Lordje
Actief lid
Zeker weten beamen!
4x4 heeft alleen nut als je geregeld in de modder zit (of daar een caravan uit wilt trekken). De rest van het jaar heb je er alleen maar last van, doordat 4x4 zowel het gewicht als het brandstofverbruik verhoogt.
Van een DSG heb je altijd genot, en ik zou dan ook nooit meer zonder willen.
Dan is er nog de keuze tussen de 2.0 en de 1.8 TSI: Ik zou je aanraden met beide een uitgebreide proefrit te maken. Omdat de 1.8 een lichtere DSG heeft en zelf ook wat lichter is, heft dat het iets lagere motorvermogen grotendeels op, waardoor veel mensen bijna of helemaal geen verschil voelen tussen de 2.0 TSI met DSG en de 1.8 TSI met DSG. Behalve dan in de portemonnee, want de 1.8 is goedkoper, en, zeker met DSG, ook zuiniger.
Over de betrouwbaarheid van de DSG's: T/m modeljaar 2011 waren er diverse koppelingsproblemen met de DSG-7 bakken (die oa aan de 1.8 hangen). Vanaf modeljaar 2012 zijn die opgelost. Van deze DSG's heb ik nog geen problemen op de forums gezien. Momenteel zie ik op de Duitse forums weer wat akkevietjes met de DSG-6 bakken, dus het lijkt er nu op dat de DSG-7 zelfs nog wat betrouwbaarder is dan de DSG-6, maar echt zeker weet je dat natuurlijk pas over 10 jaar....
Hmmm 4x4 heeft meer voordelen dan in de modder rijden. Zonder moeite de helling op, het snellere bochten werk, extra veiligheid, .....
In jou 4x4 denken zit je bij Landrover vrees ik :-)