Bestuurderstoel zakt door

Zijn er misschien wat meer zwaardere (120 kg) Octavia III bestuurders die het idee hebben dat hun bestuurders stoel aan het doorzakken is? Na zo'n 25.000 km?
Ik moet wel zeggen dat ik achteraf leder heb laten inbouwen. En ik denk dat dit de boosdoener is.
Mijn inziens wordt de vulling niet goed genoeg meer ondersteund, met als consequentie dat ik nu gevoelsmatig in een kuil zit.
De leer inbouw geeft aan dat dit aan de Skoda stoel ligt. Deze heeft een minder harde schuim vulling dan bijvoorbeeld Seat of Volkswagen.
Vandaar dat ik het hier eens navraag.
Het liefst zou ik op dit moment willen dat de oorspronkelijke stoffen bekleding er weer inkomt.
Als ik dit van tevoren geweten had, had ik dit nooit laten inbouwen.

Hoor graag wat de ervaringen zijn van andere bestuurders?

Joske

Forumguru
Begrijp niet goed wat leder achteraf wijzigt aan de structuur van het schuim? Blijft toch hetzelfde?

Begrijp niet goed wat leder achteraf wijzigt aan de structuur van het schuim? Blijft toch hetzelfde?

Het stof zit veel strakker om het schuim dan het leer. Het leer is een natuurproduct het zet meer uit bij warmte. Ik had ook niet gedacht dat dit invloed zou hebben, anders had ik het niet besteld.

EdK

Forumguru
Het stof zit veel strakker om het schuim dan het leer. Het leer is een natuurproduct het zet meer uit bij warmte. Ik had ook niet gedacht dat dit invloed zou hebben, anders had ik het niet besteld.
Met alle respect maar een stoffeerder die zijn vak verstaat weet dit toch ook en houd hier dan toch rekening mee ?
En als ik stoffeerder zou zijn en een klant die iets meer overgewicht heeft dan de doorsnee mens komt bij mij en ik weet dus dat gewicht en de soort foam geen lang leven beschoren is dan zou ik hem zeker adviseren om iets meer uit te geven zodat de juiste foam gebruikt gaat worden.
Stukje advies geven heet zoiets en ondanks dat je als klant dan wat duurder uit bent op dat moment, sta je niet na 25K weer voor zijn deur.

Mijn leerinbouwer wisselt bij de O3 stoelen standaard het "eierdozen" schuim wat onder te toplaag zit voor steviger schuim. Deze eierdozen schuim is de boosdoener voor het doorzakken. Dat heeft verder niets met het leer te maken. Met stoffenbekleding had je daar net zo goed last van gekregen. Mensen met een hoger gewicht zullen hier alleen eerder last van krijgen.

serum

Forumguru
Volgens mij is het in onze O3 ook vervangen door ander schuim, de stoelen zijn relatief hard.

• Leuk
Waarderingen: adee

Noord26

Forumguru
Pot verwijt de ketel hoor. Een goede inbouwer houd rekening met ook een wat zwaardere belasting. En er zijn legio andere auto's met nog veel zachter schuim op de stoelen (denk aan Franse auto's). Wat doen ze daar dan mee als ze daar leder gaan inbouwen?

tha a

Senior Member
bij mij is er ook ander schuim ingezet bij de leerinbouw. Tot n toe erg tevreden met het resultaat.

ertromp

Forumguru
Volgens mij is het in onze O3 ook vervangen door ander schuim, de stoelen zijn relatief hard.
Kan ik helemaal bevestigen want wat zitten die stoelen lekker en wat een mooi leer ook :D :thumbsup:
De zit is inderdaad goed stevig en het ziet er degelijk en goed aangebracht uit.

andrehj

Forumguru
Bij mijn S2 is het juist andersom, ik heb de standaard (stoffen) Elegance stoelen, maar vind ze vrij hard. De stoelen uit mijn vorige auto waren veel comfortabeler (maar dat was dan ook een Franse Laguna). Overigens went zo'n harde stoel wel, want ik merk het nu veel minder.
Zijn er mensen die zowel in een S2 als een O3 hebben gezeten en kunnen bevestigen dat de standaard O3 stoelen zachter zijn dan die van een S2?

ertromp

Forumguru
Ik heb zowel in stoelen leer en stof in de S2 gezeten maar ook leer en stof in de O3 :D (voordeel van de VCDS kuurtjes :D)

Ik vind de standaard O3 dus stof absoluut niet zachter dan die van de S2

CDK

Forumguru
@ertromp klopt inderdaad, ik heb afgelopen week ook weer in een O3 gereden, maar de O3 stoelen zijn eerder harder als zachter...., ook zijn ze kleiner lijkt het en geven ze minder ondersteuning, de RS stoelen daarentegen zitten helemaal top (voor mij persoonlijk dan toch...)

andrehj

Forumguru
OK, dankjewel, maar dan snap ik niet waarom bij de (standaard dus toch vrij harde) O3-stoelen het schuim bij inbouw van leer verstevigd moet worden.

ertromp

Forumguru
Het stof en het leer zullen altijd schuiven over het schuim als je instapt of beweegt in je stoel. Aangezien stof en leer door hun structuur en dan vooral leer aan de achterkant totaal verschillend zijn, is er ook een meer slijtende werking vanuit het leer op het schuim.

De leerinbouw (Leder Inbouw Nederland) heeft mijn bestuurdersstoel al opgevuld. En gaf aan dat het schuim in de O3 heel zacht is. In het schuim zitten ook doorlopende S'jes. Hierin zit ook de stoelverwarming verwerkt. Dit verslapt de stevigheid. Het schuim in een Seat of Volkswagen zijn van een ander soort schuim en ook veel harder.
Maar zeker na een lange rit heb ik hier last van. Dan zit ik teveel op de zijkanten, en voelt mijn kont beurs aan.
En ik zit dagelijks tussen de 2 en 5 uur in de auto voor mijn werk. :pieker:
In de Seat die ik hiervoor had, heb 180.000 km probleemloos in gezeten.

Mijn neef heeft ook een O3 (zelfde postuur), iets nieuwer en met minder op de teller, en ik ben een half uur in zijn auto gaan zitten en heb nergens last van. Geen idee of dit in zijn auto nog gaat komen.

Morgen ga ik de Leasemaatschappij toch maar weer eens bellen.

Ik baal hier enorm van. Een schitterende auto voor deur, maar ik zit niet lekker.......

Bovenaan Onderaan