Beveiliging navigatie

sandurtjuh

Forumguru
Ik heb gelezen dat de navigatie nogal een gewild item is bij bepaalde mensen die hem, zeg maar niet hebben. Ik heb gelezen over de NaviLock, maar dat lijkt me toch zo lelijk met die schroeven en trouwens ook niet echt handig om er iedere keer op te zetten.

Even verder gekeken en dan zie ik iets van een NavPro (dus niet NaviLock) (vier clips of schroeven (afhankelijk van wat je hebt) die je niet ziet). Iemand daar ervaring mee?

Daarnaast, beveiligen van de navi, is dat een goed idee? Voordat een heel dashboard wordt gesloopt? Of is dat verzekeringswerk? Vragen, vragen...

Laatst bewerkt:

sandurtjuh

Forumguru
NaviLock wordt het sowieso niet, maar ik zag NavPro (zonder reclame te willen maken) en vroeg me af of iemand hier al ervaring mee heeft. Deze zet schroeven waarmee het apparaat zelf wordt vastgezet (en er dus niet of niet makkelijk uit te krijgen is met 4 pinnetjes).

jonbongoofy

Forumguru
Ik heb de NaviLock maar die schroeven storen me totaal niet. Ook heb erop zetten en eraf halen van de deksel is zo gepiept. Vergelijkbaar met het verwijderen van een frontje vroeger...

mmsol78

Actief lid
Ik verwacht echter dat het aantal diefstallen van de "oude" columbus navigatiesystemen behoorlijk is afgenomen door de komst van de O3 met de nieuwe columbus.

Ik kan het niet verder onderbouwen met cijfers, maar het oude systeem lijkt mij minder de moeite om te stelen, zeker ook omdat er goede alternatieven zijn voor inbouw.

CDK

Forumguru
Zowel de oude als de nieuwe worden nog steeds gestolen met een gevolgschade die vele malen groter is als dat zo'n apparaat 2e hands oplevert....

MarkvdD

Forumguru
Ik vraag me overigens ook af of zo'n NaviLock dieven nog tegenhoud? Zullen die ook niet gewoon door hebben dat daar een apparaat achter zit wat de eigenaar aan het zicht wil onttrekken vanwege de waarde en diefstalgevoeligheid?

Alhoewel ik dieven echt achterlijk vind zullen ze in hun 'vakgebied' toch ook enige vorm van 'kennis' opdoen neem ik aan.

jonbongoofy

Forumguru
Volgens onze oosterburen kiezen de dieven liever een auto zonder navilock :jaja:. Kost toch extra tijd en moeite terwijl er genoeg auto's zijn zonder navilock ;). En de meeste leners van navigatiesystemen komen volgens mij uit het oosten. Dus als ze het in dld laten zal dat bij ons ook wel zo zijn.

Volgens mij vergelijkbaar met een hond. Wij hadden altijd Dobermann Pinschers thuis en kregen nooit ongewenst bezoek terwijl ze wel in de straat bij verschillende buren waren geweest.

Henk.W

Lid
Die kennis hebben ze goed in huis, liever het spul er ruw en heel snel er uithalen dan op het gemakje zeggen ze denk ik en het geeft niet wat er verder kapot gaat.

Het enige wat helpt is 380 op je auto zetten, dan heb je alles.

Canon-Eye

Forumguru
Als ik een Columbus had - hetgeen gelukkig niet het geval is! - dan zou ik er eerder een nepfrontje van een ouwe radiocassetterecorder met zo'n er uit stekend cassettebandje overheen hangen.
Grote kans dat een potentiële dief zich brakend afwendt :D. Dan heb je ook wel "schade", maar die is met een emmer water weer opgelost...

newwolf84

Forumguru
Hier ook nog een Columbus bezitter incl.navilock. Die 4 uitsteeksels kijk je eerst even tegen aan maar storen me nu totaal niet meer. En als ze het willen hebben krijgen ze het toch wel. Heb de navilock nog steeds 's nachts er niet opzitten, omdat ik denk ik vreselijk naief ben en ze in een klein dorp zoals waar ik woon ze dit toch niet doen.

Ga van de zomer wel richting Tsjechie en daar zal ik hem er vast wel eens opzetten...als ik er aan denk...

Blackokkie2

Forumguru
Tja, zo'n extra beveiliging moet je wel gebruiken natuurlijk. Vroeger met zo'n afneembaar frontje gehad, altijd nam ik die mee, altijd, maar 1 keer niet. Je raad het al denk ik, beide kanten deurslot kapot, middenconsole kapot en muziek verdwenen.

Rick

Senior Member
Zowel de oude als de nieuwe worden nog steeds gestolen met een gevolgschade die vele malen groter is als dat zo'n apparaat 2e hands oplevert....
Corné, ben benieuwd op welke informatie je je baseert, aangezien ik nog niet of nauwelijks gehoord heb dat de nieuwe generatie Columbus/Discover Pro gejat wordt. Het systeem is nu toch al een tijdje op de markt (2 jaar) en google levert nog steeds alleen die ene treffer op uit juli 2013.

Kan dus niet anders dan dat ze minimaal veel minder gestolen worden. Lijkt me ook goed om dit voor iedereen duidelijk te maken. VAG lijkt tot nu toe aardig geleerd te hebben van de vorige generatie systemen.

ertromp

Forumguru
Helaas kun je op diverse forums al diefstal van de Discover Pro terug lezen.
Bij VW is het al mogelijk een navilock voor de Discover Pro te bestellen
Er komt dan een metalen stang met ASSA slot voor het gedeelte in het dashboard kastje te zitten
Zal mij benieuwen wanneer het in de Skoda accessoires zal staan

• Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Corné, ben benieuwd op welke informatie je je baseert..... Lijkt me ook goed om dit voor iedereen duidelijk te maken
Zie post van @ertromp én ga maar eens informeren bij een schadehersteller ;) Kennis van me met een Audi Q5 was eind vorig jaar ook aan de beurt, het komt dus wel degelijk voor. En ik verwacht dat het alleen maar toe zal nemen, want de oude systemen zullen minder in trek gaan raken naarmate er steeds meer modellen met nieuwe navi rond gaan rijden.

SuperBeeb

Forumguru
Heb ook zo'n kluisdeur in de SuperB. Zwarte pinnen op zwarte ondergrond, 'lelijkheid' valt dus erg mee. Vergeet m wel de helft van de tijd te monteren...
Zo'n Navpro is misschien minder lelijk, maar ben bang dat die alleen maar tot meer schade leidt. Beetje boef trekt zich niets aan van een stickertje, dat kan je immers ook zonder die beugels op je raam hebben geplakt. NaviLock is tenminste zichtbaar, dus ontmoedigt al van buitenaf.

Rick

Senior Member
Helaas kun je op diverse forums al diefstal van de Discover Pro terug lezen.
Ik constateer dat het veel minder is dan bij de oude RNS-en. Daarnaast kan ik na nogmaals zoeken echt twee voorbeelden (uit 2013) vinden op forums en daarnaast een heleboel verwijzingen van andere forums naar die twee voorbeelden. Graag linkjes naar andere topics, want ik kan ze niet vinden. Schadeherstellers zou ik niet weten, maar de weg naar de forums op internet is kort dus als er daadwerkelijk veel gestolen worden zouden er veel meer voorbeelden te vinden zijn. Audi Q5 heeft daarnaast geen Columbus/Discover Pro. Oftewel mijn stelling is dat het nog geen procent is van wat het ooit was bij de oude systemen. Let wel ik praat alleen over de nieuwe generatie systemen die in de VW/Skoda/Seats liggen.

Bovenaan Onderaan