Goedzo regering, offer de verkeersveiligheid en auto's van voorliggers maar op voor de azijnzeikers in Nederland.
Ach ja, gelukkig heb ik banden van 225mm.
Ik heb het al eens in een
ander draadje opgemerkt: veiligheid is voor de overheid alleen belangrijk als ze je er een poot mee kunnen uitdraaien (bijvoorbeeld snelheidsboetes op autosnelheden, in 60 km-zones etc).
De banden van "kiesdenieuweband.nl" worden overigens als volgt beoordeeld:
"Hoewel de Richtlijn nog niet is vastgesteld zullen de normen voor zomerbanden voor personenwagens er waarschijnlijk als volgt uitzien.
Stil: rolgeluidemissie
De nieuwe normen voor rolgeluidemissie staan, per breedtecategorie, in de tabel.
Breedte van de band: ≤185 195, 205, 215 225, 235, 245
Limiet rolgeluidemissie: 70 dB(A) 71 dB(A) 71 dB(A)
Veilig: natte grip
De norm voor natte grip heeft vorm gekregen in 'wet grip index'. Die index geeft aan hoe een band presteert ten opzichte van een nauwkeurig gedefinieerde standaardband (de zgn. SRTT, Standard Reference Test Tyre). De wet grip index moet ten minste 110% zijn.
Zuinig: rolweerstand
De norm voor rolweerstand heeft vorm gekregen in de rolweerstandscoëfficiënt. Die coëfficiënt geeft het verband tussen het gewicht dat de band moet dragen en de benodigde kracht om hem dan te laten rollen. De rolweerstandscoëfficiënt mag ten hoogste 12 promille zijn (ook wel uitgedrukt als kg/t)."
Voor de veiligheid lijkt alleen de "wet grip" te tellen. Grip op droog telt dus niet. Alle banden boven indez zijn dus velig en verschillen worden verder niet gemaakt. Bovendien valt mij op dat de drie aspecten veiligheid, geluid en zuinigheid even zwaar lijken te tellen. Geen professionel tester zou dat zo doen, tenzij je natuurlijk een bepaald resultaat wil behalen (bijvoorbeeld mensen wijsmaken dat stille banden even veilig zijn als minder stille).
Naast de drie genoemde eigenschappen is niets getest, geen stuurgedrag/handling, slijtvastheid, niets. Banden worden bovendien als families getest, anders was het teveel werk. Verschillen binnen de bandenfamilie (lijkt mij best mogelijk) worden dus buiten beschouwing gelaten.
Kortom: je wordt genept (bijna had ik een lelijker woord getypt) waar je bijstaat.
Zie ook deze link:
http://www.auto-motor-und-sport.de/...fen-eco-reifen-im-vergleichstest-1269396.html