Bagger geluid in Octavia

subdivision

Forumguru
Ik ben inmiddels al een tijdje in het bezit van onze Octavia uit 2006.
Orginele radio en speakers hebben mij nooit kunnen bekoren dus andere hu en speakers aangeschaft.

Hu is een kenwood geworden de DNX9280BT
En de voor speakers zijn vervangen door 20 cm compo
Deze speelt nu ook versterkt via een amp onder de bestuurdersstoel.

Ik vind de bas wel een stuk beter maar nu overheersen mijn tweeters enorm.

Zijn er mensen die ook wat meer met audio bezig zijn?
Ben zelf nogal audiophiel aangelegd..
heb vroeger ook met div audiowedstrijden mee gedaan.

Imo is een optie de deuren ontdreunen, maar daar verhoog ik alleen de mid laag mee.

Ik wil gewoon de tweeters niet zo aanwezig horen,

Ben super blij met de skoda, maar degene die die plek heeft bedacht voor speakers moeten ze lekker ontslaan ook de tweeters staan in mijn ogen gewoon de verkeerde kant op gericht.

Wesly

Senior Member
Ik ben inmiddels al een tijdje in het bezit van onze Octavia uit 2006.
Orginele radio en speakers hebben mij nooit kunnen bekoren dus andere hu en speakers aangeschaft.

Hu is een kenwood geworden de DNX9280BT
En de voor speakers zijn vervangen door 20 cm compo
Deze speelt nu ook versterkt via een amp onder de bestuurdersstoel.

Ik vind de bas wel een stuk beter maar nu overheersen mijn tweeters enorm.

Zijn er mensen die ook wat meer met audio bezig zijn?
Ben zelf nogal audiophiel aangelegd..
heb vroeger ook met div audiowedstrijden mee gedaan.

Imo is een optie de deuren ontdreunen, maar daar verhoog ik alleen de mid laag mee.

Ik wil gewoon de tweeters niet zo aanwezig horen,

Ben super blij met de skoda, maar degene die die plek heeft bedacht voor speakers moeten ze lekker ontslaan ook de tweeters staan in mijn ogen gewoon de verkeerde kant op gericht.
Welke compo heb je aan de voorzijde?

subdivision

Forumguru
Kon ze van een maatje overnemen, en dacht dat 20 cm slaglaag wel lekkerder was, dat is ook zo , alleen de tweeters overheersen, ze staan al op de filter op -3db

subdivision

Forumguru
Amp is er een waar ik zo bij kon, de goede liggen op een plek waar ik op dat moment niet bij kon, ivm kapote auto in de garage..

Amp is van Caliber (schaam schaam) maar lijkt me niet dat het daar an kan liggen omdat het laag wel goed door komt

Wesly

Senior Member
Ikzelf heb (als je redelijk budget gaat denken als je het over HQ hebt) goede ervaringen met amps van bijv helix en compo's van focal. Dan moet je van focal niet de kevlar hebben, deze zijn minder warm en komt de tweeter weer meer naar voren. Ook bij de andere focals de tweeter op -3 of -6 zetten maar dan heb je zo'n super warm en helder geluid waar je bij de juiste input kippenvel van krijgt ;)

subdivision

Forumguru
Ik wilde er een mtx amp in zetten, maar zoals ik al zei kon ik daar niet bij.

Denk je echt dat dat een evt oplossing zou zijn, mooiste zou idd ook zijn als ik op de filter van de compo de twwters nog lager kon zetten

Wesly

Senior Member
Ik wilde er een mtx amp in zetten, maar zoals ik al zei kon ik daar niet bij.

Denk je echt dat dat een evt oplossing zou zijn, mooiste zou idd ook zijn als ik op de filter van de compo de twwters nog lager kon zetten

Lees dit maar even aandachtig door. Om de eigenschappen van je compo filter niet teveel te beïnvloeden zal je een weerstand in serie en 1 parallel moeten aansluiten op je tweeter(bedrading). Vooral de parallel weerstand kan ervoor zorgen dat de tweeter minder schel zal klinken.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=6&t=9536

DimiTator

Actief lid
maar degene die die plek heeft bedacht voor speakers moeten ze lekker ontslaan ook de tweeters staan in mijn ogen gewoon de verkeerde kant op gericht.

Daar heb je overschot van gelijk in. Ik ben geen audiofiel, maar heb wel een zeer goed gehoor en de tweeters veroorzaken bij mij zelfs hoofdpijn. Momenteel staan de hoge tonen bij mij op -6 ingesteld.

Tweede fout die ze maken; de achterste luidsprekers staan aan de voorkant van de achterdeuren ==> amper 30cm van de bestuurderszetel.

Wesly

Senior Member
Daar heb je overschot van gelijk in. Ik ben geen audiofiel, maar heb wel een zeer goed gehoor en de tweeters veroorzaken bij mij zelfs hoofdpijn. Momenteel staan de hoge tonen bij mij op -6 ingesteld.

Tweede fout die ze maken; de achterste luidsprekers staan aan de voorkant van de achterdeuren ==> amper 30cm van de bestuurderszetel.
De achterste zou je ook alleen als rearfill luidsprekers moeten gebruiken, dus een rearfill filter ertussen en dan heel zacht laten meespelen

subdivision

Forumguru
Eigenlijk is geluid van achter niet natuurlijk, bij een concert sta je ook niet met de rug naarde bunne..

Geluid achter staat alleen aan als onze zoon erbij in zit..

Blacky

Forumguru
Leuk om te lezen maar voor mij allemaal ????????. axton ac28ct, amp. Heb ertotaal niets mee.

Cordoba

Forumguru
Eigenlijk is geluid van achter niet natuurlijk, bij een concert sta je ook niet met de rug naarde bunne..

Geluid achter staat alleen aan als onze zoon erbij in zit..

Geluid uit een zwarte doos is gelukkig wel natuurlijk. :D
arf2046.gif

Bovenaan Onderaan