bandenspanning tbv 17''

welke bandenspanning gebruiken jullie voor 17'' banden (conti sport) 225x45.

kan dit nergens terug vinden.

alvast dank!
 
De juiste bandenspanning staat aan de binnenkant van je tankklepje. Je moet dan kijken naar je motor en bandenmaat.
 

hemi24

Forumguru
Persoonlijk hou ik voor 2,3 bar aan en achter 2,5 bar (Michelin Primacy HP 225/45R17).
Maar in het tankklepje staat ongeveer iets van 2,1/2,1 (bij weinig belading) en 2,2/3,0 (voor volle belading).
 

Pendragon

Donateur
Ik hou het meestal op 2,4 voor en 2,5 achter. Ik vind de maten in het tankklepje wat aan de lage kant.
 

Fabia

† In Memoriam
Persoonlijk zet ik de banden ook altijd iets harder dan aanbevolen. Vind het vaak net ff te weinig.
 
In tankklepje staat in beladen toestand (225/45/r17) achterbanden 3,0 bar dit vindt ik wel erg veel, dus heb ik voor de vakantie voor en achter de banden op 2,4 bar gezet.
 

Michel

Forumguru
Zelf ga ik uit van de bandenspanning die de bandenfabrikant opgeeft en dus niet van autofabrikant, want volgens mij is de vermelding in het brandstofklepje meer een indicatie. Net als die tabellen die je bij de pompen aantreft. De verschillen qua bandenspanning verschillen behoorlijk per fabrikant. Als ik kijk naar de bandenspanning die de fabrikant voor de banden van de TS opgeeft dan lees ik dat 2,2 bar voor en achter dient te worden gebruikt bij lichte belading en bij zwaardere belading 2,3 bar voor en 3,1 bar achter. Aangezien Conti geen 1.6 Tdi Greenline vermeld heb ik voor het gemak maar even 1.9 TDi waarden gehanteerd. Deze informatie is overigens hier te vinden: http://www.conti-online.com/generat...n/algemeen/bandentips/hidden/luchtdruk_nl.pdf

Zelf rijd ik met 225/45/R17 banden en fabrikant van mijn banden (het zijn Vredestein Quatrac3 vierseizoenen banden) adviseert voor mijn auto 2,4 bar voor en 3,0 bar achter. Deze fabrikant maakt vreemd genoeg geen onderscheid tussen lichte of zwaardere belasting. Ondanks dat ik veelal alleen in de auto rijd, hanteer ik wel deze waarden, hoewel die 3,0 bar me in eerste instantie wat veel leek. Maar de auto wordt er zeker niet springeriger of onzekerder door. En belangrijker t.o.v. mijn eerdere Bridgestone Potenza's: ze cuppen gelukkig niet!
 

Robbie146

Senior Member
In tankklepje staat in beladen toestand (225/45/r17) achterbanden 3,0 bar dit vindt ik wel erg veel, dus heb ik voor de vakantie voor en achter de banden op 2,4 bar gezet.

Dat vond ik dus ook, heb ze nu op 2.8 staan achter en voor de aanbevolen 2.3.
Al zit ik eraan te denken voor we aanrijden voor op 2.4 te zetten.
 
is de bandenspanning vermeld in tankklep niet voor voor de stajdaard banden? ik ging ervan uit dat elke bandenmaat weer andere bandenspanning had...
 
Ik denk dat ik mijn achterbanden ook maar oppomp tot 2,8 bar voor de vakantie. Alleen als ik het argument van Michel lees in verband met het minder of niet cuppen van de banden vindt ik de 3,0 bar erg verleidelijk. Maarja ik weet niet of dit ook invloed heeft op Continantals 225/45/r17.
 

Rallye

Forumguru
Voor de vakantie heb ik mijn Pilot Sports voor op 2.3 gezet en achter op 3.0. Ik vind de auto onbeladen weldegelijk wat springeriger. Overigens kent Michelin de Octi II niet, dus heb ik het advies van Skoda gevolgd uit de tankklep.
 
Ik ben net terug van mijn vakantie en had toch maar besloten om voor 2,5 en achter 3,0 bar te doen. Ik heb nergens geen last van gehad tijdens het rijden met een volgeladen wagen. Ik denk dat ik ze maar zo laat, ook in verband met de tip van het minder Cuppen van de achterbanden.
 

Evilcomputing

Senior Member
Hebben we het dan over lucht of over stikstof?

Ik durf eigenlijk niet bij de pomp te gaan kijken hoeveel er in zit omdat ze zijn afgevult met stikstof :)
En een mix schijnt weer niet goed te zijn...
 

hemi24

Forumguru
Nog één keer: lucht is 80% stikstof...

En niet naar de pomp durven te gaan omdat je banden afgevuld zijn met stikstof is natuurlijk potentieel nog gevaarlijker dan met lucht op een te lage spanning rijden..!
 
Bovenaan Onderaan