banden met velgbeschermers

LenK

Forumguru
ET-waarde
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

De ET-waarde staat voor het Duitse "Einpresstiefe", oftewel wielbolling.

Een velg bestaat uit 2 delen, namelijk een deel waar de band op gemonteerd zit en de schijf die ervoor zorgt dat het wiel (band plus velg) aan het voertuig gemonteerd kan worden met wielbouten of wielmoeren. Wanneer de schijf in het midden van de velg geplaatst is, spreekt men van ET 0 (mm). Zowel aan de binnenzijde, als de buitenzijde is dan evenveel ruimte. Om slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats.

Er zijn auto’s met een gemiddelde ET-waarde 35, een lage ET-waarde zoals ET 15 tot 28 en er zijn auto’s met een hoge ET-waarde vanaf ET 40 tot 58. VW Golf type 3 heeft bijvoorbeeld een gemiddelde ET-waarde (ET 35), BMW heeft in veel gevallen (5 en 7-serie) een lage ET-waarde (ET 15 of ET 20) en Opel heeft net als veel Japanse auto’s een hoge ET-waarde ET 49+. Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.
 

jaap

Lid
Ik zie dat je de vraag al hebt beantwoord LenK. Bedankt.

De ET waarde staat vaak aan de binnenkant van een van de spaken. Ook de naafdiameter, fabrikant, velgbreedte (8,0 of 8,5 J bij jou in inch), maximale belasting (690 kg meestal) en nog een paar dingen staan er.

Ik meende trouwens dat de Octavia geen vierpuntsuitlijning heeft en kun je volgens mij de achterwielen niet uitlijnen. Corrigeer me als ik het fout heb, ben er zelf ook erg nieuwsgierig naar. Misschien kun je het camber (wat bij jou fout is) wel afstellen??!!
 

Racer

Lid
Brede bandjes

overigens naar naar de garage geweest. omdat het alleen aan de bestuurders kant is denk dat de monteur de wielen achter uitgelijnd moeten worden. Het wiel zou iets te veel van binnen naar buiten staan. De banden waren dan ook aan de binnenkant erg gesleten. Staal was al zichtbaar.

Dat maakt de kans op een klapband aanzienlijk. Niet echt prettig als je in Duitsland net aan het stampen bent om tijdig op je wintersport-adres te komen!

Vervangen die banden! Er passen vast ook banden op de velg die niet aanlopen. Dit risico moet je niet willen lopen.

Racer
 

Gieliovd

Forumguru
Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.
Ik dacht dat de ET waarde stond voor de "offset" van het montagevlak/hart van je velg ten opzichte van het midden van je velg, naar de buitenzijde van je velg dus.

Dat wil zeggen, als je een ET van 35 hebt, staat je vlak 35 mm naar buiten ten opzichte van het midden van je velg. En als je dus van ET35 naar ET10 gaat, kom je wiel 25 mm meer naar binnen te staan, gezien je offset afneemt.

Iemand die hier uitsluitsel over kan geven? Wikipedia is nota bene niet bepaald betrouwbaar :bye:
 

ougie

Forumguru
Aang houdt wel zijn gereden kilometers lekker laag. In vergelijking met de originele bandenmaat (omtrek) rijdt hij (volgens de teller) per gereden kilometer een kleine 20 meter minder. Hopen dat het in de snelheid bij de flitspaal niet te veel uitmaakt. Ik ben uitgegaan van mijn eigen banden en velgenmaat die volgens mij van originele maten zijn 205-55-16. En ik heb het lijstje van LenK er bij gehouden. Ik kom op een omloopmaat verschil van 4 cm. De mijne maakt per km 518 omwentelingen en die van Aang 508. Op een tonnetje scheelt het toch effe 2000 km,,,, je zal ze moeten kruipen.
En oh ja, ik heb al jaren (inmiddels 2e set) Toyo's met velgrandbescherming, ideaal en nog strakke velgen.
 

LenK

Forumguru
et-waarde.gif

Dit plaatje verduidelijkt wel.
Op de rode lijn is de ET 0
De blauwe lijn is de ET in dit geval een negatieve.
Als de blauwe lijn naar links gaat wordt de ET hoger.
De velg gaat dan dus naar binnen.
 
Bovenaan Onderaan