Ik heb climate control. Die staat in principe altijd aan, mede omdat ik droge lucht prettiger vind. Dat heeft wel (enige) invloed op het verbruik. De lucht is droger, dus zullen je ramen als de airco aanstaat minder snel beslaan. Eén nadeel: de eerste stoot lucht die de airco geeft bevat wel veel (des te meer??) vocht, omdat de luchtontvochtiger dan nog niet werkt. Maar als de airco aanslaat wordt de lucht snel droger. Wat versta jij onder "beter"?
Dat kan niet, de aangezogen lucht passeert eerst de verdamper de lucht is dan al ontvochtigd als de airco werkt.
Juist een airco kan schadelijk voor je worden als hij te weinig wordt gebruikt. Dan is de kans op schimmelvorming een stuk groter in het systeem.
Nee, de airco wordt juist schadelijker bij veel en verkeerd gebruik..
Eerst even een misverstand uit de weg ruimen. Het is een misvatting te denken dat wanneer de buitentemperatuur lager is dan de ingestelde temperatuur in het interieur dat je dan geen meerverbruik zou hebben. De airco compressor draait ook dan vrolijk mee, wat je b.v. ook kunt zien doordat de airco wel ontwasemt in die omstandigheden. Ik heb hem altijd uit, tenzij ik hem nodig heb en wel om 2 redenen; ofwel temperatuur ofwel droge lucht i.v.m. ontwaseming beslagen ruiten. Om je verbruik niet onnodig te stuwen zou ik willen adviseren om d airco alleen te gebruiken als je die functie nodig hebt. Droge lucht is bovendien minder gezond voor je slijmvliezen in je neus.
Kijk in je handleiding om schimmels te voorkomen. Ik meen elke 2 weken de airco een half uur laten draaien met de aanjagerstand op vol vermogen. Dat doe ik al mijn (auto-)leven lang en voorkomt uitgedroogde pakkingen, nooit problemen gehad.
Klein misverstand, fase verandering van het koudemiddel vindt alleen plaats mits er voldoende warme lucht door de verdamper stroomt, indien de buiten temperatuur lager is dan de ingestelde temperatuur vindt geen fase verandering plaats.
Om schimmels/bacteriën te voorkomen, is het beste dat de airco 10 min. voordat de eindbestemming is bereikt uit te zetten..om uitdroging te voorkomen van pakkingen en O-ringen volstaat het om de airco per week 15 min. te laten draaien.
Dat kan alleen als de temperatuur het toe laat, beneden de 5 °C werkt geen enkele airco.
Bij de nieuwe generatie compressors die
"altijd" mee draaien zomer/winter hoeft dit natuurlijk niet.
Enkele punten, Hoe men de airco dient te gebruiken ?
1. Gebruik de airco alleen als dat nodig is, om te koelen of te ontwasemen.
2. Schakel de airco uit 10 min van tevoren als de plaats van bestemming is bereikt.
3. Gebruik de recycle functie bij aan/uitzetten van de airco niet langer dan nodig is.
4. Stel de temperatuur van de airco zodanig in dat het verschil ongeveer een 5 °C lager ligt dan de buiten temperatuur.
5. Vervang jaarlijks het interieurfilter
6. Filter/droger heeft maar een werking van 2 jaar en is dan verzadigd (moet dan vervangen worden) met uitzondering van cartridges die hebben een werking van 5 jaar.
7. A/C systemen voorzien van een continu variabele compressor, is het raadzaam het systeem 1x per jaar te laten controleren.
8. Gebruik de airco niet als de bestemming frituur of de winkel op de hoek ligt (brandstof verbruik)
9. Houd ramen gesloten bij in gebruik zijnde airco.
10 Zet de airco uit als veel in de bergen word gereden (vakantie)