Bekerhouder defect

Ik vond op de sloop een bekerhouder voor een Fabia 1 Combi. Dus dit gewilde artikel meteen mee genomen.
Ik merkte al wel dat hij wat minder soepel ging.

Thuis de bekerhouder ingebouwd naast de radio in mijn Fabia 1 Combi 2006. Maar nog steeds niet soepel dus haalde ik de cassette voorzichtig uit elkaar.
Helaas gebeurde er toen iets met een veer. Zie foto's.:mad::angry:

Ik heb geen idee waar de veer hoort. Ik kan geen bevestiging vinden maar in de staat zoals op de foto gebeurt er niks als ik de bekerhouder wil openen of dichtdoen.
Als je de bekerhouder wil openen druk je op de voorzijde en moet hij er in volledig uitgeklapte stand uit springen. Bij mij dus niks, dus de veer moet ergens vast lijkt me.

Iemand een idee? Nieuwkoop is mega duur nml.

(geen idee hoe ik foto's in dit bericht moet krijgen dus zie bijlage dan maar.

Bijlagen

• 20150207_131453.jpg
    20150207_131453.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 103
  • 20150207_131453.jpg
    20150207_131453.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 92

turboturbo

Forumguru
Klopt ik heb destijds de kans gegrepen om een nieuwe te kopen via een forumlid die bestellingen van een goedkope(te) Tsjechische (?) website kon meenemen naar NL. Alsnog was die dacht ik ruim 50 euro omgerekend.

Anyway - heel slim om die op de sloop gevonden te hebben mee te nemen! Dat die überhaupt te vinden zijn 2e hands...

Weet je zeker dat die te zwaar liep. Die van mij is splinternieuw maar loopt ook erg zwaar. Ik denk dat dat ook zo hoort, want verder is de houder goed ingevet viel me op.

Zal ik de unit er morgen eens uit schroeven om te kijken hoe die veer moet zitten?

EDIT: bij nader inzien, bedenk ik me nu, dat ik dat waarschijnlijk niet ga proberen. Immers, loop ik zeker weten hetzelfde risico als jij: dat een veer springt!
Ik herinner me nu dat de behuizing helemaal dicht zit, dus die veer zit daar waarschijnlijk in?

Sorry voor deze dode mus!

Misschien kan je wel mbv Google images zoeken hoe het eruit moet zien. Dit is het onderdeelnummer of part number waar je goed mee kan zoeken:
6Y0862531H47H

Laatst bewerkt:
He Turboturbo!

Jammer dat je niet even jouw houder wil openen. Je zou mij er énorm mee helpen. (hint hint) Al snap ik uiteraard je beweegredenen!

De veer hoort helemaal in de behuizing te zitten inderdaad. Op de foto's is de veer ontspannen. Hij zal ergens achter/tegen/omheen moeten zitten om, bij inklappen, de veer te spannen. Als je de bekerhouder wilt uitklappen dan moet de veer in ruststand komen.

Mijn logische inziens moet hij ergens op foto 2 komen te zitten omdat het uiteinde van de veer ook aan die zijde zit. Ik heb hem aan de zijnde van foto 1 geprobeerd maar dan gaat de veer scheef en schiet hij los, waardoor hij weer uit de unit steekt.

Ik zie ook nergens krassporen ofzo waar dat ding heeft gezeten.

Ik kan hem eens naar de dealer brengen uiteraard. Maar eerst maar even Google.

Mocht je hem toch openschroeven dan hoor ik het graag!!!

@turboturbo

Zou je anders een foto voor mij willen maken waarin je de binnenkant van het mechanisme fotografeert?

Bekerhouder uitklappen en dan die open ruimte? Als het goed is kun je de veer dan zien.

turboturbo

Forumguru
Komt eraan, hoor! Ben even druk geweest met werk en ziek zijn afgelopen week + weekend. Probeer het dit weekend even goed in beeld te brengen.

Joske

Forumguru
Ik heb eens een poging ondernomen om foto's te maken (in het donker weliswaar) maar je kan volgens mij bij een gemonteerd exemplaar met geen mogelijkheid zien hoe de veer moet zitten vrees ik..

Elmarrr

Actief lid
Ook ik heb even gekeken, maar je kunt alleen een klein stukje van de veer zien. Ik kan niet onderscheiden waar deze vast zit oid. Foto's maken is al helemaal geen doen inderdaad!

turboturbo

Forumguru
Zeg @DeWitski misschien heb ik goed nieuws.

Vandaag heb ik mijn bekerhouder gerepareerd. Het viel me uiteindelijk nog mee (ben al een fervent iFixit gebruiker :) ) maar had er wel even een setje extra handen hulp bij nodig bij het terug in elkaar zetten. Ik heb ook wat foto's en zelfs een filmpje gemaakt van de internals.

Wat was het geval; ik merkte dat de houder af en toe niet in de behuizing 'terug' wilde blijven zitten. Je duwt de houder eenmaal uitgeklapt terug in de houder en daar moet een soort vlinderhaakje de houder aangrijpen om die vervolgens vast te houden. Het lukte wel, als ik achteraan/onderaan de behuizing een beetje de behuizing op elkaar kneep. Dus dat wilde ik onderzoeken. Ik dacht: zo kan ik hem toch niet verkopen, dus hij gaat of in de prullenbak, of ik doe gewoon een poging 'm open te maken. Mocht alles uit elkaar spatten, verdwijnt ie alsnog in de prullenbak. Niet geschoten is sowieso mis geschoten.

Wat ik merkte was dat het haakje van de behuizing (echt een super klein stukje uitstekend plastic) over de vlinderhaak 'vloog' en dus niet goed aangegrepen werd. Het lukte me om het schroefje van het vlinderhaakje iets te lossen waardoor het vlinderhaakje wat hoger komt en de houder weer perfect aangrijpt! Ik zal hier later nog wat beeldmateriaal toevoegen.

Inmiddels weet ik perfect hoe eea aan de binnenkant eruit moet zien (het is verassend simpel, alleen heel lastig om mee te werken omdat de spanningsveer die de houder naar buiten duwt, eigenlijk veel te sterk is voor wat het hoeft te doen. Het zorgt ervoor dat die veer z'n kracht niet goed kwijt kan en daardoor de behuizing langzaam iets uit elkaar duwt. Daardoor kwam het vlinderhoudertje dus ook te laag te liggen vermoed ik...)

Ik zou 'm zelfs voor je kunnen repareren als je dat wilt :)

Laatst bewerkt:
Zeg @DeWitski misschien heb ik goed nieuws.

Vandaag heb ik mijn bekerhouder gerepareerd. Het viel me uiteindelijk nog mee (ben al een fervent iFixit gebruiker :) ) maar had er wel even een setje extra handen hulp bij nodig bij het terug in elkaar zetten. Ik heb ook wat foto's en zelfs een filmpje gemaakt van de internals.

Wat was het geval; ik merkte dat de houder af en toe niet in de behuizing 'terug' wilde blijven zitten. Je duwt de houder eenmaal uitgeklapt terug in de houder en daar moet een soort vlinderhaakje de houder aangrijpen om die vervolgens vast te houden. Het lukte wel, als ik achteraan/onderaan de behuizing een beetje de behuizing op elkaar kneep. Dus dat wilde ik onderzoeken. Ik dacht: zo kan ik hem toch niet verkopen, dus hij gaat of in de prullenbak, of ik doe gewoon een poging 'm open te maken. Mocht alles uit elkaar spatten, verdwijnt die ook in de prullenbak.

Wat ik merkte was dat het haakje van de behuizing (echt een super klein stukje uitstekend plastic) over de vlinderhaak 'vloog' en dus niet goed aangegrepen werd. Het lukte me om het schroefje van het vlinderhaakje iets te lossen waardoor het vlinderhaakje wat hoger komt en de houder weer perfect aangrijpt! Ik zal hier later nog wat beeldmateriaal toevoegen.

Inmiddels weet ik perfect hoe eea aan de binnenkant eruit moet zien (het is verassend simpel, alleen heel lastig om mee te werken omdat de spanningsveer die de houder naar buiten duwt, eigenlijk veel te sterk is voor wat het hoeft te doen. Het zorgt ervoor dat die veer z'n kracht niet goed kwijt kan en daardoor de behuizing langzaam iets uit elkaar duwt. Daardoor kwam het vlinderhoudertje dus ook te laag te liggen vermoed ik...)

Ik zou 'm zelfs voor je kunnen repareren als je dat wilt :)

Kijk dat zijn berichten:) !!!! Ik ben erg benieuwd naar je beeldmateriaal! Ik hanteer zelf ook graag het IFixit principe.
Mocht dat al niet lukken dan maak ik graag gebruik van je aanbod om hem door jou te laten fixen. Want nu is hij nutteloos terwijl hij nu extra van pas zou komen omdat ik een armsteun heb gemonteerd waardoor de bekerhouder op het eind van de middenconsole al vergeven is........:cry:

turboturbo

Forumguru
@DeWitski komt mijn McGuver how-to :)

Het probleem zat 'm bij mij bij een soort 'vleugeltje', die zit aan het uiteinde / puntje van de houder binnen in de behuizing. Op de foto hieronder zie je 'm uitvergroot.

Dat 'vleugeltje' zat bij mijn bekerhouder niet hoog genoeg om de bekerhouder aan te grijpen. Er zit een soort 'puistje' (zo een als je ook aan de bovenkant ziet op de foto bij de gele cirkel) die moet in het vleugeltje vallen.

Bij mij lukte dat niet, de houder / het bewegende deel zweefde over het vleugeltje heen. Ik heb de schroef (rode cirkel) iets losser gedraaid zodat het veertje onder het vleugeltje het onderdeeltje iets meer omhoog duwt. Daarna behuizing dichtgemaakt en hij greep weer prima aan.

bekerhouder1.jpg

Het probleem werd veroorzaakt doordat de veer simpelweg te sterk op spanning staat en de behuizing gaat een beetje bol staan hierdoor. Waardoor de bekerhouder iets meer ruimte krijgt om te bewegen en vervolgens 'boven' het vleugeltje glijdt..

Een overzicht foto: de groene pijlen laten zien hoe de bekerhouder in de sleuvel glijdt. De gele pijl laat zien waar de (sterk gespannen) veer tegenaan komt. De paarse foto wijst naar het tandwieltje die tegen de vertanding aan draait en ervoor zorgt dat de bekerhouder vertraagd uit z'n huisje tevoorschijn komt)

Het 'vleugeltje' op bovenstaande foto zie je hieronder rechts onderdaan (niet speciaal meer gemarkeerd in deze foto)

bekerhouder2.jpg
Onderstaande schroef is de enige schroef die gespannen veer op z'n plek moet houden.

bekerhouder3.jpg

Het verbaasde me hoe ontzettend breekbaar het materiaal is. Je moet echt heel voorzichtig te werk gaan.

Heb je een beetje idee wat er mis is met jouw bekerhouder?

Laatst bewerkt:
@DeWitski komt mijn McGuver how-to :)

Het probleem zat 'm bij mij bij een soort 'vleugeltje', die zit aan het uiteinde / puntje van de houder binnen in de behuizing. Op de foto hieronder zie je 'm uitvergroot.

Dat 'vleugeltje' zat bij mijn bekerhouder niet hoog genoeg om de bekerhouder aan te grijpen. Er zit een soort 'puistje' (zo een als je ook aan de bovenkant ziet op de foto bij de gele cirkel) die moet in het vleugeltje vallen.

Bij mij lukte dat niet, de houder / het bewegende deel zweefde over het vleugeltje heen. Ik heb de schroef (rode cirkel) iets losser gedraaid zodat het veertje onder het vleugeltje het onderdeeltje iets meer omhoog duwt. Daarna behuizing dichtgemaakt en hij greep weer prima aan.

Bekijk bijlage 43410

Het probleem werd veroorzaakt doordat de veer simpelweg te sterk op spanning staat en de behuizing gaat een beetje bol staan hierdoor. Waardoor de bekerhouder iets meer ruimte krijgt om te bewegen en vervolgens 'boven' het vleugeltje glijdt..

Een overzicht foto: de groene pijlen laten zien hoe de bekerhouder in de sleuvel glijdt. De gele pijl laat zien waar de (sterk gespannen) veer tegenaan komt. De paarse foto wijst naar het tandwieltje die tegen de vertanding aan draait en ervoor zorgt dat de bekerhouder vertraagd uit z'n huisje tevoorschijn komt)

Het 'vleugeltje' op bovenstaande foto zie je hieronder rechts onderdaan (niet speciaal meer gemarkeerd in deze foto)

Bekijk bijlage 43411
Onderstaande schroef is de enige schroef die gespannen veer op z'n plek moet houden.

Bekijk bijlage 43412

Het verbaasde me hoe ontzettend breekbaar het materiaal is. Je moet echt heel voorzichtig te werk gaan.

Heb je een beetje idee wat er mis is met jouw bekerhouder?

He Turbo! Dat is een uitgebreide analyse van de bekerhouder zeg! Klasse. Ik ga er mee aan de slag!

Wat bij mij het probleem is, is dat de houder niet meer uitklapt en inklapt zoals het hoort. Om hem uit te klappen geef je een drukje en dan springt de houder er uit. Gebeurt bij mij niet. Ik moet hem er echt met kracht uit trekken.
Als ik dat doe en ik wil hem inklappen dan moet ook dat met kracht.
Ik denk dat dit komt omdat bij demontage de veer er meteen uitsprong en ik geen idee heb hoe die veer moet zitten.
Ik zag nergens 'schade' ofzo.

Ik ga met je dingen bezig, mocht het niet lukken, kan ik dan van je aanbod gebruik maken???

turboturbo

Forumguru
@DeWitski het klinkt inderdaad alsof je springveer niet op de juiste plek zit. En op het moment scheef zit waardoor de boel aanloopt / stroef gaat.

In elkaar zetten met die veer op de juiste plek, oefent een machtige kracht uit op de behuizing. Je hebt eigenlijk een 2e paar handen nodig om eenmaal het gelukt is de veer op z'n plek te krijgen, de behuizing dichtgeduwd te houden. Zodat de ander ondertussen de schroef erin kan draaien.

Lijkt me leuk om de bekerhouder samen met of voor je te repareren.
Stuur me even een PM dan wisselen we daar verder contact gegevens uit.

Laatst bewerkt:
@DeWitski het klinkt inderdaad alsof je springveer niet op de juiste plek zit. En op het moment scheef zit waardoor de boel aanloopt / stroef gaat.

In elkaar zetten met die veer op de juiste plek, oefent een machtige kracht uit op de behuizing. Je hebt eigenlijk een 2e paar handen nodig om eenmaal het gelukt is de veer op z'n plek te krijgen, de behuizing dichtgeduwd te houden. Zodat de ander ondertussen de schroef erin kan draaien.

Lijkt me leuk om de bekerhouder samen met of voor je te repareren.
Stuur me even een PM dan wisselen we daar verder contact gegevens uit.

Mijn veer zat idd niet goed. De mijn liep onder de schroefpoot langs, de jouwe er boven. Maar dan....

Ik had een lap tekst over de juiste positie van de veer. Op het zwarte vlak zoals jij schetst of in een smalle sleuf op de kop zijn kant??? Ik foto's voor je maken toen het mij lukte de veer op de juiste plek te leggen en de deksel er op te schroeven. :yeehaa:

Waar hoort nu die veer?
Op de kop zijn kant van dat zwarte vlak zit een sleuf. Daarin past het einde van de veer.
Deksel er op, schroeven, testen et voila! HIJ WERKT!!!!!!!:yeah::tegek::dankje:

Ik moet zeggen, ik zal wel kritisch zijn, als ik hem wil uitklappen dan druk ik en dan springt hij niet 100% uit. Ik moet hem wel helpen en de laatste klik zelf geven zodat de bekerhouder'vleugels' horizontaal komen.
Inklappen wil wel, maar hij klikt niet in 1x. Maar boeien!

Dank voor je input!!!!

Positie veer:
Bekerhouder.png

turboturbo

Forumguru
Ja precies zoals die zit op de foto daar moet ie! Er zit een minuscuul soort 'gootje' of sleuf waar het uiteinde van die veer in valt en op z'n plek gehouden wordt.

In elk geval gefeliciteerd met de reparatie :cheer:

Dat je het laatste zetje na het uitklappen moet helpen, klopt hoor. Dat heeft die van mij ook en dat had ie al vanaf het begin (en ik heb 'm nieuw gekocht)

Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
@DeWitski hoe doet jouw bekerhouder het nu qua 'automatisch' uitklappen?

Ik heb de mijne zojuist aan @energycare verkocht en even samen in zijn Fabia erin geschroefd. Helaas schoof de bekerhouder bij zijn Fabia niet netjes zelf naar buiten nadat we de houder hadden ingebouwd. Hij komt wel naar buiten, maar je moet hem 'helpen' en hij schuift moeizaam.

Het viel ons wel iets op dat de bekerhouder iets moeizaam in het 'gat' in de middenconsole verdween. Kennelijk wordt de behuizing ergens iets samengedrukt waardoor het geheel iets klem komt te zitten. Leroy dacht dat het zou kunnen komen door de aftermarket dubbeldins radio unit die er nu in zit. Die zou misschien iets uit kunnen steken. Of er zit iets anders dwars. De houder komt er wel netjes helemaal zelf uit wanneer je de unit gewoon in je hand hebt (dus nog niet ingebouwd)

Wat me nu nog te binnen schiet, misschien een van de kabels die vanaf je radio naar het dashboard kastje gaan, Leroy? Misschien is het de moeite waard om de bekerhouder er nog eens uit te schroeven en met een lampje te kijken of er iets in de weg zit? (je weet nu hoe het moet :) ) De schroeven zijn Torx, dus je moet wel even een setje Torx bitjes of schroevendraaiers hebben.

Bovenaan Onderaan