Bagagerek in O3 Combi

Canon-Eye

Forumguru
Maar is zo'n scheidingsnet net zo stevig als dit bagagerek.
lijkt me dat dit REK veel meer/zwaardere zaken kan tegenhouden dan een "netje"
Een scheidingsnet is voornamelijk nuttig om te voorkomen dat lichtere zaken alle kanten op vliegen bij flink optrekken en gewoon bochtenwerk. Heb niet de illusie dat je er iets mee op zijn plaats houdt als je flink moet remmen, of een knal van achteren krijgt...

Wat wel helpt, is het klem tegen de rugleuning zetten van vooral de zwaardere zaken. Zelfs met een paar cm ruimte is de impact van schuivende lading veel groter dan wanneer het - in vakjargon - "vormsluitend" is opgesloten. De te zekeren kracht in voorwaartse en zijwaartse riching is aanzienlijk groter dan achterwaarts en in elk geval veel groter dan een (elastisch) netje ooit kan leveren. Een paar sjorbanden en wat antischuifblokjes bij de hand houden is ook heel verstandig...

bartvw

Forumguru
@RoelF

Ik heb een bagagerek besteld voor in een octavia combi.
Je vertelt dat het rek vrij makkelijk is weg te halen.
Zijn er aanpassingen aan de auto gemaakt om dit rek te monteren ?
Alvast bedankt.

Groetjes Bart

micky

Forumguru
Een scheidingsnet is voornamelijk nuttig om te voorkomen dat lichtere zaken alle kanten op vliegen bij flink optrekken en gewoon bochtenwerk. Heb niet de illusie dat je er iets mee op zijn plaats houdt als je flink moet remmen, of een knal van achteren krijgt...

Wat wel helpt, is het klem tegen de rugleuning zetten van vooral de zwaardere zaken. Zelfs met een paar cm ruimte is de impact van schuivende lading veel groter dan wanneer het - in vakjargon - "vormsluitend" is opgesloten. De te zekeren kracht in voorwaartse en zijwaartse riching is aanzienlijk groter dan achterwaarts en in elk geval veel groter dan een (elastisch) netje ooit kan leveren. Een paar sjorbanden en wat antischuifblokjes bij de hand houden is ook heel verstandig...

Ik denk, dat je dat niet helemaal juist ziet, het is een speciaal net, niet elastisch en zeker net zo sterk als een aantal sjorbanden, het is dik geweven (nylon achtig) met een ijzersterke verbinding aan de achterbank en plafond, de rollo zelf weegt ongeveer 7-10 kilo schat ik zo in, dit is echt wel gemaakt om de belading van de kofferbak bij de passagiers weg te houden.

overigens is het net uiteraard alleen voor bewegingen voorwaarts van de bagage, bij optrekken doet het natuurlijk niets, nou ja niets voor wat er achter ligt :D

@RoelF

Ik heb een bagagerek besteld voor in een octavia combi.
Je vertelt dat het rek vrij makkelijk is weg te halen.
Zijn er aanpassingen aan de auto gemaakt om dit rek te monteren ?
Alvast bedankt.

Groetjes Bart
Ik heb 'm er ook in (voor de honden). Heb even geen foto, maar er zitten 2 bevestigingen in het dak, netjes afgewerkt en 2 aan de zijkant onder het afdekzeil. Zit vast met van die bouten met een plastic kop/kap zodat je die met de hand los en vast kan draaien. D'r in en d'r uit in minder dan 2 minuten.

bartvw

Forumguru
@rjverburgh,

Maar waar je de bouten in draait zat dat eral?
Ik zag op mijn offerte dat er ongeveer 70 euro aan arbeid in zit krijg het idee dat de hemel ofzo eruit moet om de bevestingspunten te monteren.
Of zitten er kapjes die je weg haalt en kan je het er zo indraaien?

Groetjes Bart

Ze zijn hier een uur of zo bezig geweest, (kostte mij overigens niks) en ja er moet iets aan het dak gebeuren en 2 gaten in de zijkant geboord worden. Zal even in het donker proberen een foto te maken.

hemel:

achterbak:

Laatst bewerkt:
Tja, hoe wil je anders een rek vastmaken? Hond is 32 kg.......dus wel stevig aub. Je ziet het overigens nauwelijks

En dat net zal ook wel ergens aan vast gehaakt moeten worden.

bartvw

Forumguru
@Robert er zijn ook rekken die geklemd worden kijk maar is op een hondenrekken.nl.
Ik ga morgen maar is even bellen en wil je wel heel erg bedanken voor je reactie en foto's super :thumbsup:bedankt.

Groetjes Bart

Laat maar even weten wat het wordt, en hoe dat rek eventueel bevalt. Als ik die montagehandleiding zie zit het deels geklemd tegen de C-stijl en met een strip aan de bankvergrendeling. Ben benieuwd hoe dat zit. Skoda rek zit iig stevig vast.
En dat rek van hondenrekken.nl kon ik hier sowieso niet bestellen.

micky

Forumguru
Dat lijkt een minder stevige bevestiging dan het originele oprolbare "rek" als ik eerlijk ben, daarvoor zitten er gaten in het plafond en deze haken haak je echt in het stalen dakconstructie van de auto.

jvn68

Nieuw lid
Ga binnenkort mijn nieuwe Octavia III combi krijgen. Voor mijn vorige Octavia II combi heb ik een bagagerek gekocht, weet iemand of dat dit past in de nieuwe combi?

Falcon

Donateur
Dat past helaas niet meer. Was al in een eerder topic besproken.

geniale tekst trouwens in je avatar :laugh:

bartvw

Forumguru
Ik heb het bagagerek in de combi laten monteren en ben er zeer tevreden mee.
Zit zeer robuust vast in de auto en is zeer makkelijk te verwijderen.

Groetjes Bart

Bovenaan Onderaan