Normaal gesproken niemand natuurlijk. Dit zijn toelatingseisen voor nieuwe voertuigen, dus de prototypes worden gekeurd volgens (ook in deze regeling) nauwkeurig omschreven methodiek.Ahem. En wie controleert dit? (no offense!)
Je hebt helemaal gelijk.Waar het mij om ging was duidelijkheid: [...] even de juiste feiten op een rijtje zetten. Niet meer en niet minder...
Je hebt helemaal gelijk.
Dus de vraag is: (1) kan een auto afgekeurd worden bij bijv. APK omdat er een verkeerde maat banden onder geschroefd staat? (2) Ja, mits de tellerafwijking niet meer binnen de gestelde normen valt....?
(3) Of zou het idd een verwijtbaar iets zijn, als het van belang is bij een ongeluk....?
Nee, lijkt me niet. Indien te hoge snelheid een rol blijkt te spelen bij het ontstaan of het effect van een ongeluk, dan is die snelheid op zichzelf verwijtbaar. De snelheidsmeter speelt daar geen rol van betekenis in. En terecht, lijkt me, want je hebt maar gewoon te zorgen dat je de geldende maximum snelheid respecteert en bovendien je snelheid verder vermindert indien de omstandigheden dat vergen - geheel onafhankelijk van welke uitlezing dan ook
Je bent als bestuurder ervoor verantwoordelijk dat je spullen in orde zijn, je kunt je nooit op een defect beroepen.Als de snelheid op zichzelf verwijtbaar is, maar de teller niet de juiste snelheid aan geeft, hoe weet je als bestuurder dan dat die snelheid op zichzelf verwijtbaar is?