Bagagerek

Semmie

Nieuw lid
Is er iemand die ervaring heeft met een bagagerek in zijn of haar Superb Combi III? Ik heb bij mijn leaseauto een bagagerek als accessoire besteld. Bij aflevering van de auto (vorige week) gaf de dealer aan dat het rek al gemonteerd was. Eenmaal thuis wilde ik het rek verwijderen want ik gebruik het alleen maar tijdens vakanties. Toen bleek tot mijn grote verbazing dat er helemaal geen bevestigingspunten zijn voor dit rek. De dienstdoende monteur heeft simpelweg twee gaten in de zijwanden van de kofferbak geboord en twee gaten in de dakbekleding(!). Vervolgens is het rek met bouten aan de zijwanden van de kofferbak vastgezet en aan de dakbekleding. Dat laatste is gebeurd door de dakbekleding los te trekken en een moer tussen het dak en de bekleding te schuiven waarna vervolgens de bout erin is geschroefd. Ik zit nu dus met twee ontsierende gaten en een hoop deuken/vouwen in mijn dakbekleding en een bagagerek dat feitelijk onbruikbaar is. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik dit zelf elke keer ga herhalen als ik op vakantie ga?!? Een van de moeren is trouwens over de binnekant van de dakbekleding naar achteren gegleden en ligt nu ergens op een voor mij onbereikbare plaats te rammelen.

In een reactie geeft de dealer aan dat er helaas geen bevestigingspunten in de Superb zitten maar dat het rek volgens fabrieksvoorschriften is gemonteerd. Dat lijkt me erg sterk en sowieso in tegenspraak met elkaar. Die bevestigingspunten zaten wel in mijn vorige Skoda (Octavia) en niet voor niets. Ik neem dan ook geen genoegen hiermee.

Ben benieuwd of iemand anders iets soortgelijks heeft meegemaakt? Ik vergelijk het maar een beetje met het ophangen van een lamp aan de gordijnen, dan kan ik er nog een beetje om lachen :D

Laatst bewerkt:

Semmie

Nieuw lid
Tja. Er zitten natuurlijk ook nog bevestigingspunten onderaan tegen de zijwanden van de kofferbak dus het zal wel wat kunnen tegenhouden. Maar dan nog blijft het een merkwaardige constructie en al helemaal niet geschikt om het rek zo nu en dan te monteren. Dat alleen al maakt het tot een onzinnig accessoire... en dat had ik graag vooraf gehoord. Nu kost het de leasemaatschappij en mijzelf geld en ik heb er niks aan

Semmie

Nieuw lid
Dit is een foto uit de accessoirebrochure. Het gaat om het achterste rek (dus niet om het tussenschot)...
bagagerek.png

B.Stuurder

Forumguru
Wat amateuristisch! Ik kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is. Ik denk dat je het beste eens kunt informeren bij een andere dealer, hoe dit eruit zou moeten zien.
Normaal gesproken wordt een universeel rek geklemd en niet dwars door bekleding heen gestoken.
Was er bij de Superb geen bagagepakket? Ik heb op mijn O3 een net, waarvoor speciale bevestigingspunten in het dak af-fabriek zijn gemaakt.
Dit zou ik niet acceptabel vinden, laat ze de bekleding maar repareren en het geld teruggeven, dan kun je zelf een universeel rek halen wat zonder schades wel functioneert en makkelijk te verwijderen en monteren is.

reinierh

Senior Member
Ik heb het bagagenet besteld. Dat is een kassette die in standard gaten in de hemel bekleding vast te zetten is. Als je het niet gebruikt zit die achter de kofferbak afsluiting(aan de achter leuning) vast, Maar is te verwijderen. (Gecorrigeerd, vervelende auto correctie op de Engelse stand )

Laatst bewerkt:

Superbst

Senior Member
Ik heb bagagenet besteld. Dat is even kassette die in standard gaten in de hemel bekleding vast te setter is. Als je het nite gebruikt zit die achter de kofferbakmafsluiting(aan devachter leunining) vast, Maar is te verwijderen.
Euh, autocorrect (of net het gebrek er aan)? :D

Japanese Power

Donateur
Dit lezende ben ik benieuwd naar hoe deze accessoire is bevestigd in de Octavia III Combi FL cq. in de Kodiaq. Ben benieuwd omdat ik deze in beide configuraties (offerte) heb meegenomen...

Renkie

Forumguru
Dit gaat om een nieuwe auto?
Het klinkt haast alsof ze het niet bij de order richting de fabriek besteld hebben maar nadat de complete auto binnen was een los onderdeel nr besteld hebben en "ff' vastgeschroefd hebben.

Erg zonde dat ze zoiets op deze manier doen.

Ik heb zelf niet zo'n ding maar je zult inderdaad even moeten vergelijken met anderen hoe dit zit wanneer het echt af fabriek gedaan wordt.

Van Hoften

Forumguru
Zo zeg, daar schrik ik van bij zien van deze foto's. Ik zou niet alleen uit mijn stekker zijn gegaan, maar het hele stopcontact en de meterkast mee hebben genomen. Hoe komen ze erbij om dat zo te 'monteren' ? Daar had op zijn minst een telefoontje aan gewaagd mogen worden voordat er geboord (brrrrr) wordt in een nieuwe auto.

En helemaal eens met @Superb III combi: een beetje bekleding en wat dun metaal houden een koffer met een noodstop echt niet tegen.

Gelukkig hebben ze het niet door de carrosserie heen geboord met een slotmoer aan de buitenkant bij de C stijl....

Canon-Eye

Forumguru
Ik denk dat ik de auto gewoon zou hebben laten staan, of alsnog zou terugbrengen: "amateuristisch" is nog een véél te hoge classificatie voor dit soort prutswerk.
Laat ze eerst maar eens zorgen dat het door een vakkundige carrosseriewerkplaats 100% netjes én onzichtbaar wordt opgelost, al zou er een hele nieuwe hemel in moeten!

Japanese Power

Donateur
Vragen mag altijd. Ik vervoer vaak losse grote spullen in de achterbak, alleen een net is dan niet voldoende ter bescherming van de achterpassagiers. Dus vandaar mijn voorkeur voor een rek, evt. in combinatie met een net.

Bovenaan Onderaan