bandjes onder de fabia combi bj,2006

Canon-Eye

Forumguru
Ahem. En wie controleert dit? (no offense!)
Normaal gesproken niemand natuurlijk. Dit zijn toelatingseisen voor nieuwe voertuigen, dus de prototypes worden gekeurd volgens (ook in deze regeling) nauwkeurig omschreven methodiek.
Waar het mij om ging was duidelijkheid: naar aanleiding van een paar eerder in dit draadje voorbijgekomen opmerkingen over al dan niet toegestane afwijkingen even de juiste feiten op een rijtje zetten. Niet meer en niet minder...
 

turboturbo

Forumguru
Waar het mij om ging was duidelijkheid: [...] even de juiste feiten op een rijtje zetten. Niet meer en niet minder...
Je hebt helemaal gelijk.
Dus de vraag is: kan een auto afgekeurd worden bij bijv. APK omdat er een verkeerde maat banden onder geschroefd staat? Ja, mits de tellerafwijking niet meer binnen de gestelde normen valt....?
Of zou het idd een verwijtbaar iets zijn, als het van belang is bij een ongeluk....?
 

Canon-Eye

Forumguru
Je hebt helemaal gelijk.
Dus de vraag is: (1) kan een auto afgekeurd worden bij bijv. APK omdat er een verkeerde maat banden onder geschroefd staat? (2) Ja, mits de tellerafwijking niet meer binnen de gestelde normen valt....?
(3) Of zou het idd een verwijtbaar iets zijn, als het van belang is bij een ongeluk....?
  1. Dat is denkbaar (niet zeker), indien de voertuigkarakteristieken fundamenteel worden gewijzigd. Dus veel te brede sloffen die buiten de wielkasten steken is een afkeurpunt op zich - kun je ook onderweg voor bekeurd worden trouwens. Geldt ook voor (significante) afwijking van de spoorbreedte.
  2. Een te grote tellerafwijking op zich zou een afkeurpunt kunnen zijn, maar ik weet niet of daar bij de APK überhaupt naar wordt gekeken.
  3. Nee, lijkt me niet. Indien te hoge snelheid een rol blijkt te spelen bij het ontstaan of het effect van een ongeluk, dan is die snelheid op zichzelf verwijtbaar. De snelheidsmeter speelt daar geen rol van betekenis in. En terecht, lijkt me, want je hebt maar gewoon te zorgen dat je de geldende maximum snelheid respecteert en bovendien je snelheid verder vermindert indien de omstandigheden dat vergen - geheel onafhankelijk van welke uitlezing dan ook.
Dus zolang je bij het kiezen van andere banden/velgen zorgt dat je qua afrolomtrek en spoorbreedte dicht in de buurt van de fabrieksspecificaties blijft, zal er qua APK op dit punt weinig aan de hand zijn.

[Terzijde:]
Daarbij is het ook nog zo dat je je auto toch wel een beetje leert kennen - zeker vandaag de dag met die satnav aan boord. Dan weet je toch vrij snel de feitelijke afwijking van je teller.
Dat kon trouwens vroeger natuurlijk ook al - met iets meer moeite, dat wel. Zodra ik in een mij onbekende auto (of na het wisselen van banden) een rit van enige betekenis moest maken, nam ik altijd bij verschillende, zo constant mogelijke snelheden de tijd op over 1 kilometer. Vervolgens een hoofdrekenspelletje op basis van 3600 seconden in een uur: 30 seconden = 120 km/h, 36 seconden = 100 km/h en 45 seconden is 80 km/h. Zo wist ik altijd vrij snel waar voor de betreffende auto de grenzen lagen.
[/Terzijde]
 

turboturbo

Forumguru
Ja, dat van dat te ver uit de wielkasten uitsteken, kende ik. Lijkt mij verder ook niet dat men tijdens een APK gaat testen hoeveel je teller afwijking is. Ik denk wel dat een dealer een opmerking kan maken over een te afwijkende wiel of bandenmaat. Lijkt me bijvoorbeeld nog wel lastig als je nog garantie hebt, maar de wiellager is naar z'n grootje geraakt, ze dan kunnen zeggen: is eigen schuld vanwege afwijkende wielmaat.
 

darkprojectx

Forumguru
Nee, lijkt me niet. Indien te hoge snelheid een rol blijkt te spelen bij het ontstaan of het effect van een ongeluk, dan is die snelheid op zichzelf verwijtbaar. De snelheidsmeter speelt daar geen rol van betekenis in. En terecht, lijkt me, want je hebt maar gewoon te zorgen dat je de geldende maximum snelheid respecteert en bovendien je snelheid verder vermindert indien de omstandigheden dat vergen - geheel onafhankelijk van welke uitlezing dan ook

Erg tegenstrijdig.

Als de snelheid op zichzelf verwijtbaar is, maar de teller niet de juiste snelheid aan geeft, hoe weet je als bestuurder dan dat die snelheid op zichzelf verwijtbaar is?
Daarvoor gebruikt de bestuurder de snelheidsmeter, want aan de hand van het overige verkeer kan de bestuurder geen conclusie trekken gezien deze snelheden (op de snelweg) schommelen tussen 80 en 140.

Het is dus makkelijk te zeggen dat je een snelheid moet respecteren en dat je de snelheid moet minderen indien de omstandigheden dat vergen, onafhankelijk van welke uitlezen dan ook, maar dat is een beetje lastig als je geen enkel referentie punt hebt.

Dus het is een mooie lap tekst die je typt maar het raakt kant nog wal.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als de snelheid op zichzelf verwijtbaar is, maar de teller niet de juiste snelheid aan geeft, hoe weet je als bestuurder dan dat die snelheid op zichzelf verwijtbaar is?
Je bent als bestuurder ervoor verantwoordelijk dat je spullen in orde zijn, je kunt je nooit op een defect beroepen.

En hoezo "geen enkel referentiepunt" - dat is alleen het geval als hij helemaal uitvalt, en dat is dan weer voldoende reden om het voorzichtig aan te doen tot je bij de garage bent. En voor slechte omstandigheden heb je helemaal geen referentiepunt nodig, zeker niet als je wat normale rijervaring hebt. Is dat laatste niet het geval, dan treedt de vorige zin weer in werking.

Verder zou je zo af en toe eens even kunnen checken of er sprake is van een ernstige afwijking. Mogelijkheden genoeg: de satnav is de makkelijkste optie in dit verband.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nee, en ook geen ambtenaar zoals je eerder schreef maar blijkbaar hebt weggeëdit.

Wel een sterk argument, trouwens.:confused:
 

Ted

Forumguru
Bora wielen hebben een totaal andere ET waarde lijkt mij zo en dit zal spoedig tot lager, fusee en ophanging schade leiden. Tenminste als deze meer dan 5 mm afwijkt!
 
Bovenaan Onderaan