bandjes onder de fabia combi bj,2006

hoi,

ik heb van mijn vorige auto (vw bora) nog een set 15 inch velgen liggen met daarop een set winterbanden die ik slecht 2000 km heb gebruikt.

de banden maat is : 195x65x15

zou dit zonder problemen gaan werken op een fabia combi 1.4 16v uit 2006?

tnx!
 

darkprojectx

Forumguru
ik zeg ja

bora heeft zelfde steek 5x100, zelfde naafgat 57,1.
Vraag is alleen hoe breed de velgen zijn, maar dat zal niet al te spannend worden.
 
bedankt voor je snelle antwoord.

origineel kwamen de velgen van een octavia af,weet de breedte van de velg zo even niet maar dat moet wel lukken.



was alleen beetje bezorgt over de hoogte van de band (65)

heb ooit wel eens een tabel per auto merk/type gezien met daarbij de maximale breedtes/hoogte van de band maar kan die nergen meer vinden.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zie 2 mogelijke problemen:
- de band is te hoog, waardoor je afwijking krijgt van de km-teller (juiste maat is 195/50 x 15) dus 50% hoog i.p.v. 65%
- ik weet niet in hoeverre de ET-waarde voor de Octavia en de Fabia verschillen. Het zal geen probleem geven met aanlopen, maar als de verschillen tussen de ET-waardes van de gebruikte velgen en de waarde voor de auto meer dan 5 mm verschillen, krijg je een scheve belasting van de wiellagers (met extreem snelle slijtage), en een extra belasting van de wielbouten.
 
et waarde ff ge-googled: octavia= 38 fabia is 43

volgens: http://www.velgensteek.nl/maat-model-Fabia.html

zou de velgen voor de octavia en de fabia onder elkaar moeten passen

afwijking in de km teller kan ik eenvoudig controleren met de GPS....

volgens:http://www.banden-ackermans.be/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=111&Itemid=103

is de afwijking 10.16% ofwel 70 km per uur op de teller is 77 km per uur in het echt.

er even van uitgaande dat er al een fabrieks af verschil is dan zou mijn teller nu nagenoeg gelijk moeten lopen met de gps.....leuke test.....
 

Cordoba

Forumguru
Ik hem onder mijn combi de versie van 50% hoog, en deze is ongeveer 3% te optimistisch. Met de 65-serie zou je dan op 7% te lage weergave uit komen.
70 op de teller zou dus bijna 75 km/u in echte km's per uur zijn.
 

Jewepe

Forumguru
Streetcore heeft het bij het juiste eind. Afwijking van de snelheidsmeter zal ruim 10% gaan bedragen, hetgeen illegaal is in Nederland (voor de regelgeving-bewusten). Bijvoorbeeld: 90 km/h op de teller zal in werkelijkheid 100 km/h zijn. Voor de geïnteresseerden heb ik een spreadsheet waar e.e.a. makkelijk is uit te rekenen. Ook de ET-waarde is hierin in te vullen en je ziet meteen de consequenties (die overigens niet zo heel erg hoeven zijn) van een afwijkende ET-waarde. Stuur maar een PB.
 
Okee , de banden zitten er onder en het past.even de gps test gedaan en de teller loopt bij 100 km per uur 2 km achter.
Heb nog even een setje octavia wieldoppen via mp. Gescoord en het ziet er best aardig uit.
Zal binnenkort ff wat foto 's maken
 

joergarms

Senior Member
Ik heb die maat er een tijdje geleden ook onder gegooid, voor de zomerbanden dan. Bij mij was het verschil in daadwerkelijke snelheid en afgelezen snelheid zo groot dat ik me er echt aan stoorde.
Bij was 120kmh op de teller 112kmh in het echt, das echt te gortig.
Nu is 120kmh op de teller, 121kmh in het echt. Iets teveel, maar dat maakt me niet zoveel uit.
Bijkomend voordeel, met deze bandenmaat is de wielkast gelijk netjes gevuld.
 

turboturbo

Forumguru
Hm ik herken die frustratie wel van tellerafwijking. Bij mij is die ook 8 km (bij 100 km/u) dus in het echt rijd ik dan 94. Het lijkt net alsof iedereen zich aan mij stoort, omdat ik vaak en dan ook heel traag ingehaald wordt. Zo van: rijd dan ook gewoon 100 (of 120!)

Als ik langs zo'n controle bordje rijd ('U rijdt nu ... km/u -> smiley (of niet)) dan zit ik er ook altijd 4 km onder (dus ik rijd 46 km waar ik 50 op de teller zie)

Na de winter ga ik nieuwe zomerbanden aanschaffen, en zat ik ook te spelen met de gedachte om maatje 195/55 hoog in plaats van 195/50 te nemen (dus 5mm te grote wiel omtrek) maar ik heb een beetje scrupules om zomaar de fabrieksvoorschriften te durven overschrijden :blush:. Lopen de wielen niet aan, @joergarms en @streetcore? bijvoorbeeld bij maximale belasting (vakantie) en een vette drempel, oid?
En ook ik vind die voorgeschreven wielmaten iets te ielig staan.
 

joergarms

Senior Member
Wat het aanlopen betreft, heel soms, bij maximale stuuruitslag, hoor je de band heel zachtjes tegen de kunststof binnenbak van de wielkast schuren, maar das echt minimaal.
Wel had ik toen de banden er gloednieuw onder lagen, dat bij het linkerachterwiel ook een kunstof binnenkap iets geraakt werd. Ik heb dat even aangezien, en goed bekeken wat het nu daadwerkelijk was, maar die kap kwam veel verder naar binnen dan het daadwerkelijke staal daarachter. Heb een klein stukje van het kunststof weggesneden met een stanleymesje, nu loopt er niks aan. Ook niet met een volledig volgeladen auto tijdens de zomervakantie, (dan zit ie echt vol hoor)
Dus ik zie verder geen problemen, remmen, sturen en stevig hoeken door de bochten gaat perfect. Heb nu echt het idee dat er tenminste lekkere robuuste banden onder de auto liggen.
Bijkomend voordeel, door de grotere afrolafstand, leg je op je kmteller minder km's af dan je in werkelijkheid aflegt. Dus met 100.000km gereden km's, heb je met een beetje geluk 108.000km daadwerkelijke km's verplaatsing gehad.
 

darkprojectx

Forumguru
die tellerafwijking kan best wel de boom in..

ik had standaard 195/50/15 onder mijn F1 combi 2.0 wat er dus ook onder hoort, maar als je 140 reed gaf de navigatie (garmin) 125 aan. Dus wat dat betreft kun je een willekeurig bandje eronder zetten het klopt toch voor geen kant. Gewoon met het verkeer mee rijden en je zit wel goed.
 

turboturbo

Forumguru
Het is ook niet de teller afwijking waar ik me zorgen om maak, maar eerder eventuele technische gevolgen. Maar als ik het zo lees, loopt dat blijkbaar wel los en ga ik van 't voorjaar maar eens naar 195/55/15 bandjes uitkijken. Die zijn overigens ook een stuk beter verkrijgbaar dan 195/50/15 heb ik al gemerkt.
 

van_der_P

Senior Member
Als ik langs zo'n controle bordje rijd ('U rijdt nu ... km/u -> smiley (of niet)) dan zit ik er ook altijd 4 km onder (dus ik rijd 46 km waar ik 50 op de teller zie)
Maar die zijn ook niet nauwkeurig. In de regio Eindhoven zijn ook van die "U rijdt" borden. Dan rij ik op de tacho 60 km/h (die mag maximaal maar 2% afwijken) en geeft die 66 km/h aan op zo'n bord.
 

Canon-Eye

Forumguru
Afwijking van de snelheidsmeter zal ruim 10% gaan bedragen, hetgeen illegaal is in Nederland (voor de regelgeving-bewusten).

Dan rij ik op de tacho 60 km/h (die mag maximaal maar 2% afwijken)

Aanvulling: elke afwijking waarbij de teller minder aangeeft dan de werkelijke snelheid is in strijd met de voorschriften. De teller mag dus wel afwijken, maar alleen naar boven. Voor de mate waarin bestaat een formule die ik nu even niet paraat heb (zoek ik wel weer eens op). Als ik me goed herinner kan die overigens best op meer dan 10% uitkomen - is op zich ook geen ernstig probleem, hoogstens vervelend voor de achterliggers op de enkelbaans 80/100 wegen die wel gewoon het lokale maximum willen aanhouden...

[edit]

Maar meteen even opgezocht:
  • De afgelezen snelheid moet liggen tussen (groter zijn dan) de werkelijke snelheid
  • en (kleiner zijn dan) 10% van de afgelezen snelheid plus 4km/u.
Dus inderdaad alleen een afwijking naar boven. Die afwijking mag 4km/u méér zijn dan 10% van de afgelezen snelheid.
Dus als je bij een telleraanwijzing van 120 in werkelijkheid 104 t/m 120 rijdt, is het in orde.

Voor wie de hele tekst wil nalezen: EEG richtlijn nr. 75/443, Bijlage II.
Zie ook bijgaand pdf-je met paragraaf 4.3 en 4.4 daarvan.

[/edit]
 

Bijlagen

  • Afwijking-snelheidsmeter.pdf
    40 KB · Weergaven: 6
Bovenaan Onderaan