Batterij temperatuur nu zichtbaar voor ME3.x eigenaren

Voor diegenen die het gemist hebben: Skoda is bezig met een OTA update voor ME3.x eigenaren. Ik kreeg die update gisterochtend. Hij installeert een extra app Batterijtemperatuur in het menu waarmee je (tadadada) de huidige batterijtemperatuur kan aflezen. Met een lap tekst erbij die aangeeft of je kan snelladen op topsnelheid, of dat de batterijtemperatuur zorgt voor een lagere maximale laadstroom.

De hoop is dat we uiteindelijk ook een battery preconditioning knop krijgen, maar die is er nu nog niet.

Matthias heeft meer details:

amukar

Lid
De Enyaqs die nu van de band rollen, hebben die nuttige functie wel, begrijp ik. Als je de batterij niet kan voorverwarmen, blijft de info eerder academisch. Zonder preconditioning kan je de batterij alleen opwarmen door op te trekken en dan maximaal regèn te gebruiken. Wat je passagiers niet zullen waarderen, denk ik. :sick: Ik heb mijn info hier vandaan.

Ik ben het met jullie beiden eens dat de toegevoegde waarde gering is. (Sowieso kan ik via CarScanner en/of ABRP dezelfde info ook al krijgen.) Maar voor iemand met minder tools/ervaring is de lap tekst ernaast wel nuttig. Je rijdt naar een 150kW+ lader toe, na een koude nacht, en de auto laadt maar met 70 kW. Terwijl de folder 135 kW belooft. Dan is er daar in ieder geval vanuit de auto nu een verklaring voor.

Het is inderdaad mogelijk de maximale laadsnelheid te halen bij de eerste laadstop, maar dat vereist wel dat je de auto eerst leeg rijdt tot <10%. In Nederland de auto leeg rijden van 100% naar <10% betekent iets van 3,5 uur kachelen en dat houden mijn passagiers (en hun blaas) vaak niet vol. Bij een lange rit is daarom mijn eerste laadstop vaak al op 25-30% SoC. Van 30% -> 50% warmt de batterij inderdaad op, maar daarna wordt de laadsnelheid geknepen vanwege de standaard laadcurve. De mogelijkheid om de batterij voor te verwarmen is in zo'n geval wel handig. Van de andere kant scheelt dat misschien wel vijf hele minuten, op een rit van 10 uur. En de plas/koffiepauze kost meestal al meer tijd dan het laden van 30% -> 80%, zelfs bij een koude accu.

Bovenaan Onderaan