Bij remmen trekt auto naar links

Noord26

Forumguru
Benieuwd hoe lang je bij nieuwkoop blijft komen. Men hun heb ik slechte ervaringen betreffende beweringen en uitspraken. Oplossingen hebben ze gedurende jaren in ieder geval nooit in 1 keer op kunnen lossen. Het beeld wat hier geschetst wordt voor meerdere malen een afspraak moeten maken om tot een oplossing te komen, herken ik volledig. Dit tekent dat ze lang niet altijd correct zijn in de diagnose.

Mij zien ze er nooit meer terug. Er ging een wereld open toen ik bij een andere dealer aanklopte en waarbij er meteen door een monteur mee gereden werd, vervolgens naar binnen werd gereden na die rit en met 2 of 3 monteurs werd bepaald wat de oorzaak van een probleem was. :rolleyes:
 

Cordoba

Forumguru
Tjonge zeg. Daarom laat je zo'n klus toch door een dealer uitvoeren, zodat het precies goed gebeurt. Wat is nu de meerwaarde ten opzichte van een beunhaas of universele garage op deze manier. Ik zou het zuur vinden. Ik geniet nog elke dag (dat ik rij) van een perfect rechtuitsturende fabia. Ik kan seconden lang met losse handjes rijden zo perfect gaat ie rechtuit.

Even kort door de bocht: de gemiddelde dealer rekent meer, en er zijn mensen die denken dat het pas goed is, als het veel geld kost. (al vraag ik me wel af waarom ze dan een Skoda hebben gekocht) De dealeroriganisaties proberen uit alle macht het imago van deskundigheid op te houden. In werkelijkheid zit er ook bij dealers veel kaf tussen het koren, en bij de niet-dealerbedrijven kom je ook volop deskundigheid tegen.

Overigens dacht ik wel eens iets gehoord te hebben dat door de constructie er altijd iets verschil is tussen wielbasis links en rechts (wielbasis is afstand tussen voor- en achter-as), of was dit nu bij een heel ander autotype?
 

Ronnie

Forumguru
Verschil in wielbasis komt voor; vroeger bij de Renault 4 bijvoorbeeld, door aan de achteras torsievering over dwars toe te passen zat er zo'n 4 cm verschil in links en rechts. Dit ontstond doordat de torsiestaven voor het linker en rechterwiel afzonderlijk achter elkaar geplaatst waren. Renault heeft dat nog enkele keren vaker toegepast (R14, R5) Bij montage van de moderne achterassen komt het niet meer voor.
 

Cordoba

Forumguru
Dat was inderdaad het verhaal erachter Ronnie, nu ik het lees herinner ik het me weer, maar weet niet meer bij welke auto ik het heb gehoord. Misschien een oerskoda als de 105 ofzo?
 

Ronnie

Forumguru
Skoda 105 heeft de motor achterin, concept van de VW kever afgekeken(waarschijnlijk), Aan de scheefstand (Positief Camber) van de achterwielen kun je zien dat er gebruik wordt gemaakt van pendelassen L+R. Deze assen zijn symmetrisch.
 

ArjanGr

Senior Member
Zo dat zijn aardig wat reacties.

De afgelopen dagen ben ik meer gaan 'wennen' aan de nieuwe draagarmrubbers en voelt het al veel normaler. Af en toe klapt die wel aardig als ik iets schuin over een voegovergang in de snelweg rijdt. Maar dit zal bijna elke auto wel doen. Wellicht had ik m'n banden ook wat te hard op gepompt (bij koud weer 2,4 voor 2,8 achter). Toen ik ze 'n week geleden ging meten waren ze 2,5 / 2,9 (toen was het wat warmer weer).

Binnenkort zal ik de wielbasis nog eens meten, op een wat vlakkere ondergrond.. Ben benieuwd of ik dan weer op dezelfde waarden uit kom.

Wat betreft Nieuwkoop. Tot nog toe ben ik tevreden. Omdat ze bij problemen een helpende hand toe steken in plaats van eerst om geld te zeuren. Wat ik bij menig universele garage al heb meegemaakt.
Maar inderdaad "turboturbo" je verwacht van een dealer altijd meer deskundigheid dan je af en toe krijgt.
 
Bovenaan Onderaan