Bandenspanningsmeter

Mick

Actief lid
Bij mij werkt het wel. Ik had 4 nieuwe banden gekregen, en na ca. 1km rijden gaf hij de melding dat er een lekke band was. Ik kijken, maar alles vol.
Terug naar de garage, hun meten alles ok. Toen zag ik tot mijn verbazing dat men rechtsvoor een band in de maat 195/65 geplaatst ipv 195/60.
Tja verkeerd gelabeld bij de banden firma.
Toch leuk, want het werkt wel.
Alleen zonde van de tijd.

Pim

Lid
Ik dacht toch dat het systeem ook een waarde opslaat. Met een druk op de knop wordt de boel gereset (waarde geleegd), dit kan ook bij stilstand.
Vervolgens houd de computer vanaf het resetmoment een x aantal omwentelingen bij en stopt de gemiddelde waarde in het geheugen. Hij zal nooit gelijk afgaan, omdat omwentelingsverschillen ook voorkomen bij wielspin of vooral lang slepende bochten, daar maken de buitenste wielen meer omwentelingen. Een piep die lekke band aangeeft wil je dan niet horen, lijkt me.
Ik denk dus dat 4 lekke banden wel degelijk een piep geven. 2 lekke banden aan 1 kant tegelijk zouden eerder genegeerd kunnen worden, aangezien de auto dit als een "bocht" kan intepreteren.

Het systeem werkt prima: Ik heb laatst een velg en twee banden aan gort gereden op een rondslingerend blok beton op de snelweg. In eerste instantie dacht dat het één band was, tot de auto me waarschuwde dat de tweede even later ook plat ging. Bij verwisselingen bij reparaties van velgen en banden met reservewiel en zo (ik wou wel mobiel blijven) ben ik erachter gekomen dat de sensoren bijna direct detecteren (paar 100m rijden) dat er een spanningsverschil is tussen de banden van enkele tienden bar door het aangaan van de waarschuwing. Je hoeft dus niet eens lek te rijden om netjes gewaarschuwd te worden. Overigens weet ik van het duitse forum dat inderdaad de snelheid van de wielen met elkaar wordt vergeleken, en dat de knop bedoeld is om de opgeslagen waarden echt te resetten. Door die snelheidsmeting moet er dus altijd een klein eindje gereden zijn om een fatsoenlijk relatief gemiddelde te kunnen berekenen.
Het is een eenvoudig maar prima systeem.

Even een "oude" topic omhoog halen.

Gisteren na een aantal KM gereden te hebben ging het waarschuwingslampje branden en het bekende piepgeluid.
Ik ben gestopt bij het eerste benzinestation om te kijken of er een band leeg was.
Dit was niet het geval.

Ik zat gisteren voor het eerst met 2 extra mensen (totaal 5) in de auto.
Normaal dus vrouw, kind en ik.
Meer bagage dan de kinderwagen (ligt altijd in de auto) had ik niet mee.

Ik zal straks even naar het benzinestation rijden om de lucht in alle banden te controleren.

Vreemd vind ik het wel.....

Bovenaan Onderaan