Bevroren Yeti vraag

Knik

Nieuw lid
Goedenavond,

Mijn nieuwe (tweedehands) Yeti zat vanochtend vol met ijs. Ik wilde de motor starten maar was bang dat de regensensor denkt dat ie aan moet slaan en dat dan m'n bevroren ruitenwissers afbreken. Kan dat of zit er een beveiliging op?
Vervolgens wilde ik de auto een minuut of tien aan laten staan zodat de motor warm wordt en ik binnen warm blijf. Ik dacht slim te zijn en met de reservesleutel de deur af te sluiten maar dat lukte niet. Wat doen jullie om de auto te ontdooien?

mvg,
knik
 

Joske

Forumguru
Tip3: kurkje of speciaal voetje onder ruitenwissers steken de avond voordien. Dan vriezen de rubbers niet vast aan je ruit.

Ik gebruik een kacheltje met verlengkabel en timer vanuit de garage zodat onze Faab ontdooit is tegen dat vrouwlief moet vertrekken. ;)
 

Rallye

Forumguru
Over die ruitenwissers: bij sommige modellen, zoals de Octavia, kun je de ruitenwissers niet in de laagste stand optillen om die kurkjes eronder te zetten. Dan komen ze namelijk tegen de motorkap. Je moet dan na het afzetten van het contact de hendel voor de ruitenwissers even naar beneden doen. Dan gaan de ruitenwissers in de bovenste stand staan en kun je ze wel vrij zetten van de ruit. Ik weet niet of dit bij de Yeti ook nodig is.

Overigens: mijn Webasto deed het weer prima vanochtend.......
 

Import Yeti

Forumguru
Voorheen gebruikte ik ruitenontdooier spray van de Shell, maar dit werk helaas niet als je ruitenwissers door ijzel vastgevroren zitten. Tegenwoordig gebruik ik een tuingieter met handwarm water. Ben je met minder dan 1 minuut klaar en zonder te krabben helemaal ijsvrij.
 

CDK

Forumguru
Ruitenwissers uit zetten uiteraard, dan starten en krabben (als je geen standverwarming hebt) vervolgens zo snel mogelijk vertrekken, stationair draaien zoveel mogelijk beperken, omdat dat niet bevorderlijk is voor de motor.
 

Noord26

Forumguru
Stationair is niet goed voor een koude motor? Lijkt mij dat meteen weg rijden met een steenkoude motor (ook lichtelijk meer belasten als stationair) juist meer schadelijk is?
 

CDK

Forumguru
Dat milieu is toch niet meer te redden ;)
Nee schadelijk voor de motor, de smering is verre van optimaal bij stationairloop en in de winter is de olie ook nog eens dikker dus is de smering nóg minder, vandaar dat rustig wegrijden en warm laten worden minder schadelijk is.
 

haggard

Senior Member
Dacht dat dat inmiddels toch wel een feit van algemene bekendheid was...

Hmmm, is alsnog discutabel.... Bij het rijden, komt er meer (ijskoude) rijwind in de radiator die er voor zorgt dat de motor minder snel opwarmt... Zeker met de moderne gedownsizede motoren duurt het ontiegelijk lang voordat ze warm worden tijdens het rijden... Juist bij stationair lopen worden de motoren sneller warm....
Misschien even kort na het starten de motor een korte tijd een bepaald toerental laten draaien om de olie op druk te krijgen?
 

Noord26

Forumguru
Dacht dat dat inmiddels toch wel een feit van algemene bekendheid was...
Het wordt vaker gezegd. Maar nergens is er een concrete conclusie. Wellicht ben ik iemand niet zo achter een algemene bekendheid zich aan sluit als het op techniek aan komt. Zal wel te maken hebben met de ingenieurs titel in de werktuigbouwkunde.
 

CDK

Forumguru
bij stationairloop is er simpelweg te weinig smering, meer wrijving, eerder warm, maar niet gezond voor je motor!
 

Noord26

Forumguru
Bij een hoger toerental als stationair is er nog meer wrijving. Waarom is dat dan beter als de olie dezelfde temperatuur heeft? Meer wrijving met dezelfde smering is meer slijtage.
 

CDK

Forumguru
Langdurig stationair draaien zorgt bij alle typen motoren voor problemen. Allereerst is het toerental zo laag dat het met de smering moeilijk wordt. Bij de nokken en de nokvolgers is de glijsnelheid zeer laag, terwijl de vlaktedruk hoog is.

Bij een dieselmotor is de compressie-einddruk hoog, dus worden de lagers hoger belast dan bij een ottomotor. Als het koelwater niet op temperatuur komt of blijft, zal de cilinderwandtemperatuur zover kunnen dalen dat het vocht in de aangezogen lucht gaat condenseren in de cilinder en het uitlaatsysteem. Dat werkt de kans op corrosie sterk in de hand. Bij zwavelhoudende brandstoffen kan er zo'n sterk zuur ontstaan dat zelfs de uitlaatkleppen of zittingen worden aangetast.

Als de smeerolietemperatuur ook lager blijft dan ongeveer 60°C komt er nog een probleem bij. In het carter ontstaan veel vochtdruppeltjes die vaak niet goed worden afgevoerd via de carterventilatie. Er ontstaat een witte drab, mayonaise geheten. Bovendien zijn de additieven in de olie niet of nauwelijks werkzaam, dus wordt er in feite gedraaid op ongedoopte olie.

Kortom: het is niet gunstig voor een motor om langdurig stationair te draaien als de temperatuur van het koelwater en/of de smeerolie beneden de 60°C is. Mechanische en corrosieve slijtage zijn het gevolg.

Bron: www.amt.nl
 

Noord26

Forumguru
Dat klinkt allemaal heel aannemelijk, technisch gezien.

Echter mis ik in de hele basis de definitie van 'langdurig' wat hier als uitgangspunt gebruik wordt voor gehele strekking van het verdere verhaal. Die paar minuten ruiten krabben reken ik zeker niet als langdurig in ieder geval aan.

Het blijft altijd een compromis tussen koude olie en een warm blok. Of je nu 800tpm of 1500tpm draait als hij koud is, schakelen naar de volgende versnelling met ene 1.8 tsi gaat gemakkelijk onder weinig belasting, doet erg weinig af in opwarmen.
 
Bovenaan Onderaan