Batterij leeg - auto is iets meer dan een half jaar

Vandaag eens gekeken onder de motorkap: hier vreemd genoeg een Varta AGM 70Ah.
Belgische TDI190 geleverd 01/2016.
Vreemd dat de Nederlandse SIII's een Moll EFB hebben gekregen? Keuze van de invoerder?

DeNnZ

Forumguru
Bij onze Kodiaq is de ccu ook vervangen omdat deze telkens langzaam leeg liep, na het vervangen van de accu geen problemen meer gehad..

marang73

Forumguru
Via een collega vernam ik dat bij de Superb en Kodiaq slechte accus's zijn geplaatst. Deze worden vervangen bij een onderhoudsbeurt? Iemand hier al iets van gehoord?

oco1979

Forumguru
EFB vs AGM is niet hetzelfde en al ondervonden bij verschillende merken die EFB zitten hebben dat er problemen bij zijn.
De moderne wagen vraag vééééééél stroom van de batterij,daarom dat ze AGM hebben gemaakt en ook ingebouwd zijn.
Maar doordat AGM vééééééél duurder is dat een klassieke lood accu hebben ze de EFB uitgevonden, stuk goedkoper en theoretisch de zelfde capaciteit :pieker:. Maar wel niet dezelfde duurzaamheid.
Nu gaan de AGM's ook niet langer mee dan Lood accu.

LdN

Forumguru
Kleine correctie, AGM batterijen zijn niet ontwikkeld voor de auto industrie, AGM accu's bestaan al meer dan 30 jaar.
AGM is pas toegepast gaan worden in de auto industrie toen de start/stop systemen en remenergie regeneratie zijn intrede deden,
een AGM type accu bleek toen het type wat het beste bestand is tegen dit soort bedrijfsvoering (mishandeling).
De EFB is bedacht als een goedkoper alternatief maar zoals vele compromis oplossingen is het technisch niet de beste keuze.
AGM's gaan wel degelijk langer mee als standaard loodaccu's als je uitgaat van het gebruik in de moderne auto, een gewone loodaccu
kan je na een jaar al afvoeren.
In de toepassingen waar de AGM types ooit voor ontwikkeld zijn n.l. stationaire batterijen voor noodstroom installaties gaan die
dingen indien correct geladen en behandeld minimaal zo'n 10 tot 15 jaar mee, er zijn zelfs types die 20+ jaar halen.
Een gewone loodaccu houd het in dat soort toepassingen maar 3 tot 5 jaar uit.

Bluto

Nieuw lid
Via een collega vernam ik dat bij de Superb en Kodiaq slechte accus's zijn geplaatst. Deze worden vervangen bij een onderhoudsbeurt? Iemand hier al iets van gehoord?

Kan kloppen want vandaag is na 11 maanden en 3 dagen de accu van mijn Kodiaq naar de kloten. De beurt heeft ie nog niet gehad. Sluiting in sectie 3 volgens de man van de SOS mobiliteiysgarantie. Die was trouwens binnen half uur ter plaatse en had een ouwe accu voor me, zodat ik de werkplaats nog kan halen.

oco1979

Forumguru
Kan kloppen want vandaag is na 11 maanden en 3 dagen de accu van mijn Kodiaq naar de kloten. De beurt heeft ie nog niet gehad. Sluiting in sectie 3 volgens de man van de SOS mobiliteiysgarantie. Die was trouwens binnen half uur ter plaatse en had een ouwe accu voor me, zodat ik de werkplaats nog kan halen.

welke type accu zit er dan in AGM of EFB's.

Audi is ook al bezig met EFB accu in hun wagens te plaatsen, ondertussen al een paar gehad met defecte accu.....

Bovenaan Onderaan