Bandenspanningsmeter

Laat m'n eerste lekke band met de O2.
De auto stond geparkeerd en ik ontdenkte na een aantal meters dat er iets niet in de haak was. Ik was dus eerder dan de bandenspanningsmeter terwijl de band toch compleet leeg was. Toen ik het reservewiel (gelukkig een volwaardig!) had gemonteerd en weg reed, ging na een paar honderd meter wel het lampje branden! Waarschijnlijk omdat de reserveband hard was opgepompt. Het lijkt er op dat de meter pas bij een bepaalde snelheid werkt ofzo? Iemand een idee?
 

Deje

Lid
De "meter" meet geen bandenspanning maar de omwentelingen van de 4 wielen. Wanneer een wiel afwijkt van het normale aantal omwentelingen ten opzichte van de rest (bij een lage bandenspanning wordt de straal van het wiel kleiner)zal na een x aantal omwentelingen alarm worden gegeven. E.e.a. werkt in combinatie met de ABS sensoren.
Zouden alle 4 banden leeg zijn zou er in theorie dus geen alarm worden gegeven....
 
Ah, ik begrijp het. Waarschijnlijk als ik een paar honderdmeter met de lege band had gereden, had hij wel alarm gegeven. Bedankt voor de reactie op dit late tijdstip !
 
Je moet bij wijziging van de bandenspanning/velgen/banden deze ook opnieuw instellen. Even op het knopje drukken tot je een piep hoort.
 

Dutch

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Zouden alle 4 banden leeg zijn zou er in theorie dus geen alarm worden gegeven....

[/ QUOTE ]

Volgens mij klopt dit niet. De ABS sensor meet inderdaad de omwentelingssnelheid van het wiel. Hij vergelijkt dit echter niet met de omwentelingssnelheid van de overige banden, maar met de waarde die ingesteld wordt op het moment dat je het 'set' knopje indrukt.

Ik vind het wel jammer dat er niet op het display aangegeven wordt welke band er niet goed is. Andere merken hebben dat wel.
 

VEEJAY

Forumguru
nee maxidot zegt niets daarover, sterker nog alleen het gele lampje brand met een waarschuwingstoon..
 

Beker

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Volgens mij klopt dit niet. De ABS sensor meet inderdaad de omwentelingssnelheid van het wiel. Hij vergelijkt dit echter niet met de omwentelingssnelheid van de overige banden, maar met de waarde die ingesteld wordt op het moment dat je het 'set' knopje indrukt.


[/ QUOTE ]

Dutch: Ik heb laatst winterbanden laten monteren. Ik kreeg toen al vrij snel de melding over de bandenspanning. Ik heb toen de meter gereset terwijl de auto stilstond (!!!!). Waarmee, in jou theorie zouden de waarden dan vergeleken worden? Ik heb altijd begrepen dat de ABS sensoren "door" hebben als een (of meerdere) band(en) een andere omwentelingssnelheid ten opzichte van elkaar hebben.

In mijn ogen is het indrukken van de knop (tot de piep) niets anders dan de eerdere melding "wissen" en de computer opnieuw te laten aangeven als er een band een afwijkende snelheid krijgt. Of zit ik er naast?
 

Droopy

Actief lid
Krijg in de Laguna bij het opstarten zichtbaar de spanning van iedere band. Je krijgt een melding bij een grote afwijking tov de andere, langzaam leeglopen, of te lage druk. Zeker de eerste melding bij het opstarten zal ik straks gaan missen, omdat je nu weet of een band te slap is zonder dat je het hoeft te controleren. Gevoelsmatig is het Škoda systeem minder duidelijk, maar goed dat gaan we straks merken.
 

Dutch

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />


Dutch: Ik heb laatst winterbanden laten monteren. Ik kreeg toen al vrij snel de melding over de bandenspanning. Ik heb toen de meter gereset terwijl de auto stilstond (!!!!). Waarmee, in jou theorie zouden de waarden dan vergeleken worden? Ik heb altijd begrepen dat de ABS sensoren "door" hebben als een (of meerdere) band(en) een andere omwentelingssnelheid ten opzichte van elkaar hebben.

In mijn ogen is het indrukken van de knop (tot de piep) niets anders dan de eerdere melding "wissen" en de computer opnieuw te laten aangeven als er een band een afwijkende snelheid krijgt. Of zit ik er naast?

[/ QUOTE ]

Ja, dat klinkt erg logisch. Volgens mij heb je gelijk! /forum/images/graemlins/blush.gif Zo kun je inderdaad 4 lekke banden hebben zonder dat het systeem een melding geeft.
 

sunnyboy

Senior Member
Eh, jij denk ik Veejay.
Overigens heb ik met het wisselen van de zomer- naar de winterbanden geen melding gekregen op het dashboard!
Hoe zit dat dan?
 

VEEJAY

Forumguru
Misschien omdat je 4 wielen heb gewisseld? ik kreeg wel 2x willekeurig een melding toen ik op een reserveband reed 205mm ipv 225mm
 

Deje

Lid
Er zijn ook (franse) systemen die de "werkelijke" spanning meten en doorgeven. Deze systemen willen nog al es een knoopcel in de transmitter hebben. Als de knoopcel dan leeg is zie je nx meer....... En ff een nieuwe plaatsen is ook al niet makkelijk als je eerst de band van de velg moet afnemen. Dus is ´t "duitse" systeem zo gek nog niet /forum/images/graemlins/945.gif
 
tov de Laguna, is het zeker minder duidelijk.
Het is even wennen als je de Laguna gewend bent, maar ach, verder blijft het een prima wagen.

Als oude Laguna rijder zul je strajs ook nog evenmoeten wennen aan de stugge Octavia en stugge stoelen, maar na ruim 2 maanden moet ik eerlijk bekennen dat het wel beter zit,
 

Erikje

Actief lid
De laguna staat er natuurlijk bekend om dat het eerste in de reeks van zaken die kapot gaan de bandenspanningsmeter is...
 

Wiseguy

Actief lid
Daar heb ik anders geen problemen mee gehad. Hij is netjes blijven werken in mijn laguna. Ik moet wel aansluiten bij de mening van jev64... de bandenspanningsmeter in de Laguna is wel een stuk duidelijker. Maar goed, ik mis het tot op heden nog niet.... en er staan toch al netjes 22.000km op de teller.... niet gek vanaf 7 september van dit jaar.... /forum/images/graemlins/grin.gif
 
Bij mij werkt die bandenspanningscontrole gewoonweg niet.
Heb gisteren een paar kilometer op de velg gereden, auto gaf geen kick.
Had gemerkt dat ie plat stond zonder melding, om te checken of hij toch niks ging melden na paar honderd meter toch mee naar huis gereden, nikske noppes, geen melding. Moet eigenlijk zeggen dat de wagen nog goed reed zo op de velg rechtsachter :D. Alleen stak mijn snuit nogal hoog :D
Rotding. Dat zijn toch zaken waar je van uit zou mogen gaan dat ze werken, auto heeft nog maar 12000 km
 
Bovenaan Onderaan