Cordoba
Forumguru
@henriz Dat verschil dat je een diesel na leegrijden niet zomaar vol kon gooien en rijden was er heel vroeger wel: het brandstofsysteem (leidingen, pomp enz.) moest dan eerst ontlucht worden. Maar bij de VW-groep is dat bij mijn weten nooit geweest: zelfs bij de allereerste Golfjes met dieselblok, was het al zo dat je gewoon de tank vol kon gooien en dan 'doorstarten'. Met dat doorstarten werd dan automatisch het brandstofsysteem onlucht, en sloeg de motor na iets van een halve (of een hele) minuut doorstarten gewoon aan, en was er niets meer aan de hand. Zo'n 34 jaar terug is het me zelf ook overkomen (moest opeens 50 km meer rijden dan verwacht, nergens een pomp te vinden, en kwam net een litertje brandstof te kort).
Daarnaast is het zo, dat pakweg de laatste 25 jaar ook alle benzinemotoren inspuiting hebben (vanwege de katalysator), en geen carburateur meer, dus ik betwijfel of het verschil wel zo groot is.
Daarnaast is het zo, dat pakweg de laatste 25 jaar ook alle benzinemotoren inspuiting hebben (vanwege de katalysator), en geen carburateur meer, dus ik betwijfel of het verschil wel zo groot is.