bedrogen door m'n dealer

skodaboy

Forumguru
na 9 jaar en 240.000km vond ik dat het tijd werd voor een andere skoda
na wat nadenken besloot ik te kiezen voor een fabia RS.
maar daar ik thuis een aanhanger heb vroeg ik de dealer of deze wagen een aanhanger mocht slepen,volgens hem kon dat en werd een trekhaak geplaatst,maar op de technische keuring kwam de aap op het toneel
fabia RS niet gehomologeerd voor een aanhanger,en daar stond ik dus he met een wagen van 3 weken oud waar ik in princippe niks mee kon doen.:biggthumpdown: bedrogen voor 18.000 euro,das erg en dat doet pijn,ik heb de wagen tenslotte dan toch ma 3 maanden gehouden.
:407:nu heb ik onlangs terug ne octavia combi gekocht wel bij een andere dealer en nu zijn mijn "problemen" ook van de baan .:xyxthumbs: ik vind het alleen spijtig dat ik ne hoop geld verloren door een oneerlijke dealer uit limburg,maja er is toch niks te doen.
grtz skodaboy

Mark

Banned
Volgens de technische gegevens mag de Fabia Rs wel een aanhanger trekken.
Een voorbeeld;

Skoda Fabia 1.9 TDI 130pk RS
TECHNISCHE GEGEVENS
Motor
brandstof diesel
cilinders 4 in lijn
kleppen/cilnder 2
brandstofsysteem pompverstuiver
cilinderinhoud 1896 cc
max. vermogen 96 kW/130 pk bij 4000 tpm
max. koppel 310 Nm bij 1900 tpm
Transmissie/onderstel
aandrijving voor
transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
remmen voor/achter schijven/schijven
banden 205/45R16
draaicirkel wielen 10,5 m
Maten/gewichten
lengte/breedte/hoogte 3,96 m/1,65 m/1,45 m
wielbasis 2,46 m
gewicht 1220 kg
laadvermogen 500 kg
aanhangermassa geremd/ongeremd 1000 kg/450 kg
kofferruimte 260-1016 l
tankinhoud 45 l
Prestaties
topsnelheid 204 km/h
acceleratie 0-100 km/u test 9,5 s (9,6 s)
acceleratie 50-80 km/u in 3/4 3,7/6,2 s
acceleratie 80-120 km/u in 4/5 7,9/9,6 s
brandstofverbruik test 5,6 l/100 km (5,6 l/100km)
geluidsniveau bij 100/120 km/u 68,7 dB/70,3 dB
(bron autoweek)

Ik vrees dat ze er op de keuring even iets verkeerd hebben gedaan of anders hebben ze bij Skoda hun papierwerk niet goed gedaan, de dealer had het als ik het zo kan zien wel degelijk bij het rechte eind.

na 9 jaar en 240.000km vond ik dat het tijd werd voor een andere skoda
na wat nadenken besloot ik te kiezen voor een fabia RS.
maar daar ik thuis een aanhanger heb vroeg ik de dealer of deze wagen een aanhanger mocht slepen,volgens hem kon dat en werd een trekhaak geplaatst,maar op de technische keuring kwam de aap op het toneel
fabia RS niet gehomologeerd voor een aanhanger,en daar stond ik dus he met een wagen van 3 weken oud waar ik in princippe niks mee kon doen.:biggthumpdown: bedrogen voor 18.000 euro,das erg en dat doet pijn,ik heb de wagen tenslotte dan toch ma 3 maanden gehouden.
:407:nu heb ik onlangs terug ne octavia combi gekocht wel bij een andere dealer en nu zijn mijn "problemen" ook van de baan .:xyxthumbs: ik vind het alleen spijtig dat ik ne hoop geld verloren door een oneerlijke dealer uit limburg,maja er is toch niks te doen.
grtz skodaboy

hé skodaboy, het zou me héél erg verbazen als je met een fabia rs niets mag trekken. denk dat je misschien iéts te snel gereageerd hebt? trouwens, ik kom ook uit Hasselt en ben klant van 1 van de twee skodadealers aldaar, en heb eigenlijk op mijn dealer helemààl niets aan te merken, integendeel!

groet,

skodaboy

Forumguru
volgens het gelijkvormingsheidattest van mijn fabia RS mocht deze wagen niets slepen,de massa's voor een trailer waren niet ingevuld,zelfs door gestreepd;dus geen sleepgewicht.

ik heb ook een brief geschreven naar de skoda importeur en daar wist mij men juist het zelfde te vertellen..."wij bevestigen u dat de fabia RS niet gehomologeerd is om een aanhangwagen voort te trekken zoals vermeld in de catalogus" :smiley29: dit antwoord kreeg ik van de invoerder voor belgie.
als de invoerder mij dit kan vertellen,dan had de dealer dit ook moeten weten. grtz skodaboy :crazy:

Gieliovd

Forumguru
Heb je de auto niet gekocht onder vermelding van deze voorwaarde, en vervolgens bij het ontbreken van deze mogelijkheid, dus kunnen terugvallen op de overeenkomst? Zodoende dus de koop kunnen ontbinden?

volgens het gelijkvormingsheidattest van mijn fabia RS mocht deze wagen niets slepen,de massa's voor een trailer waren niet ingevuld,zelfs door gestreepd;dus geen sleepgewicht.

ik heb ook een brief geschreven naar de skoda importeur en daar wist mij men juist het zelfde te vertellen..."wij bevestigen u dat de fabia RS niet gehomologeerd is om een aanhangwagen voort te trekken zoals vermeld in de catalogus" :smiley29: dit antwoord kreeg ik van de invoerder voor belgie.
als de invoerder mij dit kan vertellen,dan had de dealer dit ook moeten weten. grtz skodaboy :crazy:

en toch... ik zou nog ns op europees vlak nagevraagd hebben. hé, ik ga dat ns doen. enkel voor de lol. Ik zie trouwens ook dat je een witte Octavia 1998 had? dan was jij die andere. ik had er nl ook zo eentje.

ok, dat heb ik gevonden: inderdaad, er bestaat geen homologatie voor een trekhaak op een fabia rs, máár: alle delen van een fabia rs die relavant zijn voor dfe montage van een trekhaak, zijn krak dezelfde als die voor een "gewone" fabia, theoretisch is het dus wel mogelijk om de trekhaak te monteren en te laten "funktioneren": enkel de homologatie is er niet. Een duitser van een andere skoda-site vond dat hij het daarbij niet kon laten en heeft het op zijn eigen houtje gedaan en heeft uiteindelijk van de DEKRA een homologatie gekregen: hij nodigt iedereen die hetzelfde probleem heeft uit, om bij hem info in te winnen. dit is zijn bericht:

Skoda macht ja bekanntlich keine Anstalten, den Fabia RS für eine AZV freizugeben (eingetragen Anhängelast = 0). Nachdem ich mich vergeblich abgemüht habe, von Skoda D eine technische Begründung zu bekommen, warum eine AZV beim Fabia RS nicht, habe ich eine Einzelabnahme machen lassen. Skoda D kann das Ganze nicht technisch sinnvoll/glaubhaft begründen, weil es aus meiner Sicht keine plausiblen Gründe für einen Nicht-Eintragung gibt.

Ich habe zusammen mit der Dekra alle relevanten Teile vergleichen (Achsen, Bremsen, Lenkung etc) - nicht ein Teil ist am RS speziell, was es an irgend einem anderen Fabia nicht gibt. Skoda bestätigte mir sogar schriftlich, das die RS-Karosse mit der des 100PS-TDI gleich ist (wegen Steifigkeit der Monatgepunkte). Wenn man eine abnehmbare Kupplung von Brink verbaut, muss nicht mal ein Loch in den Stossfänger gesägt werden, lediglich die Aufnahme schaut mit ca 4x6 cm am hinteren/unteren Ende des Stoßfängers raus. Mir wurden 500 kg ungebremst und 800 kg gebremst eingetragen. Das Ganze ist vom Obersten Dekra Guru für Anhängerkupplungen abgesegnet (Hr. Binar, Dekra Zentrum Lausitzring).

Wer ebenfalls eine Kupplung am RS benötigt -> Mail an mich. Eine Kopie
meines Gutachtens gibts es gegen eine geringe Aufwandsgebühr. (hatte schliesslich genug Rennerei und Kosten deswegen).

...und zum Schluss: Danke an:

+ Skoda D, dass Ihr den RS nicht für eine AZV frei gebt und das nicht einmal mit technisch plausiblen Argumenten begründen könnt

+ die Mitarbeiter von Skoda D (techn. Kundendienst etc.), dass Ihr trotzdem meine Bemühungen unterstützt habt, die Kupplung eingetragen zu bekommen, ohne Euch aus dem Fenster zu lehnen

+ an die Dekra Leute, die technisch sauber mögliches auch ohne Papierzirkus möglich machen

:-)
soms moet n mens een lange weg gaan, maar als je wat wíl voor mekaar krijgen, dan geraak je'r ook.

skodaboy

Forumguru
trekhaak fabia RS

alle vooruit...na veel omwegen en ne hoop administratie is er dan toch een mogenlijheid voor een homologatie voor ne trekhaak.

als dit dan toch mogenlijk is,dan kan de invoerder dit even goed doen he,
dan is er nadien gene zever als ge ne trekhaak monteerd op zo ne fabia.
goed om weten dat het toch kan he.:crazy:

effin,laat mij nu maar bollen met dien octavia combi,ik ben trouwens content dat ik terug met octavia rijd......terug een zee van ruimte.:yeah:

grtz skodaboy

nee, dat is wel waar. ik rij nu sinds enkele weken met de Octavia scout door het hasseltse. hele plezante wagen, en héél véél ruimte. al moet ik toegeven, qua bagageruimte kan mijn Roomster ook héél veel slikken, niet zoveel als de scout, maar hij komt er toch dichtbij... zou je eigenlijk niet voor mogelijk houden, maar toch is het zo.
soit. verder veel plezier met je combi!

skodaboy

Forumguru
hey stadsgenoot,
dan wens ik jou nog veel zalige kilometers over deze aardbol...zo ne octavia scout of ne break 4X4 vind ik ook best ferm.
ik had ook liever zo ne scout of 4X4 gehad,maar ja dat zit er momenteel voor mij niet in,maja vroeg of laat zal er zo wel ene in mijn garage staan of misschien wel zo ne RS-combi. :D want die mogen er ook best zijn he.:yeah:maar soit,ik ga eerst nog een tijdje met deze combi rijden en nadien zien we wel...de woensdag ga ik alle sinds alle ruiten vanaf de B-stijl donker blenderen,dat oogt veel beter en sportiever en dan voel ik mij ook beter in da auto. ;)

tot schrijfs,grtz skodaboy :bye:

skodaboy

Forumguru
gewoon he,
kga de ramen tinten met ramenfolie van foliatec.
dan zien mijn mede weggebruikers niet wat er zich allemaal in den combi afspeeld....hahaha :xyxthumbs:

Bovenaan Onderaan