Beslagen ramen

Noord26

Forumguru
Ik zal de garage opdracht geven het toch even te doen als ze er een gratis apk op zetten en ook het gehele dak gaan slopen aanstaande donderdag.
 

Noord26

Forumguru
Stofzuigen of uitblazen in de goede richting is noodoplossing Marc :). Voor 7-9 EUR koop je het online nieuw (Bosch).

Linkje? Want ik zie 29 voor een normaal of 39 voor eentje met koolstof bij de dealer!
 
Laatst bewerkt:

floyd2

Forumguru
Maar is het wezen van de climatronic niet, dat die zelf regelt of er gekoeld dan wel verwarmd wordt? Of schakelt de airco niet vanzelf af als de buitenlucht kouder is dan de ingestelde temperatuur?

Leuk ding die climatronic maar de compressor uitschakelen doet ie niet zelf.
Daarvoor moet je meestal de econ-toets indrukken.

@theo, Airco werkt niet bij temperatuur lager dan 4 °C is onmogelijk

Volgens mij zit er een veiligheid in de aansturing ingebouwd tegen bevriezing van de verdamper.
Hij zal dus best wel werken maar de aansturing blokkeerd 'm gewoon onder een bepaalde temperatuur.
 
Laatst bewerkt:

TheoStek

Forumguru
Ja en nee, de cc werkt middels temperatuursensoren en die worden gerangschikt in functie.
Buiten temperatuursensor, interieur temperatuursensor, temperatuursensor lucht sluis, zonne temperatuursensor om die al maar aan te geven.

De buiten tempsensor meet de buiten temperatuur, daar reageerd de cc op, de tempsensor in de lucht sluis meet de werkelijke temperatuur en wordt doorgegeven aan de regeleenheid. De interieursensor bepaalt dan weer de snelheid van de interieur ventilator (aanjager) en bepaalt wederom als de temperatuur is bereikt de aanjagersnelheid.

Zou de buiten sensor en die in de luchtsluis uitvallen door een defect, neemt de interieur sensor het over.
Dat is hetzelfde als in de winter rijden met airco aan, buitentemp sensor zegt nee hoeft niet gekoeld te worden, de sensor in de luchtsluis zegt nee er hoeft niet gekoeld te worden, maar de interieursensor zegt van wel.
Dit gaat alleen op als de temp niet beneden de +5 graden geraakt.
Als de interieursensor uitvalt, zal de kachel aanjager dienst weigeren.

Derhalve de generatie Skoda's en meerdere auto's vanaf 2001 hebben een andere a/c compressor, die draait dus altijd mee en hebben geen beveiliging.
 

TheoStek

Forumguru
Leuk ding die climatronic maar de compressor uitschakelen die ie niet zelf.
Daarvoor moet je meestal de econ-toets indrukken.

@theo, Airco werkt niet bij temperatuur lager dan 4 °C is onmogelijk

Volgens mij zit er een veiligheid in de aansturing ingebouwd tegen bevriezing van de verdamper.
Hij zal dus best wel werken maar de aansturing blokkeerd 'm gewoon onder een bepaalde temperatuur.


Nee, er zit geen beveiliging op!

De verdamper temperatuursensor bepaalt of er gekoeld moet worden, afhankelijk van de temperatuur.
Maar zoals maar weer gezegd, deze compressors draaien altijd mee zomer/winter, vulgraad niet toereikend zal de compressor vaarwel zeggen.
 

Joske

Forumguru
Ik neem meestal de gewone filter. Aangezien het geurabsorberende effect van de koolstoffilter nogal snel verdwijnt vind ik.. :)
 

EdZ

Donateur
In het verlengde hiervan: Mijn airco gaat aan zodra de luchtstroom op de voorruit wordt gericht. Voor mij hoeft dat niet, bepaal ik zelf wel. Is dat op enige wijze uit te zetten bij een halfautomatische airco?

Edit. Opgezocht: Climatic is de naam.
 

Joske

Forumguru
Dan druk jr wsl op max ontwasem stand. Dan is het normaal dat A/c aanslaat. Dit is zowel bij de O2 als O3 het geval. :)
 

Noord26

Forumguru
Ik neem meestal de gewone filter. Aangezien het geurabsorberende effect van de koolstoffilter nogal snel verdwijnt vind ik.. :)

Heb er inmiddels ook maar een bestelling gedaan. Scheelt een hoop tov de dealer zeg. Heb alles van Bosch aangehouden. Interieur-filter, luchtfilter en een 3-tal ruitenwissers. Ik ga er even vanuit dat de filters na een jaar hun beste tijd wel gehad hebben, ondanks dat de dealer zegt dat een onderhoudsbeurt niet nodig is.
 

Joske

Forumguru
1 maal per jaar interieurfilter is absoluut geen overbodige luxe, dat interval hou ik zelf ook aan. Zelfs voor een wagen die nog in dealer-onderhoud is (garantie-verhaal). Er moeten dan ook wel enige kubieke meters lucht gefilterd worden dus 60k km is gewoonweg veel te lang met 1 filter..

en ik neem ook altijd alles van Bosch, origineel is het vaak ook Bosch en voor het prijsverschil hoef je het vaak niet te laten.
 

EdK

Forumguru
Het vervangen van filters word in algemeen periodiek gedaan en dan praat ik even niet specifiek over auto's.
Maar de omgeving is in deze een hele grote factor wat de tijdsduur is van het vervangen.
Als jij veel in stoffige omgevingen rijd zal ook de filter veel vlugger vervuilen.
Dus wil je voor jezelf bepalen wat de frequentie van vervangen moet wezen dan is het raadzaam om om de maand gewoon eens naar de staat van het filter te kijken.
En dan helpt foto's maken van nieuw en na 1 of 2 maanden van het filter zeker en dit telkens weer totdat je ziet dat deze vervuilt is
Want op geheugen hoe het er de keer ervoor er uitzag ga je niet voor elkaar krijgen hoe goed die grijze massa ook nog werkt van je
 

De Stip

Forumguru
Klopt, ik heb de mijne net ook vervangen. De ramen brandschoon gemaakt en nu maar hopen op geen beslagen ramen :)
Klusje van niets en met de VW dealer om de hoek, was een nieuw filter tegen een vergoeding va zo'n €28,- zo gehaald. Gelijk maar even een flesje olie, koelvloeistof en ruitenwisser vloeistof meegenomen.
 

Rapid

Actief lid
Ook gisteren een nieuw filter geplaatst. Appeltje, eitje.
Merkbaar verschil. €25,90 bij de dealer.

Frank
 

Thokozanoah

Forumguru
Mijn ramen besloegen ook erg snel....na wat tips in dit topic het interieur filter gecheckt, wat een troep zat erin....op misterauto.nl een nieuwe besteld voor 8 euries.....om de verzendkosten er een beetje uit te halen meteen nieuwe wissers voor besteld, scheelt totaal toch nog 43 euries met de dealer.....toch handig zo'n forum!
 
Bovenaan Onderaan