Banden met maat 185/60/15 eenvoudig in te wisselen voor 185/65/15?

Cordoba

Forumguru
@dirkkroneman mijn reactie was gebaseerd op post #25 en #26. Dat jullie in de tijd van mijn reactie er nog even een paar pagina's achteraan plakken kan ik niets aan doen.:tongue:

Overigens zijn veel Fabia's origineel op 14" geleverd, en een deel is origineel op 15" geleverd. De 15" en 195/50 banden zijn voor mij mooi genoeg, het vrij zachte veren, zit vooral in veren (lange veerweg) en schokbrekers, de banden veren niet meer zo geweldig. Als je voor grotere velgen gaat, ben je bijna automatisch ook gedwongen om niet alleen lagere maar ook bredere banden te kiezen. Dat lijkt leuk, maar (te) brede banden betekent ook veel meer last van aquaplaning, en ook bij wat sneeuw/hagel/ijzel veel minder grip, dus bij minder gunstige weersomstandigheden, heb je dan zo een stoet toeterende brommobielen achter je hangen, die er voorbij willen.:D

Desperado

Forumguru
Ik zou voor de Fabia voor 16" gaan Volgens mij vult dat de wielkasten mooi op en het rijdt ook nog comfortabel.
Er zijn volgens mij wel sites waar je het kunt bekijken hoe het staat.

turboturbo

Forumguru
Een tijd geleden reed eenzelfde Fabia HB mk. I als ik heb vóór me, een tijdlang op een N-weg. Die kon ik eens goed bestuderen (de verschillen met de mijne zoeken)

Die reed op 14" - dat waren pas fietsbandjes :) ik vermoed (volgens de voorschriften) dat het 14/70/165 bandjes waren....

Hoekt en stuurt ruk, maar rijdt wel lekker zuinig denk ik....

Cordoba

Forumguru
Probleem bij de Fabia is dat vooral de achtervering met name bij de combi vrij zacht is. In onbeladen toestand heb je vooral achter veel ruimte in de wielkast, als je een beetje behoorlijk gewicht in de kofferbak hebt, lijkt ie sterk verlaagd. Als je een kilo of 50 in de kofferbak hebt, of fietsendrager met fietsen op de trekhaak, dan heb je gewoon geen overdreven ruimte meer boven je wielen. Dus om de wielkasten mooi te vullen moet je de Fabia eigenlijk verlagen.

laagvlieger

Forumguru
Of een paar zakken zand in de kofferbak leggen ...

De twee Fabia's in onze familie werden trouwens standaard op 195/55/15 geleverd. Zo ook alle Fabia's die ik hier geparkeerd zie staan hebben deze maat. Dan gaat het over de Fabia 2, ongeacht de facelift. 14 inch zat hier standaard onder de Fabia 1, met name 165/70/14. Maar het verschilt waarschijnlijk per land/importeur.

Cordoba

Forumguru
@laagvlieger de Fabia II staat op dezelfde velgen en banden als de Fabia I. Fabia I is zowel met 14" als met 15" geleverd, dat kun je ook in het tankklepje (bandenspanning voor de verschillende maten) en in het instructie boekje zien. De originele bandenmaat is echt 195/50/15 en niet 195/55/15 zoals je schrijft. Overigens heb ik het idee (maar geen cijfers/zekerheid) dat de smalle banden en de 14" vooral onder de hatchback te vinden zijn, en veel minder onder de combi. De sedan is zo'n zeldzame verschijning, dat er genoeg dealer personeel is, dat nog nooit een Fabia sedan in het eigen bedrijf heeft gezien.

turboturbo

Forumguru
@laagvlieger de Fabia II staat op dezelfde velgen en banden als de Fabia I.
Weet je dat heel zeker, @Cordoba ? Ik heb me dacht ik ook wel eens verbaasd over de 195/55/15 maatvoering voor de Fabia II. Dat zijn flink duurdere banden dan de 195/50/15 maatvoering weet ik uit eigen onderzoek. En zo mogen er dacht ik ook 185/60/15 banden onder een mk. II, maar onder een mk. I zijn dat bij dezelfde breedtemaat 185/55/15....
Of vergis ik me hier?

Cordoba

Forumguru
Juist omdat ik me verbaasde over die lage hoogtemaat bij mijn banden ben ik daar behoorlijk zeker van, bij twijfel gewoon even in je eigen tankklepje of instructieboekje kijken @turboturbo :D Fabia II heeft hetzelfde onderstel, en ook de motoren en versnellingsbakken zijn niet allemaal gewijzigd bij de overgang van Fabia I naar Fabia II, ook als je kijkt naar de voorgeschreven velgen en banden maten zie je geen verschillen. In feite is de Fabia II een hele grote facelift van de Fabia I. Wat je wel tegenkomt, is dat mensen een band met iets meer rolomtrek kiezen om de wielkasten mooier te vullen, of om de afwijking van de km-teller te verkleinen.

laagvlieger

Forumguru
Hebben we het nu over de Fabia 1 of 2? 195/50/15 is volgens mij echt niet de standaard bij de Fabia 2. Er staat in mijn tankklepje toch echt 195/55/15. Ofwel 205/45/16. Zo ook bij de Fabia van mijn vader (en hij heeft een van de eerste Fabia 2).

Laatst bewerkt:

Vlaar032

Senior Member
Ja @Joske thx. Dat tabelletje toegestane combinaties had ik ook geraadpleegd.
Daar staat tot mijn verbazing dan de 185/65/14 niet bij, terwijl er wel een 195/55/15 in staat. En die geeft hetzelfde resultaat qua rolomtrek etc. En verlaging van toerental met 3,1%.
Ik heb nu wel gekozen voor de ET37 velg en niet voor de ET43 die ik voor de winterbanden heb.
Ergo conclusio...Mijn combinatie komt niet voor in de tabel.

Dus ik ben ernstig benieuwd of mijn rekenwerk klopt.:pieker:

Kris

Lid
Interessante discussie! Volgens mij kun je mits de omtrek en dus hoogte redelijk gelijk is prima een andere maat band monteren.
Ik heb nog een set wielen liggen 16'' x 6.5J ET43 waar volgens mij geadviseerd wordt om 205/45/16 te gebruiken.
Nu zit ik te twijfelen om voor 185/50/16 te gaan, een wat smaller bandje dus, echter in omtrek zo goed als gelijk aan de 205/45/16.
Het is niet helemaal de bedoeling van dit topic geloof ik maar ik zit toch met een vraag:
De motivatie om te gaan voor de 185 band ipv. de 205 is het zuinigere rijden. Merken jullie verschil in verbruik wanneer je switcht tussen smalle winterbanden en de meestal bredere zomerbanden?

Joske

Forumguru
@Kris

in de winter zit je standaard al met een hoger verbruik door de eventueel winterse omstandigheden. Het is kouder, duurt langer eer de motor opgewarmd is etc. Trager rijden in de sneeuw, meer filerijden enzo verder :)

maar ga er zobiezo maar van uit dat een smallere band zuiniger rijdt, waarom liggen er zo dunne banden op een fiets denk je? :D

Je moet nu eenmaal minder kracht gaan uitoefenen om het voertuig of de fiets in beweging te krijgen, dus minder brandstof.

laagvlieger

Forumguru
Dat zuiniger rijden met smallere band gaat alleen maar op als je die flink op spanning houdt. Aan de andere kant kun je met een smallere band minder snel een bocht om. Daar waar je met een bredere band de snelheid kunt vasthouden. Het is een gulden middenweg zoeken, in het geval van de Fabia zal dat ongeveer breedte 185 zijn.
Maar ik heb er ook al gezien die er van 165 hebben opliggen. En dat is akelig smal.

Vlaar032

Senior Member
Nou ik heb'm terug met de nieuwe 4 seizoenen bandjes een tandje groter: 185/65/14 op ET37 straks maar eens goed testen. :dankje:

turboturbo

Forumguru
Merken jullie verschil in verbruik wanneer je switcht tussen smalle winterbanden en de meestal bredere zomerbanden?
Ja, ik wel. Op de wat mooiere winterdagen kan ik op de winterbanden gemakkelijker op gunstiger gemiddelde rit verbruik komen dan 's zomers. 's Winters heb ik dan 185 breed, 's zomers 195.
Op een fiets kun je het ook vrij goed merken als je dikkere of dunnere band hebt, en dan gaat het maar om millimeters.
Daarbij vind ik 195 helemaal niet per-se comfortabel rijden. Hij stuurt vaak mee in de spoorvorming van de weg. Daar heb je bij smallere banden minder last van.

zedrak

Lid
Ik heb 195/60/15. Perfecte banden. Niets loopt aan en 130 = 130.

185/65/15 moet dus goed gaan, scheelt dus weer brandstof. Geen sneeuwkettingen gebruiken! Als je dat niet doet, gewoon die banden nemen. Prijs van de 185/65/15 zijn denk ik duurder dan de 195/60/15. Waarom ga je daar niet voor? Staat mooier! Wel iets minder grip. Maar met goede banden valt dat ook mee.

Succes met kiezen.

Ps. Je moet wel even de nieuwe banden inleren.

Bovenaan Onderaan