Banden bij aflevering?

WanderZ

Actief lid
Wie kan mij vertellen welk merk/type banden er onder zijn/haar nieuwe O2 Elegance met de 15" velgen zaten bij aflevering?

Het gaat me dus om de banden die standaard zitten op de " Deimos lichtmetalen velgen 6,0J x 15" met
195/65 R15 banden. Standaard op de Elegance. " (quote uit brochure)
 

skodaoctavia2

Actief lid
Bridgestone (Turenza) potenza er300 bij mij dan 205/55/16
Het eerste setje zit er nog onder en zijn net op de helft. nu km stand 36000. Hier worden ze in Duitsland standaard mee afgeleverd.
ze gaan dus lang mee zeg maar :)
 

Captain Hook

Forumguru
Bij mijn O2 elegance (16" Sirius LMV) zaten er af fabriek Dunlops (205x55/16) onder.
Die sleten wel erg snel en gingen cuppen achter.
Daarna zijn er Conti Eco2's ondergekomen. Voldoet eigenlijk prima, keurige prijs/prestatieverhouding.
Heb twee winters met Pirelli winterbanden gereden, maar die gingen ook snel cuppen achter.
Met de Conti's tot nu toe geen last van.

Volgens mij is het maar net welke partij banden goeiekoop ingekocht wordt iedere maand, want je ziet allerlei merken voorbij komen...
 

WanderZ

Actief lid
Misschien idd afhankelijk van week tot week maar ook van de grootte van de velg?

Ik krijg ook niet echt de indruk dat ze met één merk werken.. Ik hoop dat er iemand is die de facelift O2 heeft, met de 15" standaard velgen en die mij kan vertellen welke banden hij daarbij kreeg..
 

Fabia

† In Memoriam
Wat ik van mijn verkoper hoorde is dat de Skoda's op twee locaties nederland binnen komen en daar pas de uiteindelijke banden krijgen. En ze gebruiken dus daar verschillende merken voor.
 

Captain Hook

Forumguru
Wat ik van mijn verkoper hoorde is dat de Skoda's op twee locaties nederland binnen komen en daar pas de uiteindelijke banden krijgen. En ze gebruiken dus daar verschillende merken voor.
Als PON de banden d'ronder zet, dan zijn het bijna altijd Conti's...

Maar op zich vind ik dit wel een raar statement. :confused:
Hoe komen de Skoda's dan uit de fabriek, zonder banden soms? Lijkt me sterk. En waarom zouden ze al die banden er weer af halen en er weer andere omdoen? :icon_smile_question
Dat kost nogal wat tijd en moeite (= geld). En wat doen ze dan met al die banden die overblijven? Kortom, lijkt me praktisch gezien een vreemd verhaal...

Als je dit zo leest:
http://www.pantheon-automatisering.nl/web/pantheon/referenties/continental
worden alle banden van nieuw geïmporteerde auto's gewisseld. Maar die vlieger gaat dus ook niet op.
Want veel mensen hebben nieuwe Skoda's (en Audis en VWs en Seats) met NIET-Conti banden.
Dus hoe zit het nou echt in elkaar?
 

Edwin

Lid
Als PON de banden d'ronder zet, dan zijn het bijna altijd Conti's...

Maar op zich vind ik dit wel een raar statement. :confused:
Hoe komen de Skoda's dan uit de fabriek, zonder banden soms? Lijkt me sterk. En waarom zouden ze al die banden er weer af halen en er weer andere omdoen? :icon_smile_question
Dat kost nogal wat tijd en moeite (= geld). En wat doen ze dan met al die banden die overblijven? Kortom, lijkt me praktisch gezien een vreemd verhaal...

Als je dit zo leest:
http://www.pantheon-automatisering.nl/web/pantheon/referenties/continental
worden alle banden van nieuw geïmporteerde auto's gewisseld. Maar die vlieger gaat dus ook niet op.
Want veel mensen hebben nieuwe Skoda's (en Audis en VWs en Seats) met NIET-Conti banden.
Dus hoe zit het nou echt in elkaar?
Volgens mij wisselt Pon alleen de banden van auto's met stalen velgen, de auto's met lichtmetaal af fabriek houden de originele banden (vanwege eventuele beschadigingen door het wisselen). Aangezien Pon importeur van Continental is, kan het uit ze te wisselen en de originele banden weer te verkopen.
 

bat

Lid
En waarom zouden ze al die banden er weer af halen en er weer andere omdoen? :icon_smile_question
Dat kost nogal wat tijd en moeite (= geld). En wat doen ze dan met al die banden die overblijven? Kortom, lijkt me praktisch gezien een vreemd verhaal...
Simpel zat: heel veel mensen zeggen als er nieuwe banden onder de auto moeten "doe maar wat er onder zat". En daarom wisselt PON, importeur van Conti, de banden maar wat graag om (en de eraf gehaalde banden gaan de handel in).

Maar inderdaad: tegenwoordig doen ze het lang niet meer met alle banden.
 
Wat ik van mijn verkoper hoorde is dat de Skoda's op twee locaties nederland binnen komen en daar pas de uiteindelijke banden krijgen. En ze gebruiken dus daar verschillende merken voor.

Verkoper heeft ongelijk. Skoda's worden vanuit Tsjechie in de meeste gevallen per trein vervoerd naar Leusden. Soms worden ook vrachtauto's ingezet. Skoda's komen dus maar op 1 plek aan. Pon heeft naast Leusden nog 1 ander terrein namelijk een terrein in de haven van Rotterdam. Auto's die in Spanje worden gebouwd (meest Seat) komen hier per schip aan.
 
Simpel zat: heel veel mensen zeggen als er nieuwe banden onder de auto moeten "doe maar wat er onder zat". En daarom wisselt PON, importeur van Conti, de banden maar wat graag om (en de eraf gehaalde banden gaan de handel in).

Maar inderdaad: tegenwoordig doen ze het lang niet meer met alle banden.

Zo'n 80% van de banden wordt door Pon omgewisseld voor Conti's inderdaad vanwege de wederverkoop. Hierbij maakt het niet uit of het stalen of lichtmetalen velgen betreft. Eea is oa afhankelijk van de drukte in Leusden en het feit of de auto de leadtime nog kan halen voor aflevering naar de klant. (dealer = geen klant)
 

LenK

Forumguru
Zo'n 80% van de banden wordt door Pon omgewisseld voor Conti's inderdaad vanwege de wederverkoop. Hierbij maakt het niet uit of het stalen of lichtmetalen velgen betreft. Eea is oa afhankelijk van de drukte in Leusden en het feit of de auto de leadtime nog kan halen voor aflevering naar de klant. (dealer = geen klant)
Dat Pon Conti banden monteert heb ik ook wel eens gelezen of gehoord, maar het lijkt mij een broodje aap verhaal.
Kost een hoop tijd, logistiek, kans op beschadigingen en waar blijven ze met de banden die er af komen?

Een beetje rekenen om de aap op het broodje te krijgen:
Januari 2009 1395 x Skoda * 80% = 1116 auto's /20 dagen = 56 auto's per dag = per dag 280 banden wisselen
Hoe lang duurt het om een auto van het parkeerterrein op te halen, alle wielen eraf te halen, alle banden te demonteren en weer te monteren, te balanceren en vervolgens de wielen weer te monteren en de auto weer te parkeren?
 
Dat Pon Conti banden monteert heb ik ook wel eens gelezen of gehoord, maar het lijkt mij een broodje aap verhaal.
Kost een hoop tijd, logistiek, kans op beschadigingen en waar blijven ze met de banden die er af komen?

Een beetje rekenen om de aap op het broodje te krijgen:
Januari 2009 1395 x Skoda * 80% = 1116 auto's /20 dagen = 56 auto's per dag = per dag 280 banden wisselen
Hoe lang duurt het om een auto van het parkeerterrein op te halen, alle wielen eraf te halen, alle banden te demonteren en weer te monteren, te balanceren en vervolgens de wielen weer te monteren en de auto weer te parkeren?

Ik werk in de automotive industrie en kom met enige regelmaat bij Pon in Leusden en ik kan je melden dat dit geen broodje aap verhaal is...
Banden die eraf komen worden verkocht. Auto wordt niet van het terrein gehaald en weer terug gezet maar wordt bijvoorbeeld meteen gedaan bij aankomst. Een extra tussenstop dus.
 

ZeroNRG

Senior Member
na 60k een 2e setje Bridgestone Turanza 205/55 R16.
Deze zaten er bij aflevering door Vepreda ook al op.
 

BramBam

Forumguru
Mijn O2 werd destijds ook afgeleverd met Bridgestone Turanza's (16 inch). Mijn dealer vertelde toen wel bij het bestellen van de auto, dat hij ook niet kon zeggen welke banden geleverd zouden worden.

De O2's werden volgens hem geleverd met Bridgestone/Continental/Dunlop en soms met Michelin (op 17/18 inch).
 
Bovenaan Onderaan