weet). Ook moeten er geen keuringen of taksen betaald worden voor een kleine kar.

Enige wat ik kan voorzien is dat je niet direct ruimte hebt om die ergens op te slaan? Da's dan natuurlijk een groot probleem waarbij ik kan verstaan dat er slechts 1 mogelijke uitweg is. Maar dan kan je nog altijd zo'n karretje huren, voor die paar keer op een jaar dat je op reis gaat moet dat ook wel meevallen gok ik.
 

Wilko

Senior Member
Wat is eigenlijk de reden dat een aanhangwagen geen optie is?
-Ik heb geen zin in de snelheidsbeperking van een aanhanger, zeker omdat we vaak de Balkan in trekken waardoor het op die lange ritten erg veel extra reistijd kost. -Mijn vriendin gaat niet met een aanhanger rijden. Zij rijdt volgens afspraak de helft van de tijd tijdens vakanties, en dat is een afspraak die we niet gaan terugdraaien. -Ik kom nogal eens op onverharde wegen en paden in afgelegen gebieden, vaak in de bergen, waarbij een aanhanger in meerdere opzichten onhandig is. -We gaan graag op wintersport: daar zie ik een box wel zitten, maar een aanhanger, waar ik dan ook nog eens winterbanden voor moet kopen en onder moet zetten, niet. -Een aanhanger betekent twee extra banden die lek kunnen worden gereden. -Drie banden voor de aanhanger (1 reservewiel is in mijn ogen onvoldoende voor zes potentiële lek te rijden banden) betekent drie extra banden kopen om de zoveel jaar. Die kosten heb je niet met een box. -Ik vind een aanhanger te duur voor wat je er voor krijgt. -Ik heb geen mogelijkheid om een aanhangwagen ergens kwijt te kunnen (past niet door onze brandgang en poort), waar de box gewoon op de zolder kan worden gestald. (OT: Waarom verdwijnen de harde returns uit mijn net opgemaakte bericht als ik het hier plaats?)
 

Wilko

Senior Member
Iemand al een T5 aangeraden ipv een O2? Als de wagen al vol zit met vakantiemeuk zonder kind en hond, voorzie dat de kano vakantie's zonder kind, vrouw en hond gaan worden. Of neem je ook een oppas mee voor de hond en kind? Ik zit al met 3 volwassenen en 1 kind (strax 2)te denken over een koffer op het fietsrek (O2 HB), dus ik zou wel graag strx een foto willen zien de dag van vertrek. Ik zou , wat al eerder is aangegeven voor een aanhangertje gaan. Enige nadeel , is een lagere snelheid, al zou je met de dakopbouw ook geen 150+ doen.
Ik zoek graag de grenzen op van het mogelijke en ik ben niet te beroerd om iets te doen waarvan iedereen verkondigt dat het niet kan, als uit mijn onderzoek blijkt dat het net wel kan. Ik kom juist hier met deze vraag omdat ik denk dat dit mogelijk is, en ik graag van ervaringsdeskundigen hoor wat er binnen de gegeven parameters mogelijk is. Maar goed, om even in te gaan op je suggesties: Ik heb afgelopen maandag een O2 4X4 combi gekocht, dus er komt zowieso geen T5 (Ik neem aan dat je een Volkswagen Transporter bedoelt), om over de prijsverschillen voor een O2 4x4 en een T5 4x4 nog maar te zwijgen. Daarnaast heb ik een auto gekocht die mij in doorsnee gevallen voldoende vervoerscapaciteit biedt, maar waarbij ik op vakantie wel al mijn spullen in kwijt wil kunnen. Dan lijkt me het gebruik van extra opties zoals een dak- en trekhaakkoffer juist een betaalbare mogelijkheid om de baggagecapaciteit voor die specifieke momenten tijdelijk te kunnen vergroten, zonder aan comfort, snelheid e.d. op andere momenten in te moeten boeten. Ik houd graag rondom zicht, zeker als ik in bijvoorbeeld Duitsland rijd (daar werd ongeveer de helft van mijn kilometers de afgelopen jaren gereden). Dus de auto is "vol" in mijn definitie als hij tot aan de onderzijde van de ramen vol is. Natuurlijk is daar mee te schuiven als we om ruimte verlegen zitten, maar liever zet ik er een extra box op om zicht zonder grote dode hoek te kunnen behouden. Ik rijd inderdaad op de autobahn redelijk door, maar vanwege het brandstofverbruik is bij mijn huidige O1 meer dan 140 op de teller houden met dakbox en kano's vragen om een rit van tankstation naar tankstation. Ik zet overigens met alle plezier een foto van onze volgeladen auto op het forum (ik heb tijdens mijn studententijd een tijdje een bijbaan als verhuizer gehad, dus effectief verstouwen kan ik wel :D.
 
Bovenaan Onderaan