Bevroren Yeti vraag

Canon-Eye

Forumguru
Bijkomende overweging is, dat de motor - ongeacht het type - bij belasting simpelweg sneller opwarmt dan onbelast. Dus zodra ik klaar ben met het schoonmaken van ruiten en lampen rij ik ook rustig weg. Te zware belasting slecht, dus moet worden vermeden, maar onbelast draaien liefst beperken tot het minimaal noodzakelijke.
 
B

bijbeuner

Hmmm, is alsnog discutabel.... (ijskoudBij het rijden, komt er meer e) rijwind in de radiator die er voor zorgt dat de motor minder snel opwarmt... Zeker met de moderne gedownsizede motoren duurt het ontiegelijk lang voordat ze warm worden tijdens het rijden... Juist bij stationair lopen worden de motoren sneller warm....
Misschien even kort na het starten de motor een korte tijd een bepaald toerental laten draaien om de olie op druk te krijgen?
Zolang je motor niet op bedrijfstemperatuur is blijft je thermostaat dicht en zo kan er ook geen "extra" koud water van je radiator naar de motor stromen.
 

haggard

Senior Member
Waarom zijn er dan alsnog mensen die (ook bij een moderne auto) (en ook voor de skodas te bestellen) de radiator afdekken?

Ik zou toch inderdaad wetenschappelijke bewijzen willen zien....

De moderne motoren/olie zijn zo goed doorontwikkeld dat eea waarschijnlijk te verwaarlozen valt...

Maw een motor waar zo mee omgesprongen is zal ook makkelijk 200.000 kilometers af kunnen leggen zonder noemenswaardige incidenten.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Zoals @Canon-Eye al aangeeft: door belasting wordt er meer brandstof ingespoten, die verbrandt wordt, dus meer energie om de motor (incl. olie en koelvloeistof) op te warmen. Bij stationair draaien moet de motor alleen de interne wrijving overwinnen om rond te draaien, bij rijden moet ook de rolweerstand overwonnen worden, dus zal de auto meer koppel moeten leveren, en dus bij vergelijkbaar toerental toch meer warmte (brandstof), rijwind is onder zulke omstandigheden nauwelijks van invloed: ik rij gewoon rustig weg, en de heersende wind is dan vaak belangrijker voor het koelen dan de rijwind.

@haggard Het (deels) afdekken van de radiateur heeft wel degelijk zin: na een x aantal km's gaat de thermostaat wel open, dan is de motor enigzins op temperatuur, maar nog lang niet op bedrijfstemperatuur. Door de radiateur wat uit de wind te houden, bereikt een auto ook bij koude omstandigheden en niet al te zware belasting, toch de bedrijfstemperatuur (in elk geval sneller dan zonder afdekking). Verder zullen weinig mensen onder winterse omstandigheden het volle vermogen van de auto vragen, dus ook dat is normaal gesproken geen probleem. Ik heb het bewust over deels afdekken: vaak wordt alleen de bovengrill afgedekt en blijft de ondergrill open (of andersom).
 

Cordoba

Forumguru
@Cordoba :dankje: Ok, duidelijk verhaal en aannemelijk... Je hebt me iig overtuigd om niet meer met stationair draaiende motor de ramen te krabben...:shutup:

Ik doe het zelf wel: zoals vanmorgen eerst sneeuw tusssen dakrail en portier wegvegen om te voorkomen dat het op de stoel valt bij openen van de deur, dan de deur openen, auto starten en achterruitverwarming, spiegelverwarming aan, en de fan zachtjes laten draaien (moet de motor ook wat extra energie leveren voor de dynamo, dus al iets beter dan helemaal onbelast), dan folie van de voorruit, zijruiten krabben en achterruit is dan in 2 tellen ook schoon door de achterruitverwarming. Dan stap ik in en rij rustig weg (afhankelijk van of het glad is snelheid 15-30 km/u) en na een dikke km zit ik aan het einde van de bebouwde kom (30 km zone), en ga dan de provinciale weg op en maak dus meer snelheid (rond dit punt, gaat normaal ook het stationair toerental van pakweg 1000 rpm naar 750 rpm). Als je het stationair laten draaien beperkt, dan is het negatieve effect klein, als je de auto stationair laat draaien tot de hele auto ontdooid is en de motor warm, dan creeer je wel een probleem. Ik heb ooit een buurman gehad die rustig zijn auto 20-30 minuten stationair warm liet draaien, de bewuste auto heeft ook de 50.000 km niet gehaald met het eerste motorblok.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik doe het dus ook, zoals al aangegeven - al is het maar omdat dan de verwarming intussen nèt zoveel warmte begint te geven dat mijn voorruit niet aan de binnenkant dichtvriest. Dat vind ik nl. nog veel erger dan het toch een paar minuutjes stationair draaien.
Van twee kwaden het minste kiezen... :pardon:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Zespri

Forumguru
Weet je dat het afdekken van je radiator niet eens zo slecht idee is. Diversen merken waaronder Ford en met name de Ford Kuga heeft een actief grille shuttersysteem die dus automatisch open en dicht gaat om de hoeveelheid koellucht naar de motorruimte te regelen. Het resultaat is dat de motor sneller warmer is en dat tijdens het rijden luchtweerstand gereduceerd wordt waardoor er weer zuiniger brandstofgebruik wordt gerealiseerd al dus de folder..
Soort gelijk systeem heeft de Subaru Outback ook ... en dus is het niet een raar idee om je radiator af te dekken .... alleen zou dat niet doen tijdens het rijden :nono:

tja ben opzoek naar een nieuwe auto en dan lees je wel eens wat:lezen:

Eigenlijk wel jammer dat de Skoda geen Optie bied als Verwarmde voorruit...
 

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye Dat is inderdaad ook één van de belangrijkste redenen voor mij, omdat anders de ramen aan de binnenkant na 300 meter rijden dichtzitten.
@Zespri Zelfs Pon heeft tegenwoordig auto's met voorruitverwarming in het programma.:jaja:
 
Bovenaan Onderaan