Benzineverbruik

Beste Yeti-rijders,

Ik ben me aan het oriënteren op een hogere stevige auto en ben gecharmeerd geraakt van de nieuwe Yeti.
Met name de Outdoor Elegance 1,2 TSI 7vDSG heeft mijn interesse (niet de Greenline uitvoering).

Daarbij denk je ook na over de benzinekosten. Ik weet dat het lastig is daarover uitspraken te doen omdat rijstijlen en rijcondities zo veel kunnen verschillen. Ik lees dan ook cijfers die uiteenlopen van 1 op 10 tot 1 op 15.

Toch wil ik jullie vragen naar jullie inschatting van het verbruik van bovengenoemde uitvoering waarbij echt rustig gereden wordt, rustig optrekken en normaal vroeg laten opschakelen, en op de snelweg niet boven de 110-120, en halfom bebouwde kom en snelweg.
Zou zo rijdend 1 op 14 haalbaar zijn?

Mvg
Leo
 

eriktv

Forumguru
Uitgaande van het gemiddelde verbruik op Spritmonitor van deze combinatie (link) moet dat vast lukken. Met onze eigen auto's zitten we ruim onder het gemiddelde verbruik op deze site voor exact dezelfde auto's. (1.9TDI 5,4 ipv 5,8 en 1.8T RS 7,9 ipv 8,7 op Spritmonitor).
 
Ik zit met mijn Yeti (zonder DSG) gemiddeld op 1 op 13, maar dan wel met een iets pittiger rijstijl als beschreven.
 
Erik, Jodocus, dank je voor de reactie.
Die tip over die spritmonitor-site is erg bruikbaar. Kende ik niet maar geeft me wel het antwoord dat ik zocht denk ik.
Mvg
Leo
 

OuweHippie

Senior Member
Met na bijna 4 jaar en 46000 km op de teller durf ik te zeggen dat minimaal 1:13 met gemak haalbaar is.

Op wat langere afstanden op de snelwegen en met de maximaal 120 km/u is 1:14 geen uitzondering.

Op 80 km/u provinciale wegen is het verbruik ongeveer 1:16 mits je die snelheid aan kunt houden.

Korte afstanden in de stad zijn funest voor het gemiddelde verbruik. 1:12 is dan al het minimum.

Maar het kan echter nog erger. Hang er een caravan van 1200 kg achter en rij naar het zuiden. Dankzij de hellingen die je onderweg, bijv. die bij Luik, tegenkomt zou ik blij zijn als ik na 500 km 1:9 aflees maar 1:8 is realistischer.

De YETI rijdt prima maar de aerodynamica is die van een vierkant voertuig, beroerd. Het vrij lage eigen gewicht en de hoogte draagt niet bij aan een goede wegligging bij een stevige wind.

Echter is mijn YETI wel de eerste wagen die ik na max. 3 jaar rijden niet wilde inruilen en ik hoop met deze YETI nog de 7 jaar probleemloos vol te maken.

Wel zou ik liever nu de 1.4 liter kiezen die qua verbruik vrijwel gelijk maar pittiger is hetgeen met inhalen wel zo prettig is.
 

EdK

Forumguru
Wel @OuweHippie wat betreft de 1,4 TSI en zijn verbruik en die gelijk stellen met je 1,2 ben ik niet geheel met je eens
nu al heel wat Km verder met de Yeti maar de 1 op 13,5 nog verbeteren zie ik niet echt gebeuren hoor.
En mocht ik in toekomst overstappen naar een nieuwe Yeti dan zal dit eerder voor mij een 1,2 worden met eventueel een tuning om de meer power te bewerkstelligen die ik dan zou missen tov de 1,4
 

OuweHippie

Senior Member
Dat verrast me om eerlijk te zijn.

Wat voor mij ook zou meetellen is het hogere trekgewicht. Ik trek nu 2 x per jaar 1600 kg van en naar de stalling. Dat gaat makkelijk omdat het slechts 2-3 km rijden is. Zou er beslist niet van Friesland naar de regio Rotterdam mee gaan rijden omdat 1 oom agent genoeg is voor een fikse bekeuring. :shutup:
 

Rallye

Forumguru
@EdK : denk je dat de 1.4 meer verbruikt dan de 1.2 dan de 1.2? Zou toch minder gestresst moeten zijn.

Overigens moet je de kosten van een liter per honderd kilometer ook niet de gehele doorslag laten geven. Bij 20.000 kilometer per jaar ben je de rond de €300 goedkoper of duurder uit bij een verbruik dat een liter per honderd kilometer lager of hoger ligt. Dat is wel geld, maar andere dingen (comfort, prestaties) zijn ook belangrijk....
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Leon54

Actief lid
Inmiddels heb ik 21000 km gereden met mijn 1.4 ts. Ik vind mezelf een rustige rijder. Ik ben nog nooit beter uitgekomen dan 1 op 13 gemiddeld.

Voor de 1.4 gekozen voor net dat beetje meer power.....
1.2 loopt wel mooi stil en soepel, ik denk beter dan de 1.4......
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
@EdK : denk je dat de 1.4 meer verbruikt dan de 1.2 dan de 1.2? Zou toch minder gestresst moeten zijn..

Kijk in me spritmonitor en je ziet me verbruik over de gereden Kilometers.
En ik ben geen stoplichtsprinter , maar een rustige rijder die vaak op stukken waar 120 gereden mag worden op cruisecontrol op de 105 Km/h zit en als er 130 gereden mag worden zich weet te beheersen tot een 110.
En verder zich zoveel mogelijk bezighoud met het nieuwe rijden zoals ze dat zo mooi verwoorden net alsof ik jaren verkeerd heb gereden.

Maar goed als ik provinciaal rijd en dus rond de 80Km zit dan zie ik op de teller van de wagen na een rit ook een verbruik van 1 op 15 a 16 staan over deze rit maar op dit moment zie ik dit in spritmonitor niet gunstig verbeteren.

En kwa comfort tussen de 1,2 en de 1,4 ?
Heb proefgereden in de 1,2 en die verraste me al zeer positief daar ik uit een RR 1,4 non TSI kwam
En de keuze van de 1,4 TSI in de Yeti is genomen omdat ik deze voor zelfde geld als de 1,2 kon aanschaffen en het meergeld zat hem in een enkele tientjes verzekering en wegenbelasting.

Dus tsja, kans is erg groot dat als deze op bepaald moment er uit gaat en ik de ping heb voor een nieuwe Yeti dat dat dan een 1,2 gaat worden met een tuning voor dat comfort rijden
 

Rallye

Forumguru
Dat is wel erg rustig ja. Uit jouw verbruik eigen kan ik niet afleiden of een 1.2 in het algemeen zuiniger is dan een 1.4. Mijn gok zou zijn dat bij dezelfde rijstijl, ook bij een rustige rijder de 1.4 zuiniger zou kunnen zijn. De echte racemonsters, die alle extra power van de 1.4 ook altijd gebruiken hebben ook meer verbruik.
 

Rob yeti

Actief lid
Hoi,
Mijn verbruik ligt op 1op 14 gemiddeld met een Yeti 1.2 tsi. En dat vind ik heel netjes gezien het gewicht en het vierkante hoge profiel van de auto. Ik ben een rustige rijder maar soms vind ik het ook fijn om eens lekker door te trekken. Ben trouwens overgestapt op RON 98 benzine. De tsi loopt daar net iets lekkerder op voor mijn gevoel. Stond ook in het instructieboekje. Verder is de tsi een lekker blok, rustig en als het moet, in de goede versnelling, kom je goed vooruit.
 
Met na bijna 4 jaar en 46000 km op de teller durf ik te zeggen dat minimaal 1:13 met gemak haalbaar is.

Op wat langere afstanden op de snelwegen en met de maximaal 120 km/u is 1:14 geen uitzondering.

Op 80 km/u provinciale wegen is het verbruik ongeveer 1:16 mits je die snelheid aan kunt houden.

Korte afstanden in de stad zijn funest voor het gemiddelde verbruik. 1:12 is dan al het minimum.

Maar het kan echter nog erger. Hang er een caravan van 1200 kg achter en rij naar het zuiden. Dankzij de hellingen die je onderweg, bijv. die bij Luik, tegenkomt zou ik blij zijn als ik na 500 km 1:9 aflees maar 1:8 is realistischer.

De YETI rijdt prima maar de aerodynamica is die van een vierkant voertuig, beroerd. Het vrij lage eigen gewicht en de hoogte draagt niet bij aan een goede wegligging bij een stevige wind.

Echter is mijn YETI wel de eerste wagen die ik na max. 3 jaar rijden niet wilde inruilen en ik hoop met deze YETI nog de 7 jaar probleemloos vol te maken.

Wel zou ik liever nu de 1.4 liter kiezen die qua verbruik vrijwel gelijk maar pittiger is hetgeen met inhalen wel zo prettig is.
 
OuweHippie:
"De YETI rijdt prima maar de aerodynamica is die van een vierkant voertuig, beroerd. Het vrij lage eigen gewicht en de hoogte draagt niet bij aan een goede wegligging bij een stevige wind."

't Heeft niks met verbruik te maken, maar toch wil ik reageren. Ik heb me tijdens de oktoberstorm 2013 en later nog een keer verbaasd over de windvastheid van de Yeti! Nooit een auto gehad, de laatste was een Xantia, de veiliger aanvoelde dan de Yeti!
 
Tja, nooit met een Xantia gereden blijkbaar.:maakmegek: Ik heb er 14 jaar mee gereden. Had helaas geen airco en geen trekhaak. Anders was ik er langer mee blijven rijden!
Een heerlijke comfortabele auto!
 
Bovenaan Onderaan