banden wissel is soms heel heel heel moeilijk

rweersch

Actief lid
Ik denk dat de keten (Kwik-Fit, Euromaster, Profile e.d.) niet vele uitmaakt. Bij elke keten heb je goede vestigingen, en bij elke keten heb je slechte filialen.
 

skodaboy

Forumguru
En inderdaad een grote pijl met de draairichting, makkelijker kan Continental het niet maken.
En ook nog even gechekt met de banden die voor het huidige seizoen zijn bestemd, staat inderdaad alleen "outside" op, voor zo ver ik kan zien.

ik heb nu ook mijn zomerbanden terug op de 02 liggen,de banden hebben een rij richting aangeven door een pijl,deze banden zijn (gelukkig) wel juist gemonteerd..dus 2 linkse en 2 rechtse banden...nu was ik daar straks in mijn garage aant rommelen,mijn winterbanden op velg bewaar ik thuis...
ik heb deze banden (ook met pijlrichting) even bekeken,3 rechtse en linkse band :mad:...heb nog er nochthans ne hele winter mee gereden en niks speciaals gemerkt of gehoord aan de 02...:crazy:
de 'foute' band heb nu naar de bandencentrale gebracht om hem laten om te draaien...:D
 
als ik zo de reactie's lees....vraag ik mij toch af hoeveel mensen op verkeerd gemonteerde banden rijden.

Ze hebben ze toch echt een rijrichting mee gegeven om aquaplaning en zo tegen te gaan
 

Bothje

Heel gewoon lid
Opmerking bij de eerste foto van Bothje: Aanhalen op moment lijkt me gemakkelijker als het wiel niet kan draaien?
Dat is ook zo (voor ons als amateur:smirk:).
Heb de andere foto's uit de serie nog eens bekeken en de monteur houdt de band gewoon tegen met de andere arm op het moment van de sleutel te gebruiken.
Heb er "bovenop" gestaan en dat ging gewoon perfect. Het moment is ook niet zo groot.
 

hemi24

Forumguru
@Botheje: Volgens mij belast je de wielbouten meer op buiging dan op het daadwerkelijk moment, op de manier die gehanteerd wordt door de snelle-fitter-monteur...

Met andere woorden: als je dit maar lomp genoeg doet, zou je de bout kunnen breken.
 

van_der_P

Senior Member
Met andere woorden: als je dit maar lomp genoeg doet, zou je de bout kunnen breken.

Zouden wiebouten van zo'n slechte kwaliteit zijn dat ze zo snel breken. Het boordgereedschap is ook niet van zo'n geweldige kwaliteit, en vaak moet je acrobatische toeren ermee uithalen (b.v. erop gaan staan) om je wiebouten los te krijgen. Dat gaat toch ook zonder dat de bouten breken.
 

van_der_P

Senior Member
Bestel nu de banden gewoon zelf via internet en laat ze door een fatsoenlijke bandenboer d´r omzetten. Veeeel goedkoper.

Maar wat je dan bespaart ben bij de bandenboer kwijt aan monteren, ventiel en balanceren.
Laatst ook een goedkoop bandje gekocht voor 26 Euro, monteren, balanceren ventiel 20 Euro. Weg winst:D:D:
 

hemi24

Forumguru
Lichtmetaal is even een ander verhaal dan stalen velgen.

Het idee van het voorgeschreven aanhaalmoment is dat deze om de as van de bout is en niet als buigmoment zijdelings...

Het zijn de kleine dingen die een vakman onderscheidt. Zo wordt ik er ook vrolijker van als de monteur de bouten 'kruislings' aantrekt i.p.v. naastliggend...
 

Captain Hook

Forumguru
Het zijn de kleine dingen die een vakman onderscheidt. Zo wordt ik er ook vrolijker van als de monteur de bouten 'kruislings' aantrekt i.p.v. naastliggend...
Ah, gelukkig, dan ben ik ook een vakman. :D
Schroef altijd dingen kruislings vast en dan eerst alles handvast, en pas alles op z'n plek zit, definitief aandraaien.
 

skodaboy

Forumguru
Het boordgereedschap is ook niet van zo'n geweldige kwaliteit, en vaak moet je acrobatische toeren ermee uithalen (b.v. erop gaan staan) om je wiebouten los te krijgen.

en als je met een bestelbus rijdt mag je ook van die toeren uithalen,
1) om de wielbouten los te krijgen...
2) om het reservewiel er onderuit te halen/krijgen dit zit in een beugel achteraan onder de bus,en die bouten zitten 9 op 10 keer ook vast van de zand en andere zooi...:crazy:
ik spreek uit ervaring en dit s'morgens al om 5u....:smiley29:
 

Ronnie

Forumguru
en als je met een bestelbus rijdt mag je ook van die toeren uithalen,
1) om de wielbouten los te krijgen...
2) om het reservewiel er onderuit te halen/krijgen dit zit in een beugel achteraan onder de bus,en die bouten zitten 9 op 10 keer ook vast van de zand en andere zooi...:crazy:
ik spreek uit ervaring en dit s'morgens al om 5u....:smiley29:
Metertje steigerpijp en een busje WD40 in de bus, samen met een groot model kruissleutel doen daar wonderen! (spreek uit ervaring!)
 

MarcoO2

Forumguru
Omdat mijn banden ook altijd door de al meermalen genoemde Euromaster worden verwisseld, heb ik gisteren ook maar eens mijn banden gecheckt: bij mij zit alles na de winterbandenwissel helemaal goed!

Netjes, want 't was dit keer ook nog een haastklusje. Ik was ergens tussen gepropt omdat ik wegens een lekker band voorrang kreeg. Het kan dus wel...

Overigens heb ik wel gelijk weer wat geleerd dankzij dit topic, want ik wist niet dat je de bouten kruislings vast moest draaien!
 

EdK

Forumguru
Overigens heb ik wel gelijk weer wat geleerd dankzij dit topic, want ik wist niet dat je de bouten kruislings vast moest draaien!

Alles wat meer dan 3 bouten /schroeven etc heeft draai je kruislings aan !
Als je namelijk alles eerst aan één kant aandraait kan het scheef trekken en hierdoor ontzet raken !

En nu spreek in\k in algemene taal en niet specifiek voor wielen.

En leuke van die draairichting in banden, dit is al jaren en ik bedoel jaren zo met motorfietsbanden.
En op de RR zit telkens na de wissel van de 2 seizoenen de banden op juiste wijze.
 

Hetzer

Forumguru
Misschien een beetje vreemd, maar ik ben wel een beetje banden gek, vind het altijd wel interessant, ik kijk ook vaak op parkeerplaatsen, als ik langs loop naar het soort en de staat banden van sommige auto´s.
Wat mij opvalt is ook dat er heeeeeeel veel auto´s zijn waar de banden verkeerd gemonteerd zijn, of auto met een totaal verkeerde banden maat e.d
Ik zorg altijd dat ik 2 complet sets , banden op velgen heb, zodat ik zelf thuis kan wissellen om dit soort problem te voorkomen.
 

hemi24

Forumguru
Ik verbaas me af en toe alleen al als ik achter iemand aan rij... Hoe vaak zie je niet iemand rijden waarvan één velg bijna op het wegdek rust; of waarvan je van een afstand kunt zien dat er geen profiel meer op het loopvlak zit (of scheef afgesleten e.d.).

Meeste keren denk ik: "dat moet je toch vernemen tijdens het rijden!?!".
 

EdK

Forumguru
ach kunnen we niet rustig zeggen dat meer dan 90% van alle autorijders op te zachte banden rijd !?
Want merendeel weet niet eens met welke bandenspanning ze moeten rijden.
Ja joh dat gebeurt toch tijdens de onderhoudsbeurten !!?
 

van_der_P

Senior Member
Dat klopt, ook ik controleer de bandenspanning maar 2 maal per jaar, als de zomerbanden gewisselt worden voor de winterbanden. En anders om.
En bandenspanning tijdens onderhoudsbeurt zeker, behalve vaak het reservewiel. Want dat is zo'n gedoe, dat wiel ligt meestal met het ventiel omlaag, verzonken in het koffer.
En dan sta je met je lekke band, en een reservewiel met (veel) te lagen spanning. Liefst ook nog in het weekend s'avonds als het regent, en je wil graag naar huis. Dat is pas echt balen. Gelukkig komt het niet zovaak voor.
 
Bovenaan Onderaan