Band loopt geregeld leeg

Koolmees

Nieuw lid
Geregeld loopt mijn rechtervoorband leeg.
Dat gebeurt soms onder het rijden en een andere keer
tijdens stilstand.
Op een tocht van 500 Km kan het zomaar voorkomen, dat ik twee maal onderweg
de band moet oppompen.
Ik heb de velg en de band, al eens bij een garage en een bandenboer gebracht.
Zij hebben het toen gecontroleerd door middel van onderdompeling in een waterbak,
echter zei konden niets vinden.
Ik heb de velg met zomerband, in november opgeborgen en hij is nog steeds hard.
Iemand en idee wat er aan de hand kan zijn?
Als leek denk ik soms, dat tijdens het rijden,
de band of de velg vervormt.

Verder ter info, ik ben nu een jaar in het bezit van mijn Yeti 4x4.
Heb er 18.000 Km mee gereden.
Bij 15.000 Km heb ik een halve liter olie bijgevuld.
Ben tot nu toe tevreden over de auto.
Maar een groot minpunt, bij dit model is toch wel,
dat als het dak nat is en je de portieren opendoet,
je altijd water druppels op je stoelen vallen.
Dit had ik al voor de aankoop op het forum gelezen,
maar heb dat toch flink onderschat.

Gr. Arie
 

Joske

Forumguru
Ik zou zeggen.. bezoek eens iemand die er iets van kent?

Ergens geef je het zelf al een beetje aan: "als ik de band weg leg loopt ie niet leeg, rij ik er mee, loopt ie wel leeg". Het eerste waar ik dan aan denk is een kromme of beschadigde velg.
 

Koolmees

Nieuw lid
Ja Joske, dat heb ik ook al gedaan, heb dat ook geschreven "bandenboer"
dat was de firma Velgenwereld in Barendrecht. Waar ik trouwens netjes geholpen ben.
Alleen konden zij verder niets voor me doen.
Gr. Arie
 

Koolmees

Nieuw lid
Ik dacht het wel Joske, maar zeker weten doe ik het niet.
Ik zag wel dat ze ook nog een nieuw ventiel hadden gemonteerd.
Overigens noemden ze het 'service' en heb ik niets hoeven betalen.
Ze hadden me graag verder geholpen.
 

Joske

Forumguru
Dat was inderdaad ook een mogelijkheid, een lekkend ventiel..

Zijn het alu-velgen of stalen velgen?

Aluvelgen kunnen namelijk scheuren door een trottoir te nemen of door een diepe put te rijden. Dan lekt er ook lucht weg natuurlijk!
Daarom mijn vraag of de velg van de band geweest is. Ik had onlangs een band op de Faab die lucht lekte maar heel langzaam, daar ook eerst niets gevonden wat het probleem kon zijn. Bleek uiteindelijk een reeds gedane reparatie (plug) te zijn die lekte, band moeten laten plakken langs de binnenkant waar de plug geplaatst geweest was. (en in het waterbad was er helemaal NIETS te zien van belletjes aan de plug, bandenboer ging er maar van uit dat dat de oorzaak was, en ja hoor ;) )
 

Koolmees

Nieuw lid
Oke Joske, het zijn Aluvelgen.
Het lekken gebeurt alleen als er druk "gewicht" op de band staat.
Hij heeft nu circa 4 mnd op zolder gelegen en is nog steeds hard.
Band is nooit geplakt, dus een lekkende plug kan het niet zijn ;)
Aan de velg zie ik geen beschadiging.
Maar misschien is er inderdaad iets mis met de velg.
Denk dat ik met het hele verhaal maar de Skoda dealer ga
opzoeken, voordat ik de winterbanden ga demonteren half maart.

Gr. Arie
 

hpolie

Senior Member
@Koolmees al de portieren rubbers insmeren met vaseline, kans dat je dan van de druppels af bent. En het help ook heel goed om te voorkomen dat je in de winter geen vastgevroren deuren meer heb.
 

Koolmees

Nieuw lid
hpolie, bedankt maar de deurrubbers doe ik altijd al insmeren, inderdaad voor het mogelijk vastvriezen.
Maar het water druipt direct van het dak de auto in. Alle Yeti rijders zullen dit wel herkennen, helaas.
 

Canon-Eye

Forumguru
O2-rijders waarschijnlijk ook. Ik zette altijd mijn tas achter mijn voorstoel - resultaat: onuitwisbare watervlekken op het linkerdeel van de achterbank...
 

Koolmees

Nieuw lid
Noord26, een beschadiging van de velg aan de binnenkant, heb ik tot nu toe geen rekening mee gehouden.
Omdat ik er de eerste zeven maanden geen last van een leeglopende band heb gehad.
Maar ik laat het aan de expertise van de dealer over.
Misschien heb je gelijk.

gr. Arie
 

EdK

Forumguru
Alle Yeti rijders zullen dit wel herkennen, helaas.


Ja en nee, in begin ook vaak last van gehad, maar kwam er toen ook achter dat de manier van parkeren er ook mee heeft te maken.
Dus nu parkeer ik zo voor den deur dat de bestuurderszijde net ff hoger staat dan de meerijderskant.
Met sneeuw ben ik er dan nog niet vrij van , maar met regen scheelt het een boel.
 

Koolmees

Nieuw lid
EdK, inderdaad dat is een mogelijkheid.
Maar meestal als ik de Yeti gebruik, open ik meerdere portieren
om spullen in de auto te leggen.
Wat de sneeuw betreft, ja dat is al net zo vervelend.
Het is gewoon een fout op de tekentafel.
We moeten er maar mee leren leven.
Gr. Arie
 

Koolmees

Nieuw lid


't Is vooral de dwang van de windtunnel. Vroeger hadden we gootjes... :D
Inderdaad, maar aan de andere kant, ik heb al een paar auto's zonder gootjes gehad, die hadden er toch niet zo'n last van ;) Maar eigenlijk wat ik dit topic gestart over mijn steeds terug kerende lekke velg of band ;) Gr. Arie
 

CDK

Forumguru
Ook bij m'n Superb heb ik er 'last' van, sneeuw veeg ik eerst weg vooraleer ik de deuren open
 

s-line

Forumguru
Wat ook wel eens gebeurd dat de aluminium velgen corrosie krijgen aan de binnenzijde van de velg door het vocht van het oppompen daardoor kan je band op een bepaalde plek niet goed meer aansluiten en dan langzaam leeglopen. Juist tijdens rijden want dan beweegt de band.
 
Bovenaan Onderaan