Band loopt geregeld leeg

Cordoba

Forumguru
Ik dacht bij het lezen van het topic precies hetzelfde als @s-line Als er corrosie tussen band en velg ontstaat, kan het zo zijn dat je bij onderdompeling niets ziet, maar doordat bij rijden de band wat vervormt, kan ie dan wel lucht verliezen.

Koolmees

Nieuw lid
Hallo s-line, mogelijk een goede verklaring.
Heb besloten volgende maand toch de velg met zomerband
te monteren.
Mocht hij dan weer leeg lopen, ga ik naar de dealer.
En zal ik je verklaring ook aan hun door geven.

Gr. Arie

s-line

Forumguru
Je kan beter meteen goed checken als de band eraf is,of er corrosie aanwezig is!
Of bedoel je dat je een complete zomer set monteerd?

Laatst bewerkt:

maaspaard

Nieuw lid
Hallo, het probleem van langzaam leeglopende band herken ik daar bij een van onze vorige auto's ook de rechtervoorband langzaam leeg liep ,naar Kicken in Tegelen gereden alwaar men het wiel demonteerde en onder water de spanning opvoerde tot bijna 4,5bar en jawel na enige seconden borrelde er heel langzaam luchtbelletjes omhoog uit/langs het ventiel op mijn vraag hoe zo iets kon voorkomen het simpele antwoord "kan gebeuren" de band is gedemonteerd een nieuw ventielplug en nieuw ventieltje gemonteerd en nadat de velg gereinigd en met vaseline ingesmeerd was de buitenband er weer omgelegd ,wiel weer in waterbad en spanning opgevoerd naar bijna 5bar "no problemo" , band was dicht.
Ik zelf denk dat ik ooit een keer tegen de stoeprand ben gereden maar het bandenbedrijf sloot dit uit , de totale kosten inclusief een tas koffie € 12,-

Koolmees

Nieuw lid
Oke Maaspaard, misschien heb je gelijk.
Bij mij is er een nieuw ventiel gemonteerd, zoals ik al had vermeld.
Maar daarna heb ik de velg en band op de zolder gelegen.
Omdat ik toch op mijn winterbanden ging rijden.

De band is nu nog steeds hard, maar ben benieuwd wat hij onder druk
van de auto gaat doen, wanneer ik de winterbanden weer ga wisselen.

Tegen die tijd laat ik het op dit forum nog wel weten, hoe het verder is gegaan.

Bedankt, Arie

Koolmees

Nieuw lid
Zaterdag mijn velgen plus winterbanden vervangen door de velgen plus zomerbanden.
Zondagmorgen de band weer plat, nadat hij bijna een half jaar onderspanning op de zolder had gelegen.
Deze week naar de Skoda dealer, om te laten onderzoeken wat de oorzaak kan zijn.
Zodra ik wat weet, meld ik het op het forum.

Gr. Arie

EdK

Forumguru
Misschien toch een koolmees die met zijn snaveltje het ventiel snacht's indrukt zodat de band leegloopt ?
want als ik je text goed begrijp dan is het een andere velg en andere band en toch zelfde kant weer plat !?

Ga je toch denken aan een iemand in de buurt die ongein uithaalt

Cordoba

Forumguru
@EdK Als ik het goed lees, gaat het steeds om dezelfde velg met zomerband, maar heeft ie op zolder geen probleem gegeven.

Eigenlijk is er dan maar één oplossing: band demonteren, velg checken op corrosie, en als dat in orde is, weer opnieuw monteren met een nieuw ventiel. Het is misschien even wat werk, maar ik ga liever voor de zekerheid voor een nieuw ventiel, dan er later achter komen dat toch het ventiel vervangen had moeten worden.

Koolmees

Nieuw lid
EdK, inderdaad je leest het goed. Ik weet eigenlijk niet of de band is gedemonteerd, maar het ventiel is al wel vervangen. Hierna is hij gedurende de hele Winter opgeslagen geweest en heb ik de band zonder drukverlies weer
onder de auto gezet. 24 later was werkelijk alle lucht er uit.

Gr. Arie

EdK

Forumguru
Laat de bandenboer de band eens vullen met lucht en op balanceer machine draaien om te kijken of die dan leegloopt, want dan heb je een redelijke simulatie van onder de wagen buiten de constante druk door het gewicht.
Ik zit toch te denken aan of het ventiel of dat de velg toch ergens een lek heeft en dan denk ik nog niet eens aan corrosie aan de velg rand maar echt een productiefout tijdens het proces bij maken van de velg

Dus band oppompen tot een 3 bar dan balanceerbank in met die velg en band, x aantal minuten draaien en dan weer meten of de spanning is terug gelopen de ja of de neen !

Koolmees

Nieuw lid
Even een update hoe het is afgelopen, althans dat hoop ik dan maar!
De band met velg bij mijn Skoda dealer gebracht en een paar uur later een e-mail gekregen,
dat het probleem opgelost was.

Zij hebben de band opgepompt en gelijk gezien dat er een gat in de band zat.
Er is een plug in aangebracht en het probleem was opgelost.
Band heeft nu een nacht onder de auto gezeten en is nog steeds hard.
Hopen dat als ik er het weekend mee ga rijden hij ook hard blijft.

Een verklaring heb ik niet, zij denken dat er iets scheef in de band heeft gezeten.
Maar uitwendig hebben ik en verschillende bandenmonteurs, dat niet gezien.
Dus waarschijnlijk kwam er door het gewicht van de auto druk op de band,
waardoor er iets meer ruimte in het gat kwam.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Gr. Arie

Bovenaan Onderaan