Bagagebox op trekhaak: Bij welk model kan de achterklep van een combi nog open?

octaviabas

Senior Member
Duidelijk.

Ik heb nog geen ervaring ermee. Ook zie ik die combi eigenlijk nooit rijden tenzij op camper. Vol is overigens bij mij tot het dak, niet halverwege.
[glas ijs]Terugkomende op lange ritten... hoelang denk je te rijden met een kind in de wagen? Die slaapt echt geen 10uur in de wagen (buiten dat 10uur in deze houding zéér slecht is voor de kleine man/vrouw, richtlijn voor maxi-cosi is 1,5-2uur)[/glas ijs]

Ben zeker wel benieuwd naar ervaringen..
 

Rallye

Forumguru
@Wilko: je gaat ervan uit dat je op een aanhanger winterbanden nodig hebt. Daar heb ik nog nooit van gehoord. Iemand?

Wel goed dat je je de auto (net als ik overigens) belaadt tot aan de ruit (ik houd de regel aan dat de rollo dicht moet kunnen).
 

Bakkertje

Forumguru
@Wilko, houd je er ook rekening mee dat een Octavia zo'n 6 a 700 kg aan belading mee mag nemen? Daar horen de inzittenden ook bij. Dus 2 volwassenen, kind en hond is samen al gauw goed voor zo'n 200 kg. Daarnaast mag je max 75 kg op de dak knopen en telt ook het gewicht dat je als kogeldruk hebt telt even hard mee.
Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als je met je volle bepakking een noodstop moet maken en door het gewicht doorschiet. Ik ben bang dat je dan een hoop ellende krijgt met verzekeringen e.d. en dat je met een beetje pech gewoon niet verzekerd bent.
 

Jewepe

Forumguru
@Wilko
Naast de opmerking van Bakkertje zou je ook nog rekening moeten houden met de specifieke bouw van de O2. Hij heeft een relatief grote overhang achter (afstand midden van de achteras tot aan eind van de bumper), waardoor bij trekhaak gebruik de auto nogal snel "doorhangt". Gevolg: trekhaak aan de grond bij verkeersdrempels. Zo'n koffer achterop die ook nog eens wat ver uitsteekt belast het zaakje nog meer (moment = kracht x arm). Zonder het monteren van hulpveren lijkt het me niet goed gaan.
 

Wilko

Senior Member
@Wilko, houd je er ook rekening mee dat een Octavia zo'n 6 a 700 kg aan belading mee mag nemen? Daar horen de inzittenden ook bij. Dus 2 volwassenen, kind en hond is samen al gauw goed voor zo'n 200 kg. Daarnaast mag je max 75 kg op de dak knopen en telt ook het gewicht dat je als kogeldruk hebt telt even hard mee. Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als je met je volle bepakking een noodstop moet maken en door het gewicht doorschiet. Ik ben bang dat je dan een hoop ellende krijgt met verzekeringen e.d. en dat je met een beetje pech gewoon niet verzekerd bent.
Met dak en trekhaak samen met de levenden in de auto zit ik dan op 350 kg. Aangezien de halve kofferbak vol bench zit blijft er dan een halve achterbank en een deel van de achterbak om nog een 250 tot 300 kg aan bakstenen, ehm, baggage in te zien te persen. Valide punt, maar ik verwacht daar dan ook niet snel problemen. :)
 

Wilko

Senior Member
@Wilko Naast de opmerking van Bakkertje zou je ook nog rekening moeten houden met de specifieke bouw van de O2. Hij heeft een relatief grote overhang achter (afstand midden van de achteras tot aan eind van de bumper), waardoor bij trekhaak gebruik de auto nogal snel "doorhangt". Gevolg: trekhaak aan de grond bij verkeersdrempels. Zo'n koffer achterop die ook nog eens wat ver uitsteekt belast het zaakje nog meer (moment = kracht x arm). Zonder het monteren van hulpveren lijkt het me niet goed gaan.
Goed punt. Ik heb echter een 4x4 O2, en die heeft een wat minder sterke neiging om achter door te zakken dan een normale O2 (ben even kwijt wat het verschil precies is, maar hij staat hoger op de wielen en heeft een behoorlijk stevige set veren achterin). Ook zit de achterbak vooral vol met lucht (bench), wat in mijn ogen de balans weer wat minder naar achteren door laat slaan. We hebben wel een aantal zaken die veel volume maar weinig massa hebben (slaapzakken, matjes, klapstoelen e.d.), maar daar is zo'n trekhaakbox in mijn ogen nu juist ideaal voor.
 

Cordoba

Forumguru
Je vergeet dat je (waarschijnlijk) met een volle tank vertrekt, dat betekent ook nog eens 30-40 kilo extra,en dan nog alle zooi die je normaal in de auto hebt liggen, maar die bij bepaling van het leeggewicht er niet in zaten (krik, wielsleutel, reservewiel, allerlei accessoires zoals autoradio, navigatie enz.).


Edit: inderdaad de lichtste spullen naar verhouding van het volume zover mogelijk naar achteren, en de zware zaken bij voorkeur voor de achteras. Dat geeft de beste gewichtsverdeling om te rijden.
 

Cordoba

Forumguru
Ligt eraan Canon-Eye: als schoonmoeder een echte heks is, weegt ze niet veel. Ik weet alleen niet of schoonmoeder gewogen is bij de heksenwaag. :laugh:
 

Wilko

Senior Member
Je vergeet dat je (waarschijnlijk) met een volle tank vertrekt, dat betekent ook nog eens 30-40 kilo extra,en dan nog alle zooi die je normaal in de auto hebt liggen, maar die bij bepaling van het leeggewicht er niet in zaten (krik, wielsleutel, reservewiel, allerlei accessoires zoals autoradio, navigatie enz.). Edit: inderdaad de lichtste spullen naar verhouding van het volume zover mogelijk naar achteren, en de zware zaken bij voorkeur voor de achteras. Dat geeft de beste gewichtsverdeling om te rijden.
Er mag 660kg belading in, inclusief al die zaken die je noemt. Ik denk dat er misschien 100kg af gaat voor de normale auto in rijklare toestand, maar dan nog halen we het niet om er zoveel extra gewicht aan baggage in te proppen. Ik heb onze kampeeruitrusting wel eens gewogen, maar dat is al een paar jaar geleden. Ik weet wel dat vier betonpalen van 70kg per stuk in mijn achterbak (met neergeklapte achterbank) mijn huidige O1 een stuk verder door zijn achtervering lieten zakken dan de auto *ooit* tijdens een vakantie volgeladen is geweest, en dan tel ik er ook de vakanties bij waar we met vijf mensen in de auto zaten! Schoonmoeder woont ruim 850km hier vandaan, dus daar hoef ik geen ruimte voor te reserveren (het is maar een klein vrouwtje van hooguit 50kg, maar toch scheelt dat weer... ;) ).
 

Wilko

Senior Member
Duidelijk. Ik heb nog geen ervaring ermee. Ook zie ik die combi eigenlijk nooit rijden tenzij op camper. Vol is overigens bij mij tot het dak, niet halverwege. [glas ijs]Terugkomende op lange ritten... hoelang denk je te rijden met een kind in de wagen? Die slaapt echt geen 10uur in de wagen (buiten dat 10uur in deze houding zéér slecht is voor de kleine man/vrouw, richtlijn voor maxi-cosi is 1,5-2uur)[/glas ijs] Ben zeker wel benieuwd naar ervaringen..
Normaal stoppen we elke twee uur of elke 200km, whatever comes first, en wisselen van bestuurder. Is wel zo handig voor de concentratie van de betreffende bestuurder. De hond moet er ook regelmatig even uit (is nu een pup van 5 maanden). Toch haal ik gemiddeld op vakanties wel 100km/h, ook al omdat we vaak bewust door de nacht rijden om de bekende fileknelpunten achter ons te hebben voor de echte ellende daar los barst. Dat is ook fijn aan een auto die een beetje motorvermogen heeft: niet terug moeten tussen de vrachtwagens als je wat zwaarder beladen bent.
 

TL@

Forumguru
De eerste keer dat we met onze dochter op vakantie gingen, heeft zij 7uur geslapen in de maxi-cosi (was wel onderuit getrokken zodat ze wat meer lag). Het is inderdaad niet ideaal maar het is uiteindelijk maar 2 keer per jaar (heen is de eerste maal en terug de 2de), het jaar nadien zat ze in de grote kinderstoel (ook één van maxi-cosi trouwens, die je ook onderuit kon trekken om comfortabeler te slapen) en dan heeft ze ook 7u geslapen en zat ze nog 2 uurtjes wakker (na de stop natuurlijk want een kind dat wakker wordt met een natte luier, is geen blij kind :-)) zonder lawaai te maken. Ze is altijd rustig in de auto (ze is nu 5 en heeft een Android tablet met een hoop films en spelletjes om haar rustig te houden)
 

Figaro75

Senior Member
Zelf heb ik al 3 jaar de Thule Backup 700 staan. Gekocht toen ik nog een 207 reed.
Heb er ook een oud model Thule fietsdrager bij gekocht, kantelbaar.
Juist het oude model omdat die nog een volledige dragende onderkant heeft i.p.v. alleen gootjes.
De drager die bij de Backup 700 hoort is (toen) niet kantelbaar.

Voordeel van de kantelbare drager is dat je hem ook naar links of rechts kan draaien (een beetje).
Wij hebben ook 2 honden (1 kleine en 1 middelgrootte) maar die zitten gewoon vrij in de kofferbak en kunnen er dus makkelijk in en uit komen.
Al deze ervaringen alleen met de 207 want met de kleine die we nu erbij hebben (bijna 2) en het feit dat ik wel een beetje met comfort wil kamperen (dus tent met stroom en koelkast :laugh:) hebben we nu een aanhangertje (1,35x2,5) met huif.
Die 90 km/h neem ik op de koop toe.

En op zich vond/vind ik de box ideaal.
Was bij mij als vervanger voor een dakkoffer.
Kon ik gewoon 120/130 km/h blijven rijden zonder een grote toename in brandstofgebruik.

De vorm van de koffer zorgt er wel voor dat hij vooral voor de wat zachtere spullen geschikt is.
Dus die aan beetje indrukbaar zijn.
 

Wilko

Senior Member
Iemand al een T5 aangeraden ipv een O2?

Als de wagen al vol zit met vakantiemeuk zonder kind en hond, voorzie dat de kano vakantie's zonder kind, vrouw en hond gaan worden. Of neem je ook een oppas mee voor de hond en kind?

Ik zit al met 3 volwassenen en 1 kind (strax 2)te denken over een koffer op het fietsrek (O2 HB), dus ik zou wel graag strx een foto willen zien de dag van vertrek.

Het heeft even geduurd omdat ik telkens aan het begin en het einde van een vakantie vergat een foto te maken van de gepakte en bezakte O2, maar bij deze:

P1150874-o2-4x4-beladen.JPG


Overigens heb ik wel hulpveren laten plaatsen, want de achterzijde hing toch wel erg ver naar beneden als de hele auto beladen was. Dat gaf nog wel eens krakende veren en veren die tot aan de aanslag ingedrukt werden als we over een verkeersdrempel reden.

De achterbak is inmiddels van een vertikaal tussenschot in het midden voorzien, waardoor de hond meer hoofdruimte heeft dan in een bench, en we de andere helft van de achterbak nu ook echt vol kunnen benutten voor bagage.

In de Thule backup bak op de trekhaak zitten vooral lichte spullen of zaken die elders niet goed pasten, zoals een plastik babybadje, babystoel, onze opvouwbare kampeerstoeltjes.
Op het dak zitten twee kajaks met daarin waterdichte tassen van 100L elk met onze kano-uitrusting. Daarnaast op het dak een Hapro dakkoffer die voorin enkele tassen met babykleertjes, eigen kleren, een grote tent e.d. heeft en achterin lichtere zaken zoals zelfopblaasbare matjes en slaapzakken.
De achterbank is buiten het babystoeltje voorzien van tassen met o.a. eten voor onderweg, mijn fotospullen en andere electronica en dingen die we onderweg voor baby en hond nodig kunnen hebben. Tussen achterbank en voorstoelen is nog een jaarvoorraad Sloveense ijsthee te zien, maar daar heb ik ook de tentstokken, een zware zak met haringen, hamer, bijl, zaag en andere zware zaken geladen... :-)
Achterin de achterbak zijn onze kookspullen, hondenvoer, koelboxen, opvouwbare tafeltjes, een grote zak hondenvoer en een tas met dekentjes, handdoeken, voerbakken en wat dies meer zij voor de hond geladen.

Bij deze belading is 140km/h op de snelweg prima te doen (1 op 10 verbruik, benzine: 2.0FSI motor), hebben we op de bergweggetjes met haarspeldbochten en de onverharde wegen om bij de rivier te komen geen gedoe met aanhangwagens, is de hond uit de achterbak te halen door de bout van de Thule backup bak los te draaien en de bak op de grond te laten steunen en past al onze zooi met nog genoeg ruimte over om 30+ flessen Sloveense ijsthee terug te nemen naar NL.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als ik mijn kajak van 5,15m plus de peddel op het dak heb liggen, kan de achterklep niet meer zo ver open...

Vandaar dat ik al heel wat jaren geleden een aanhangertje heb gekocht: een gesloten metalen bak met afsluitbaar metalen deksel. De fietsen kunnen erop zonder hoog te moeten tillen, er kan bijna 2 kuub in en hij mag in principe 500 kilo wegen - achter mijn Fabia 450, want ongeremd.
De maximale 90 km/u is een betrekkelijk nadeel: 't geeft ook wel rust onderweg. En eenmaal op de camping is het een relatief veilige bergplaats naast de tent, want in plaats van een stanleymes is er een behoorlijke koevoet of een snijbrander nodig om erin te komen voor wie geen sleutel heeft.
Ook dat geeft rust... en vooral dáár gaat het mij om, op vakantie. :jaja:
 
Die is netjes volgeladen :D Klein vraagje, waar heb je dat scheidingsrek voor de kofferbak vandaan? Heb al geprobeerd om te zoeken via Google, maar vind het absoluut niet.

Bedankt alvast, je hebt me hiermee inspiratie gegeven voor onze volgende vakanties :)
 

Wilko

Senior Member
Die is netjes volgeladen :D Klein vraagje, waar heb je dat scheidingsrek voor de kofferbak vandaan? Heb al geprobeerd om te zoeken via Google, maar vind het absoluut niet.

Bedankt alvast, je hebt me hiermee inspiratie gegeven voor onze volgende vakanties :)

Graag gedaan! :-)

Dat bagagerek is eigenlijk een hondenrek voor achter de voorstoelen plus een daar aan te bevestigen deler (vertikale hek in de achterbak) van de bagageruimte van de O2.

Ik heb het bij Travall (In GB) gekocht:
http://www.travall.nl/skoda-octavia-stationwagon-5deurs-2009-estate-safety-pack-p4034
 
Ok :) bedankt! Is niet goedkoop, maar ja, een deftige hondenbench ook niet en zoals je al eerder zei, nu heeft de hond tenminste alle hoofdruimte :)
 

Wilko

Senior Member
Ok :) bedankt! Is niet goedkoop, maar ja, een deftige hondenbench ook niet en zoals je al eerder zei, nu heeft de hond tenminste alle hoofdruimte :)

Dat, plus ik heb er nog over nagedacht om een plateau/verhoogde bodem onder het gedeelte van de hond te maken, met een stuk tapijt aan de bovenzijde, zodat ik daar eventueel nog iets onder kan vervoeren.

Ook is het met een bench niet mogelijk om grote baggage naast de bench te vervoeren, en dat kan met dit systeem wel weer. Wij hebben bijvoorbeeld een grote afsluitbare kist met kookspullen en eten, wat erg handig is als er veel insecten zijn op kampeervakantie. Die kon niet in de achterbak mee met de bench maar wel met dit systeem.

Voor de hond heeft dit systeem nog twee voordelen boven de bench: Ze kan zelf in en uit de auto springen zonder het risiko dat ze haar hoofd stoot tegen de bovenrand van de bench en ze schuift niet op een dekentje heen en weer in de bench, maar ligt stevig op de mat op de bodem van de achterbak.
Nadeel: als er een ongelukje gebeurt dan ligt dan meteen op de mat en niet in een bak op de bodem van de bench.
 
Ja, maar je kan toch een rubberen mat in de koffer plaatsen, neen? Dan moet je nog net verzinnen hoe je voorkomt dat de urine doorloopt naar de bagage ernaast :D En het feit dat ik een stoomreiniger heb met zuigfunctie is ook weer positief. Kan ik de mat gelijk reinigen.
Top, dit systeem komt er bij ons ook zeker en vast. Dat van de valse bodem lijkt me ook wel wat.
 
Bovenaan Onderaan