Bandenspanning - 205/40/R17 - Fabia II, 2012, Monte Carlo.

hemi24

Forumguru
Heb ik nog steeds niet gehoord hoe het slijtagebeeld nou was bij de vorige set banden…
Daar kun je namelijk veel meer van afleiden dan allerlei adviezen!
 

EdZ

Donateur
<knip>..... Want je zou verwachten dat je met een motor voorin, voorin ook meer bars nodig hebt. ....<knip>
Een 1.0TSI blok weegt iets van 90kg. Doe er een accu en zo bij en je zal op 120kg of zo uitkomen. Dat rust dan op je voorbanden. De personen voorin zitten tussen voor- en achterwielen in. De passagiers achterin + bagage leunen meer op je achterbanden dus die worden die dan veel zwaarder belast. Maar bij remmen komt al het gewicht op je voorbanden. Ik hou gewoon voor alles 2,5 bar aan.

Vraag me af als je banden laat vervangen hoeveel bar er dan in wordt gedaan als ze nog niet onder je auto zitten? Kennis stelde dat het niet uitmaakt of ze wel of niet onder je auto zitten, maar als ik een ballon heb met X bar druk en ik druk de ballon in, dan stijgt de druk, lijkt me? Ben een beetje te lui om dat eens uit te proberen met de banden...
 

Tees

Donateur
Ik vind het wel interessant dat allerlei mensen hun eigen ideeën en waarden aanhouden...er zijn toch gewoon advieswaarden die vermeld zijn in de auto of het boekje? Daar hebben mensen met meer kennis dan wij over nagedacht en uitgetest.

@EdZ het maakt uiteraard uit of er geen gewicht of 400 kg per band op leunt. Eigenlijk zouden ze dus ietsjes minder opgepompt moeten worden als ze niet onder de auto zitten. Dat ze daar geen rekening mee houden in de garage is ergens wel weer logisch, maar ze zetten ook geregeld banden niet op de goede druk...
Wat ook het nodige effect heeft is dat het in de meeste garages rond de 15-20 graden is, en dat in dit jaargetijde de buitentemperatuur een stuk lager ligt.
 

PizzaPieter

Donateur
"een 25% te lage bandenspanning de rolweerstand met 10% en het brandstofverbruik met ca. 2% verhoogt".
10% meer rolweerstand wil ik wel geloven, maar dan slechts 2% extra brandstofverbruik? Dat laatste gaat er bij mij niet in. Dat zal eerder 10% of nog meer zijn bij normale snelheden (tussen 50 en 120)
 

Tees

Donateur
@Arjan1985 ideale gaswet: pV = nRT. Dus in een gesloten systeem neemt de druk toe als het volume afneemt (de ballon wordt ingedrukt)

@PizzaPieter rolweerstand wordt al heel snel ondergeschikt aan luchtweerstand bij toenemende snelheid. Uit m'n hoofd neemt rolweerstand lineair toe met de snelheid en luchtweerstand kwadratisch.
 

Canon-Eye

Forumguru
10% meer rolweerstand wil ik wel geloven, maar dan slechts 2% extra brandstofverbruik? Dat laatste gaat er bij mij niet in. Dat zal eerder 10% of nog meer zijn bij normale snelheden (tussen 50 en 120)
Het brandstofverbruik is toch niet alleen afhankelijk van de rolweerstand?? Dat is slechts één factor die daarop enige invloed heeft, naast zaken zoals het gewicht dat na elke stop in beweging moet worden gebracht, de rijstijl, de luchtweerstand, etc... allemaal factoren die veel zwaarder doorwegen. Ik geloof die 2% op het totaal dus best wel.
 

PizzaPieter

Donateur
Tuurlijk heeft brandstofverbruik met veel meer te maken, klopt, maar rolweerstand is bij lage constante snelheid tot echt wel de grootste, zou ik denken. Luchtweerstand heeft dan minder invloed (dan bij hoge snelheden) en gewicht etc verandert niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
help me vooral als ik t beter kan begrijpen
Alleen al rekenkundig gezien is het op zijn allerzachtst gezegd onwaarschijnlijk (maar feitelijk gewoon onmogelijk) dat alleen al 10% meer rolweerstand tot "10% of nog meer" (citaat uit jouw post) extra brandstofverbruik zou kunnen leiden. Alsof al die andere genoemde en nog niet genoemde factoren ineens niet meer meedoen.
 
Bovenaan Onderaan