benzine verbruik Fabia 11

L

lambert

Hoi Allemaal.
Eerst even voorstellen ik heet Lambert ben 49 jaar en kom uit de provincie Drenthe.
In 2000 zijn we met het Skoda virus besmet en we zijn nu vier nieuwe auto's verder.
Nu mijn probleem toen we de nieuwe fabia kochten in mei 2007 werd mij verteld het nieuwe model weeer een stukje zuiniger was dan het vorige type ,helaas dat is niet zo bij lange naar niet ik rijd al jaren voor mijn werk de zelfde afstand van drenthe naar tilburg en kom niet hoger dan 1op 12,5 terwijl ik met de vorige versie makkelijk 1 op 15 haalde en rijdt nog steeds het zelfde 120km per uur.
wie heeft de zelfde ervaringen.
Ik heb de Fabia 1400 ambiente.

Gr Lambert

elvisual

Nieuw lid
Hoi Allemaal.
Eerst even voorstellen ik heet Lambert ben 49 jaar en kom uit de provincie Drenthe.
In 2000 zijn we met het Skoda virus besmet en we zijn nu vier nieuwe auto's verder.
Nu mijn probleem toen we de nieuwe fabia kochten in mei 2007 werd mij verteld het nieuwe model weeer een stukje zuiniger was dan het vorige type ,helaas dat is niet zo bij lange naar niet ik rijd al jaren voor mijn werk de zelfde afstand van drenthe naar tilburg en kom niet hoger dan 1op 12,5 terwijl ik met de vorige versie makkelijk 1 op 15 haalde en rijdt nog steeds het zelfde 120km per uur.
wie heeft de zelfde ervaringen.
Ik heb de Fabia 1400 ambiente.

Gr Lambert

Hi Lambert, ik rij voornamelijk amsterdam nieuwegein voor mijn werk, ik kom op een gemiddelde van 1 op 13 tot 14. Het zelfde verbruik als mijn vorige auto een focus 1.6. in de winter maanden. En ik moet zeggen dat de fabia wel veel toeren maakt, bij 120 km/h 3500. Echt zuinig is de fabia niet, maar dat wist ik al bij de aankoop.

bing69

Actief lid
Hi Lambert, ik rij voornamelijk amsterdam nieuwegein voor mijn werk, ik kom op een gemiddelde van 1 op 13 tot 14. Het zelfde verbruik als mijn vorige auto een focus 1.6. in de winter maanden. En ik moet zeggen dat de fabia wel veel toeren maakt, bij 120 km/h 3500. Echt zuinig is de fabia niet, maar dat wist ik al bij de aankoop.

De mijne verbruikt zo rond de 1 op 12 (automaat en redelijk wat kortere afstanden). Mijne is wel stil omdat jij maar 2600 touren maakt bij 120. (6de versnelling automaat)

Fabia II Sport

Actief lid
Mijn Fabia II rijd ook 1 op 11,7 ( gemiddeld over 3000 km ) afwisselend snelweg (90% file) en stad.
Dit is ook een automaat en een 1.6 ltr 16V

Mijn nieuwe fabia 2 rijd ook zon 1 op 11.7.
8.5/8.5L per 100Km
Maar bij mij is het 100% stadsverkeer
Momenteel.

Bij half snelweg half stad rij ik zo 1 op 15.

Heb een sport 1.4 handbak 2008.

Ron467

Actief lid
En ik moet zeggen dat de fabia wel veel toeren maakt, bij 120 km/h 3500.

De handbak heeft 5 versnellingen hoor :grin:

Grapje, zal binnekort eens kijken hoeveel toeren de mijne maakt bij 120 in z´n 5 :crazy:
Ik denk namelijk dat de eindoverbrenging van de 5 handbak en de 6 tiptronic nooit zoveel kan schelen...... Ik kan ze zo snel nergens vinden in de boekjes, folders en internet.
En het interieurgeluid wordt tegenwoordig meer veroorzaakt door wind en bandengeluid dan door motorisch geluid.

HG Ron.

bing69

Actief lid
De handbak heeft 5 versnellingen hoor :grin:

Grapje, zal binnekort eens kijken hoeveel toeren de mijne maakt bij 120 in z´n 5 :crazy:
Ik denk namelijk dat de eindoverbrenging van de 5 handbak en de 6 tiptronic nooit zoveel kan schelen...... Ik kan ze zo snel nergens vinden in de boekjes, folders en internet.
En het interieurgeluid wordt tegenwoordig meer veroorzaakt door wind en bandengeluid dan door motorisch geluid.

HG Ron.

T'is toch echt zo hoor!!! Als wij hem in de S-stand zetten hebben wij ook maar 5 versnellingen en dan maakt hij net zoveel toeren als de handbak. Maar je zult het wel zien.

Ron467

Actief lid
Inderdaad, 120 km/h al ca 3300 rpm in z´n 5...:eek:

Maar ook dan is hij nog lekker stil hoor:xyxthumbs:

Ach...maximale (ideale) koppel bij 3800 rpm en maximale pk´s nog verder in de toeren. De techneuten zullen er wel over nagedacht hebben.

HG Ron.

EdK

Forumguru
Zeg RON467 zie ik het nou goed ?? Wordt die Fabia 2 met 4 reservebanden tegenwoordig afgeleverd ???

tomh

Nieuw lid
Ik zal mijn verbruik eens bij gaan houden. Ik heb sinds afgelopen donderdag de Fabia II met de 1.4 16V motor. Ik rij elke dag 32km heen en dus ook weer 32km terug op veelal 80km wegen, slechts onderbroken door 2 stoplichten en twee dorpjes. Op de cruise control moet het denk ik best mogelijk zijn 1 op 15 te halen. Maar goed, eigenlijk maakt het me ook niet zoveel uit wat het verbruik is, de baas betaald toch!! Auto van de zaak... ;) Hahaha.

Gieliovd

Forumguru
Inderdaad, 120 km/h al ca 3300 rpm in z´n 5...:eek:

Maar ook dan is hij nog lekker stil hoor:xyxthumbs:

Ach...maximale (ideale) koppel bij 3800 rpm en maximale pk´s nog verder in de toeren. De techneuten zullen er wel over nagedacht hebben.

HG Ron.
Ron467? Jeetje, dat is nog eens hoog! Wat voor compressieverhouding heb je je laten aanmeten? :laugh:

Anyways... ik praat vanuit een F1 met 1.4 16v @ 74 kW.

Ik rijd 140 op de teller met 4000 toeren. 100 staat voor 3000 toeren, gerekend in de 5. Alleen staat 140 op de teller voor nog geen 130 op de GPS.

Verbruik van mij is gemiddeld over al een hele zoot km, op gas berekend aan de pomp en de boordcomputer, rond de 8,7 liter per 100 km.

Dat is dan rijden van huis 3 km op een 60 weg met bochten, daarna 12 km 80 weg (100 dus) met allemaal stoplichten, 5 km ring Alkmaar 70 met stoplichten (en flitspalen) en vervolgens 15 km op de A9 met druk verkeer wisselend tussen 90 en 130, daarna 8 km 80 weg, vervolgens 5 km stoplichten en 70/50 weg...

Wordt gedwongen om aardig gas te geven om de mensen bij te houden en vooral dat volk dat gas geeft, gas los, bij, los, remmen, gas erop.... dat is idioot.

Maarja, 1:11,4 op gas is best wel aardig vind ik zelf. Ik sta 1 keer per week op vrijdag bij de pomp om gas te halen.

Als je met de nieuwe Fabia rustig rijdt, op benzine, dan moet je toch minimaal 1:14 kunnen halen met de 1.4.... neem ik aan.

Kijk als je gaat lopen trappen, dan kom je zo aan 1:11.

Ik heb vorige week eens hééél relaxt naar huis gereden, evengoed vlot, maar relaxt... toen stond de boordcomputer op 7,7 liter in plaats van de gemiddelde 8,7 of meer.

Ik zal deze week eens de proef op de som nemen en de CC eens op de snelheid zetten van de rechterbaan, over zoveel mogelijk stukken A9, N204, N245 etc.... kijken of dat helpt! En kijken wat het in tijd scheelt.

Zaterdag te blazen vanuit Breukelen (Utrecht) naar huis zorgde voor een verbuik van gemiddeld 8,4 liter, met gemiddelde snelheid van 86 km/h over een afstand van uit mijn hoofd 94 km.

Nu ik het zo schrijf, heb ik wel werg vlot gereden toen! De afstand kostte 59 minuten.

Omstandigheden van Tomh zijn natuurlijk heerlijk. 30 km achter elkaar relaxen op de CC met muziek aan.... is andere koek als dat gehaast op mijn tripje dagelijks... Ik krijg ook geld van de baas, 129 euro per maand, dus als ik met benzine zou rijden (1600 km/maand met 1:13 en de prijzen van 1,60 voor benzine.... dat zou ik nooooooit redden. Gas ben ik 80 euro per maand kwijt (elke vrijdag 20 euro).

tomh

Nieuw lid
Ik zit de laatste paar ritjes steeds tussen de 5,7 en 6,0 l/100km. Vind ik erg netjes. :) Maar goed, dan rij ik ook vrijwel constant op 80km wegen. En dan met de cruise control op 83km/h en ca. 2200 toeren is dat ook niet echt raar.

Tallguy

Forumguru
[moderatorbreak]
Graag even bij je posting aangeven welk type motor je hebt en welk soort wegen je voornamelijk rijdt (stad, buiten bebouwde kom (80km/h wegen dus of snelweg). Dat geeft een beter beeld voor anderen.[/moderatorbreak]

purk

Senior Member
hoeveel zwaarder is een fabia II dan een fabia I........... welke bandenmaat en ga zo maar door.

verbruik heeft veel te maken met gewicht en bandenmaat/spanning.

Mijn vorige auto, Golf III 1.6 101 PK weegt 1140. (bandenmaat 195/50R15 82V)verbruik 1 op 13. gemiddeld, stads, snelweg en korte stukjes.

snelweg kilometers 140km/h bij 4100 rpm beladen 2V, 1K, skibox vol en kofferbak vol 1 op 14.5 op winterbanden 185/60R14 82T

De octavia I combi 2.0 weegt 1250. ( bandenmaat 215/45R17 91V) verbruik 1 op 9.5/10. gemiddeld stads, snelweg en korte stukjes.

snelweg kilometer 140km/h bij 3200 rpm. Beladen 2V, 2K, skibox vol en kofferbak nog voller dan de Golf (is groter, dus kan meer mee volgens mevrouw) 1 op 12. Op winterbanden 195/65R15 91T

van_der_P

Senior Member
hoeveel zwaarder is een fabia II dan een fabia I........... welke bandenmaat en ga zo maar door.

verbruik heeft veel te maken met gewicht en bandenmaat/spanning.

Het gewicht van de Fabia II is gelijk aan de Fabia I.
Het gewicht van de combi verschilt wel, de II weegt 1050 kg en de I 1070 kg.
De bandenmaat is ook gelijk n.m 165/60R14, 185/60R14 en 195/55R15

L

lambert

Bedankt voor jullie reacties over het benine verbruik.
Kom er achter dat op deze site toch duidelijk is dat de nieuwe fabia meer benzine gebruikt dan de fabia 1.
Ook bij de roomster is het gebruik veel meer dan wat er word opgegeven bij de dealer, doordat de hoogte van de fabia 2 en de roomster denk ik dat daar door het benzine verbruik stijgt

Gr Lambert

Bovenaan Onderaan